Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety Jitka Cvejnová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety Jitka Cvejnová."— Transkript prezentace:

1 Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety Jitka Cvejnová

2 Kdo je gramotný? Gramotný člověk je takový, který umí s porozuměním přečíst a napsat krátký jednoduchý výrok ze svého každodenního života. Rabušicová,M. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, str. ISBN

3 Jsou mezi cizinci analfabeti nebo poloanalfabeti? Přesné údaje nejsou sledovány Centrum pro integraci cizinců v Praze diagnostika cizinců v Praze v letech cizinců – 3 zcela negramotní + 6 pologramotných žadatelé o azyl – velká skupina, ale ne jediná negramotní/pologramotní, vyskytují se všude kromě migrantů z vyspělých zemí

4 Oblasti negramotnosti ve světě 1. Subsaharská Afrika + Maroko 2. Asie – Afganistan, Bangladéš, Pakistan, Jemen, Bhútán, Nepál Velká negramotnost žen Negramotnost se ale týká celého světa, zvyšuje se negramotnost i ve vyspělých zemích (1/3 v Evropě) Zdroj: UNESCO – desetiletí boje proti negramotnosti 2003 – září – den gramotnosti

5 Česká republika a boj proti negramotnosti Všeobecná deklarace lidských práv – článek 26 právo na vzdělání Deklarace práv dítěte Úmluva o právním postavení uprchlíků – článek 22 stejné zacházení jako se všemi občany v oblasti vzdělávání Program UNESCO – Vzdělání pro všechny Velmi propracované cíle týkají se i migrantů Světová deklarace pro vzdělávání V roce 2000 Česká republika podepsala Rozvojové cíle tisíciletí – dokument OSN Cíl 2 – dosáhnout základní vzdělání pro všechny Odborná skupina EU – aktivity nizozemské princezny Laurentien, zvláštní velvyslankyně UNESCO pro otázky gramotnosti a rozvoje

6 Gramotnost a výuka jazyka U migrantů je nutno spojit výuku gramotnosti s výukou jazyka 1. Jasná motivace této výuky – získání autonomie, lepší kvality života, získání povolení pro trvalý pobyt, úspěšnější motivace je u žen 2. Rozumné stanovení cílů – dosažení úrovně A1 jako maximum 3. Poučení učitelé – nelze se opírat příliš o mimojazykové znalosti 4. Pomalé tempo výuky, nevhodné jsou intenzivní kurzy 5. Odlišný počet hodin výuky (300 hodin výuky) 6. Malá skupina

7 Specifické rysy výuky analfabetů a poloalfabetů Analfabeti a poloanalfabeti vykazují dobré výsledky v poslechu a mluvení Mají rozvinutou sluchovou paměť a ústní kulturu Mají jiný typ znalostí o světě Nelze užívat zprostředkovací jazyk při výuce Učíme vyslovovat, číst a psát zároveň (písanka)

8 Výukové metody analfabetů Nízkoprahové kurzy češtiny – metodika práce Ondřej Matula, Český den – interkulturní výuka Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt – vhodné jako nástavba před přípravou na zkoušku

9 Česky, prosím A0 Česky, prosím A0 - kombinace nácviku výslovnosti, čtení a psaní, která kombinuje získávání gramotnosti s pomalým učením českému jazyku, v prvních pěti lekcích převládá zaměření na výuku gramotnosti Migrant vyslovuje, čte a píše to, co se zároveň učí

10 Děkuji Vám za pozornost


Stáhnout ppt "Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety Jitka Cvejnová."

Podobné prezentace


Reklamy Google