Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ."— Transkript prezentace:

1 Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tématický celek:Energie atomového jádra Registrační číslo projektu:CZ / / Název projektu:VY_12_INOVACE_Min_F9_3_4 zs zacler Název příjemce podpory:Základní škola, Žacléř, okres Trutnov Anotace: → Jaderné reakce.

2 J ADERNÉ REAKCE

3 79 P 118 N 79 E chemické reakce - zúčastňuje se jich jen elektronový obal  atom se nemůže přeměnit v jiný atom kov  zlato

4 jaderné reakce - atomová jádra se sráží velkou rychlostí  jádro se mění v jiné  nuklid se mění, prvek se přeměňuje první jaderná reakceErnst Rutherford 1919 přeměna dusíku na kyslík přeměna rtuti na zlato - mnohomilionkrát dražší než těžba z přírodních zdrojů výbuch supernovy  hlavní zdroj všech prvků těžších než kyslík

5 (energie) exoenergické endoenergické

6 Štěpné jaderné reakce transmutace  nové jádro je blízko původnímu , , , p, n

7 štěpení jader  původní jádro se rozdělí na dvě nová jádra (značně vzdálena od původního)  nejsnáze n

8 tříštění  jádro je roztříštěno na: jádro s mnohem menším protonovým i nukleonovým číslem velké množství protonů a neutronů   s velmi vysokou energií

9 Řetězová reakce štěpení těžkých jader  exoenergetická reakce  nejsnáze se vyvolá neutronem  dopadající neutron musí mít energii  jádro musí mít před štěpením zvláštní tvar

10 přírodní uran - 0,7% - lze ho rozštěpit libovolně pomalým neutronem (čím pomalejší neutron, tím snazší štěpení) - 99,3% - nesnadno štěpitelný

11  uvolňují se 2–4 neutrony  další štěpení  neutrony jsou pohlceny jinými látkami  jsou pohlceny uranem  uniknou ze soustavy

12 způsoby udržení:  zvýšit obsah nad 80%  jaderné bomby  zpomalit neutrony  moderátor (voda nebo grafit) neutron x proton (vodík)  zabránit neutronu uniknout ze soustavy  kritická velikost poprvé 1942 Chicago p.p. 3x  p.p.  dříve ho bylo víc – přírodní jaderné reaktory Oklo Gabun

13 Slučovací jaderné reakce slučování (jaderná syntéza)  ze dvou lehkých jader se vytvoří těžší jádro  uvolňování energie v nitru Slunce a hvězd  termonukleární reakce – probíhá za vysokých teplot - neřízená – vodíková bomba tokamak

14 Jaderná bomba tlaková vlna — 40–60 % celkové uvolněné energie tepelné záření — 30–50 % celkové uvolněné energie ionizující záření — 5 % celkové uvolněné energie radioaktivní látky — 5–10 % celkové uvolněné energie elektromagnetický impuls Little BoyHirošima Fat ManNagasaki

15 Termonukleární (vodíková) bomba = termojaderná zbraň ničí domy v okruhu 20km, zapaluje hořlavé předměty do 100km kobaltovázamoří půdu neutronovácílem živé organismy

16 Špinavá bomba radioaktivní zamoření rozmetáním radioaktivních látek klasickou výbušninou.

17 Zdroje: lorange1.jpg arizona X800.jpg Princip_jaderne_naloze.svg.png


Stáhnout ppt "Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:duben 2012 Určeno:9. ročník ZŠ."

Podobné prezentace


Reklamy Google