Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RENESANCE A HUMANISMUS Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o humanismu a renesančním slohu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RENESANCE A HUMANISMUS Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o humanismu a renesančním slohu."— Transkript prezentace:

1 RENESANCE A HUMANISMUS Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o humanismu a renesančním slohu.

2 Základní pojmy freska sgrafito dogma knihtisk geocentrismus heliocentrismus inkvizice

3 Renesance vzniká v Itálii 14. – 16. století Italští vzdělanci projevují zájem o slavnou minulost římské říše, především její literaturu, vědu a filosofii hovoříme o znovuoživení (renesanci) antické kultury opouští latinu a píší v národním (italském) jazyce antické jazyky latina a řečtina však zůstávají předmětem studia obr 1.

4 Zápis do sešitu Renesance vznik – Itálie zájem o minulost římské říše, znovuoživení (renesance) antické kultury 14. – 16. století

5 Architektura antické vzory, sloupy, štíty pravidelné budovy, základní geometrické tvary široká pravoúhlá okna světlé prostorné sály patra oddělena římsami kupole, oblouky arkádovitá nádvoří fasády bohatě zdobené freskami a sgrafity (dvoubarevné proškrabávané vzory do omítky) těžkopádné a studené hrady jsou střídány pohodlnými zámky na venkově se staví vily

6 Architektura Známé renesanční památky: Medicejský palác ve Florencii Medicejský palác chrám sv. Petra v Římě chrám sv. Petra katedrála ve Florencii katedrála letohrádek královny Anny (Praha) letohrádek královny Anny zámek Nelahozeves zámek měšťanské domy v Telči měšťanské domy zámek v Jindřichově Hradci zámek zámek v Litomyšli zámek zámek v Českém Krumlově zámek

7 Zápis do sešitu Architektura antické vzory, sloupy pravidelné budovy, základní geometrické tvary široká okna, prostorné sály, kupole arkádovitá nádvoří fasády zdobené freskami a sgrafity hrady jsou střídány pohodlnými zámky na venkově vily Známé renesanční památky: chrám sv. Petra v Římě katedrála ve Florencii letohrádek královny Anny (Praha) zámek Nelahozeves domy v Telči zámek v Litomyšli

8 Malířství a sochařství více světských motivů, dokonalá a nahá těla znovu objevena perspektiva sochy již samostatným uměleckým dílem obr. 2

9 Malířství a sochařství Autoři: Leonardo da Vinci – snaha vystihnout ideální proporce lidského těla → přiblížení se skutečnosti; obraz Mona Lisa, obraz Dáma s hranostajemMona LisaDáma s hranostajem Michelangelo Buonarroti – obdiv k dokonalé souměrnosti a harmonii, snaha vyjádřit i vnitřní krásu; socha Davida, freska Stvoření Adama v Sixtinské kapli v Římě, kupole chrámu sv. Petra v ŘíměDavidaStvoření Adamakupole Raffael Santi – freska Athénská škola, obraz Sixtinská madonaAthénská školaSixtinská madona Sandro Boticelli – Zrození VenušeZrození Venuše Tizian – Marsyas a ApollónMarsyas a Apollón Albrecht Dürer – autoportrétautoportrét

10 Zápis do sešitu Malířství i světské motivy, dokonalá těla perspektiva Autoři: Leonardo da Vinci – Mona Lisa Michelangelo Buonarroti – socha Davida, freska Stvoření Adama v Sixtinské kapli v Římě Raffael Santi – obraz Sixtinská madona Sandro Boticelli – Zrození Venuše Tizian – Marsyas a Apollón Albrecht Dürer – autoportrét

11 Literatura ovlivněna vědeckými objevy píše se v národních jazycích převažuje světská literatura hrdinou je člověk „který myslí“ vítězí rozum nad city obr 3

12 Literatura Autoři: Dante Alighieri – Božská komedie (duchovní epos) Francesco Petrarka – Sonety Lauře (milostná poezie) Giovani Boccacio – Dekameron (100 povídek) Niccolo Machiavelli – Vladař (politický spis – „účel světí prostředky“) Francois Villon – básně plné kontrastů (Balada)Balada William Shakespeare – autor divadelních her (Romeo a Julie, Hamlet, Othello, Macbeth…) Miguel de Cervantes – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha (román) Daniel Adam z Veleslavína – Kalendář historický, Kronika česká (spoluautor)

13 Zápis do sešitu Literatura ovlivněna vědeckými objevy, v národních jazycích, vítězí rozum nad city Autoři: Dante Alighieri – Božská komedie Francesco Petrarka – Sonety Lauře Giovani Boccacio – Dekameron (povídky) Niceolo Machiavelli – Vladař (politický spis – „účel světí prostředky“ Francois Villon – básně William Shakespeare – divadelní hry (Romeo a Julie, Hamlet…) Miguel de Cervantes – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha Daniel Adam z Veleslavína – Kalendář historický, Kronika česká (spoluautor)

14 Humanismus společenské hnutí ve století, které se obracelo k člověku a životu pozemskému, humanus = lidský propaguje smyslové poznávání důležitost vzdělávání kritizuje středověká církevní dogmata (tvrzení, o kterých se nepochybuje) ideálem je člověk tělesně i duševně dokonalý vznikají národní jazyky, národy si uvědomují svou identitu myšlenky se rychle šíří díky knihtisku (Jan Gutenberg 1450) tento styl vyhovoval především měšťanstvu, které stále více bohatne a „chce si užít“ pozemského života, ale v Římě jej paradoxně prosazovali třeba i papežové

15 Zápis do sešitu Humanismus společenské hnutí, obracelo se k člověku, humanus = lidský důležitost vzdělávání, smyslového poznávání kritizuje církevní dogmata tělesně i duševně dokonalý člověk = ideál vznikají národní jazyky knihtisk (Jan Gutenberg 1450)

16 Nové vědecké objevy rozvoj přírodních věd – matematika, fyzika, astronomie Mikoláš Koperník – O pohybu nebeských těles, kritika geocentrismu (Země středem vesmíru), zdůvodnil heliocentrismus (středem je Slunce) Jan Kepler – dráhy planet, dalekohled Galileo Galilei – fyzika, mechanika, dynamika, zdokonalil dalekohled, pokračoval v Koperníkových stopách, ale před inkvizicí musel odvolat Giordano Bruno – upálen za ideu o nekonečnosti vesmíru a dalších sluncích a planetách Tycho de Brahe – teorie o tom, že Země sice je středem vesmíru, ale obíhá kolem ní jen Slunce a Měsíc a ostatní planety obíhají kolem Slunce

17 Zápis do sešitu Nové vědecké objevy rozvoj přírodních věd Mikoláš Koperník – kritika geocentrismu, zdůvodnil heliocentrismus Jan Kepler – dráhy planet, dalekohled Galileo Galilei – fyzika, mechanika, dynamika, dalekohled Giordano Bruno – upálen inkvizicí Tycho de Brahe

18 OPAKOVÁNÍ Renesance vznik – Itálie zájem o minulost římské říše, znovuoživení (renesance) antické kultury 14. – 16. století Architektura antické vzory, sloupy pravidelné budovy, základní geometrické tvary široká okna, prostorné sály, kupole arkádovitá nádvoří fasády zdobené freskami a sgrafity hrady jsou střídány pohodlnými zámky na venkově vily Známé renesanční památky: chrám sv. Petra v Římě katedrála ve Florencii letohrádek královny Anny (Praha) zámek Nelahozeves domy v Telči zámek v Litomyšli Malířství i světské motivy, dokonalá těla perspektiva Autoři: Leonardo da Vinci – Mona Lisa Michelangelo Buonarroti – socha Davida, freska Stvoření Adama v Sixtinské kapli v Římě Raffael Santi – obraz Sixtinská madona Sandro Boticelli – Zrození Venuše Tizian – Marsyas a Apollón Albrecht Dürer – autoportrét

19 OPAKOVÁNÍ Literatura ovlivněna vědeckými objevy, v národních jazycích, vítězí rozum nad city Autoři: Dante Alighieri – Božská komedie Francesco Petrarka – Sonety Lauře Giovani Boccacio – Dekameron (povídky) Niceolo Machiavelli – Vladař (politický spis – „účel světí prostředky“ Francois Villon – básně William Shakespeare – divadelní hry (Romeo a Julie, Hamlet…) Daniel Adam z Veleslavína – Kalendář historický, Kronika česká (spoluautor) Humanismus společenské hnutí, obracelo se k člověku, humanus = lidský důležitost vzdělávání, smyslového poznávání kritizuje církevní dogmata tělesně i duševně dokonalý člověk = ideál vznikají národní jazyky knihtisk (Jan Gutenberg 1450) Nové vědecké objevy rozvoj přírodních věd Mikoláš Koperník – kritika geocentrismu, zdůvodnil heliocentrismus Jan Kepler – dráhy planet, dalekohled Galileo Galilei – fyzika, mechanika, dynamika, dalekohled Giordano Bruno – upálen inkvizicí Tycho de Brahe

20 Otázky a úkoly Ve které zemi renesance vznikla? Vyjmenuj základní znaky renesanční architektury. Kde se stavitelé inspirovali? Co je typické pro renesanční výtvarné umění? vyjmenuj některé renesanční umělce a jejich díla. Znáš nějakého renesančního spisovatele? Uveď příklad jeho díla. Co je to humanismus? Srovnej pohled lidí na svět v renesanci a v gotice. Jaké změny humanismus přinesl například v rámci vědeckého výzkumu?

21 Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, [cit ]. Dostupné z: Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 7 pro základní školy a víceletá gymnázia: učebnice. 1. vydání. Redaktor Václav Fronk. Plzeň: Fraus, 2009, 160 s. ISBN [ ] obr. 1 – katedrála ve Florencii mo01.JPG/360px-Firenze.Duomo01.JPG mo01.JPG/360px-Firenze.Duomo01.JPG obr. 2 – Fra Angelico: Zvěstování _006.jpg/462px-Fra_Angelico_006.jpg _006.jpg/462px-Fra_Angelico_006.jpg obr. 3 – Leonardo da Vinci: Vitruvius


Stáhnout ppt "RENESANCE A HUMANISMUS Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o humanismu a renesančním slohu."

Podobné prezentace


Reklamy Google