Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

LZE PŘEDPOVÍDAT AKADEMICKÝ ÚSPĚCH? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "LZE PŘEDPOVÍDAT AKADEMICKÝ ÚSPĚCH? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě."— Transkript prezentace:

1 LZE PŘEDPOVÍDAT AKADEMICKÝ ÚSPĚCH? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání? Praha, Tato prezentace vznikla díky podpoře projektu MŠMT SGS IGA FF_2013_011

2 O nás Mgr. Lucie Viktorová doktorandka (obor Pedagogická psychologie Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. odborný asistent (adiktologie, prevence rizikového chování, metodologie) Test předpokladů ke studiu na FF UP (SPF) od ak. roku 2011/2012

3 Testy studijních předpokladů ověřují schopnosti uchazečů úspěšně studovat na (dané) VŠ oblasti verbální myšlení kritické myšlení schopnost argumentace (logicko-) analytické myšlení všeobecný/ kulturní přehled prostorová představivost numerické/ kvantitativní myšlení symbolické myšlení

4

5 Co se snažíme předpovídat… známky Camara (2004): z 987 validizačních studií SAT (do r. 2002) využilo 12 jiné kritérium než známky v prvním ročníku (first year grade-point average, FYGPA) Jak známkujeme? Laird (2004): známkování na VŠ je přísnější na technických/ přírodovědných oborech X humanitní/společenskovědní Je známka objektivní a srovnatelná? Sackett, Borneman, & Connelly (2008): různé předměty, různí vyučující  různá náročnost, různá relevance Známka = míra schopnosti? Pochopení látky?

6 …a jak dobře to umíme? SAT a FYGPA Camara (2004) – srovnání valid. studií: r = 0,44 – 0,62 Sackett, Borneman, & Connelly (2008): r = 0,47 Richardson, Bond & Abraham (2012): r = 0,29 – 0,40 OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT) Synek & Otřísal (2008): r = 0,41 VSP (Test všeobecné studijní připravenosti, 1. LF UK) Štuka (2012): r = 0,13 SPF (Test předpokladů ke studiu na FF UP, Olomouc) Charvát, Viktorová a kol. (2014): r = 0,10 – 0,26

7 Co (ještě) je akademický úspěch? dokončit studium (včas) navštěvovat poctivě přednášky, být aktivní získat různá ocenění, stipendia zkoumat, publikovat a uplatnit se v oboru zapojovat se do dění na škole a mimo ni osobně se rozvíjet přispět svou činností společnosti nalézt práci v oboru & dosáhnout kariérního postupu … (Burton, & Ramist, 2001; College Entrance Examination Board, 2002; Kuncel, Hezlett, & Ones, 2001).

8 Koho chceme na VŠ? výsledky šetření na FF UP – vlastnosti žádoucích uchazečů o studium (Tošenovská, 2014): znalost cizího jazyka, komunikační dovednosti analytické a kritické myšlení, schopnost práce s textem inteligence, kreativita, všeobecné znalosti samostatnost, vlastní aktivita, otevřenost píle, cílevědomost, vytrvalost motivace, frustrační tolerance Respekt k individuálním odlišnostem a schopnostem.

9 A poznáme je jediným/jednotným testem?

10 Jsme si vědomi… složitosti psychodiagnostiky složitosti operacionalizace faktorů množství uchazečů a omezených zdrojů vysokých škol potřeby férovosti celého procesu hrozby diskriminace hrozby odvolání a žalob… …přesto jsme pro, neopírat rozhodnutí o dalším směřování tisícovek lidí každý rok o výsledky jediného testu

11 Podněty pro diskuzi Co je „úspěšné studium“? (A jak to měřit?) Co zjišťovat u přijímacích zkoušek (a jak)? Učíme studenty učit se na testy? „Jednotný“ test = „jednotní“ studenti? …

12 Díky za pozornost!


Stáhnout ppt "LZE PŘEDPOVÍDAT AKADEMICKÝ ÚSPĚCH? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě."

Podobné prezentace


Reklamy Google