Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid."— Transkript prezentace:

1 Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid Nagyová, Ph.D.

2 Cíle práce Srovnání výuky předmětů zaměřených na informatiku v evropských zemích Analýza možností rozvoje algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol  Vytvoření souboru úloh pro výuku a práci dětí v předmětu Informační výchova nebo v zájmových útvarech  Představení vhodných zdrojů těchto úloh a námětů pro vyučující v knižní podobě i na internetu  Kategorizace úloh do skupin podle typu a popis jednotlivých typů  Návrh možností modifikace a úpravy náročnosti úloh  Klasifikace typů podle algoritmických struktur které napomáhají procvičovat

3 Evropské srovnání souhrn témat a jejich zařazení do výuky v jednotlivých státech SlovenskoPolsko Velká Británie Česká republika Bezpečnost ✓✓✓✓ Komunikace na internetu ✓✓✓✓ Vyhledávání na internetu ✓✓✓✓ Zpracování textu, zvuku a grafiky ✓✓✓ Základní hardware a software počítače ✓✓✓ Algoritmizace a řešení problémů ✓✓✓

4 Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Zdroje námětů a úloh Informatická súťaž iBobor Bobřík informatiky Učebnice informatiky pro první stupeň základní školy

5 Algoritmické myšlení na prvním stupni základní školy Kategorie úloh Úlohy pro pracovní listy Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky

6 Úlohy pro pracovní listy Hledání postupu práce Hledání a vytváření postupů práce, návodů, receptů Rozdělení podle složitosti algoritmu:  Jednoduché postupy  Postup s více možnostmi  Zpětný postup

7 Úlohy pro pracovní listy Kódy a šifry Jednoduché kódování znaků, slov, obrázků či celých vět

8 Úlohy pro pracovní listy Pohyb stromem Principy třídícího stromu, který vyjadřuje pravidla a vztahy

9 Úlohy pro pracovní listy Průchod sítí Simulace cesty po sítí, která je představuje zjednodušenou mapu

10 Praktické úlohy Vhodné nejen do školních lavic Základem je prakticky vykonávaná činnost K realizaci jsou mnohdy zapotřebí další pomůcky Typ úloh může typově odpovídat kterémukoli typu úloh pro pracovní listy

11 Úlohy pro program Kartičky Program Kartičky = funkční prototyp autorského prostředí pro vytváření interaktivních aktivit Lze vytvářet úlohy nejrůznějších typů. Nejčastěji:  Úlohy s jednoduchými postupy  Úlohy s hledáním vzorů  Úlohy pro práci s podmínkami

12 Úlohy pro robotické hračky Robotické hračky = Jednoduše programovatelné robotické hračky Programování jednoduchého pohybu po ploše

13 Shrnutí Úlohy pro pracovní listy  Hledání postupu práce o Jednoduchý postup o Postup s více možnostmi o Zpětný postup  Pohyb podle algoritmu o Jednoduchý pohyb o Pohyb s použitím opakování o Pohyb s kreslením a použitím opakování  Hledání vzoru  Kódy a šifry  Průchod sítí  Práce s podmínkami  Pohyb stromem  Virtuální stroje Praktické úlohy Úlohy pro program Kartičky Úlohy pro robotické hračky Virtuální stroje Jednoduchý pohyb po ploše

14 Závěr Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol Martina Štěrbová Informační technologie ve vzdělávání 2015 Vedoucí práce: RNDr. Ingrid."

Podobné prezentace


Reklamy Google