Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

IMPRESIONISMUS. Osnova Úvod Úvod Charakteristika doby Charakteristika doby Vznik slohu Vznik slohu Hlavní znaky impresionismu Hlavní znaky impresionismu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "IMPRESIONISMUS. Osnova Úvod Úvod Charakteristika doby Charakteristika doby Vznik slohu Vznik slohu Hlavní znaky impresionismu Hlavní znaky impresionismu."— Transkript prezentace:

1 IMPRESIONISMUS

2 Osnova Úvod Úvod Charakteristika doby Charakteristika doby Vznik slohu Vznik slohu Hlavní znaky impresionismu Hlavní znaky impresionismu Výtvarné umění – malířství, sochařství, architektura Výtvarné umění – malířství, sochařství, architektura Hlavní představitelé Hlavní představitelé Památky impresionismu Památky impresionismu

3 Úvod V r se ve Francii uskutečnila přehlídka uměleckých děl s názvem Salón – vystavuje každý, kdo se včas přihlásí V r se ve Francii uskutečnila přehlídka uměleckých děl s názvem Salón – vystavuje každý, kdo se včas přihlásí Vyumělkované umění Vyumělkované umění Toto bylo místo, kde se vystavovalo oficiální a uznávané umění – někteří z umělců byli odmítnuti --- jejich výstava proběhla za podpory Napoleona III. Jinde Toto bylo místo, kde se vystavovalo oficiální a uznávané umění – někteří z umělců byli odmítnuti --- jejich výstava proběhla za podpory Napoleona III. Jinde Inspiraci hledali v přírodě Inspiraci hledali v přírodě Roku 1874 se uskutečnila výstava odmítnutých umělců – pobouřili kritiku (prý „neumějí míchat barvy ani kreslit“) Roku 1874 se uskutečnila výstava odmítnutých umělců – pobouřili kritiku (prý „neumějí míchat barvy ani kreslit“) Snažili se co nejpřesněji zachytit, co viděli, prchavé světelné a barevné dojmy Snažili se co nejpřesněji zachytit, co viděli, prchavé světelné a barevné dojmy

4 pokračování Odmítání černé barvy, nové umístění barev na paletě, nanášení světlých, čistých barevných tónů, výrazné oddělené tahy štětcem Odmítání černé barvy, nové umístění barev na paletě, nanášení světlých, čistých barevných tónů, výrazné oddělené tahy štětcem Osvobození barvy od pouhého popisu a označování věcí, uvolnění malířského rukopisu, vyjádření společenských a přírodních dojmů a prožívání Osvobození barvy od pouhého popisu a označování věcí, uvolnění malířského rukopisu, vyjádření společenských a přírodních dojmů a prožívání

5

6 Vznik slohu Původ slova z franc.slova „l´impression“ = dojem Původ slova z franc.slova „l´impression“ = dojem 70. léta 19. století 70. léta 19. století Ovládl především francouzské malířství Ovládl především francouzské malířství 3 základní zdroje impresionismu: 3 základní zdroje impresionismu: 1) angličtí krajináři 18. – 19.stol. (William Turner a John Constable – snaha o zachycení proměnlivé hry světla, Turner – jeho dílo se vyznačovalo světelnými efekty, pestrými barvami, akvarelový způsob malby olejem – pohyb atmosféry) 1) angličtí krajináři 18. – 19.stol. (William Turner a John Constable – snaha o zachycení proměnlivé hry světla, Turner – jeho dílo se vyznačovalo světelnými efekty, pestrými barvami, akvarelový způsob malby olejem – pohyb atmosféry) 2) francouzští realisté 19. stol. – vznik barbizonské školy (Camille Corot – krajinomalby – zachycení okamžiku vypařování vody v obrazech) 2) francouzští realisté 19. stol. – vznik barbizonské školy (Camille Corot – krajinomalby – zachycení okamžiku vypařování vody v obrazech) 3) Eduard Manet – obraz Snídaně v trávě (ležící akt – absence stupňovaného světla a stínu, barva se stává nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem) 3) Eduard Manet – obraz Snídaně v trávě (ležící akt – absence stupňovaného světla a stínu, barva se stává nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem)

7 Inspirace impresionismu – John Constable

8 William Turner

9 Camille Corot – barbizonská škola

10 Edouard Manet – Olympia

11 Edouard Manet Obdivoval umění starých mistrů a snažil se z nich vycházet Obdivoval umění starých mistrů a snažil se z nich vycházet Obraz: „Olympia“ – tradiční ženský akt, při výstavě vyvolala bouři odporu, kritika to pokládala za ošklivost, obraz postrádá příjemné postupné odstupnění světla a stínu Obraz: „Olympia“ – tradiční ženský akt, při výstavě vyvolala bouři odporu, kritika to pokládala za ošklivost, obraz postrádá příjemné postupné odstupnění světla a stínu Krémová barva kontrastuje s bělobou prostěradla, proti tomu vynikají tmavé tóny černošky, kočky a pozadí Krémová barva kontrastuje s bělobou prostěradla, proti tomu vynikají tmavé tóny černošky, kočky a pozadí Obraz je vnímán jako jednolitost tmavých a světlých barev Obraz je vnímán jako jednolitost tmavých a světlých barev Velmi ostrý kontrast barev Velmi ostrý kontrast barev Výrazná modelace a přesnost objektu Výrazná modelace a přesnost objektu Hlavním úsekem obrazu je hlava modelky – tělesnost ustupuje do pozadí Hlavním úsekem obrazu je hlava modelky – tělesnost ustupuje do pozadí

12 Impresionismus Původ slova z franc.slova „l´impression“ = dojem Původ slova z franc.slova „l´impression“ = dojem Jde o nejvěrnější zachycení viděné skutečnosti – soustředění se se na daný okamžik Jde o nejvěrnější zachycení viděné skutečnosti – soustředění se se na daný okamžik Tento okamžik je vnímán jako světelná záležitost, jediné světlo je schopno určitou chvíli oživit Tento okamžik je vnímán jako světelná záležitost, jediné světlo je schopno určitou chvíli oživit Jde o barevnou skvrnu – zachytí vjem – neexistuje žádná ostrá kontura, vše splývá Jde o barevnou skvrnu – zachytí vjem – neexistuje žádná ostrá kontura, vše splývá

13 Představitelé Claude Monet – Lekníny Claude Monet – Lekníny Dojem, východ slunce Dojem, východ slunce Katedrála v Rouenu Katedrála v Rouenu

14 Claude Monet Katedrála v Rouenu

15 Claude Monet Snažil se dosáhnout objektivního záznamu Snažil se dosáhnout objektivního záznamu Hlavním námětem je malba leknínů, pohyby rostlin Hlavním námětem je malba leknínů, pohyby rostlin Později využíval plátna velkých rozměrů – byly malované s úmyslem, že měly viset po skupinách, což by u malých formátů nebylo možné Později využíval plátna velkých rozměrů – byly malované s úmyslem, že měly viset po skupinách, což by u malých formátů nebylo možné Přál si narodit se slepý, aby postupně nabýval zrak – chtěl proměňovat paprsky barevného světla Přál si narodit se slepý, aby postupně nabýval zrak – chtěl proměňovat paprsky barevného světla Pokrýval bílé plátno barevnými skvrnami pomocí štětce vedle sebe Pokrýval bílé plátno barevnými skvrnami pomocí štětce vedle sebe V oblibě byly převážně pestré barvy V oblibě byly převážně pestré barvy

16 Claude Monet

17 Auguste Renoir Užíval podobné techniky jako Monet a také stejné náměty Užíval podobné techniky jako Monet a také stejné náměty Lišil se lehkostí a měkkostí štětce proti Monetovi Lišil se lehkostí a měkkostí štětce proti Monetovi Figurální malíř – oslavoval ženskou krásu Figurální malíř – oslavoval ženskou krásu Vliv Itálie - přesné zobrazování forem Vliv Itálie - přesné zobrazování forem

18 Auguste Renoir


Stáhnout ppt "IMPRESIONISMUS. Osnova Úvod Úvod Charakteristika doby Charakteristika doby Vznik slohu Vznik slohu Hlavní znaky impresionismu Hlavní znaky impresionismu."

Podobné prezentace


Reklamy Google