Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZVUK A JEHO VLASTNOSTI."— Transkript prezentace:

1 ZVUK A JEHO VLASTNOSTI

2 Zvuk - vše co slyšíme, vzniká chvěním hmoty
vlastnosti zvuku jsou čtyři – délka, výška, síla a barva zvuky se rozdělují na hluky (nepravidelné chvění) a tóny (pravidelné chvění) tóny mají přesnou výšku (můžeme si je např. zazpívat) frekvence – počet kmitů (pravidelné chvění) za vteřinu, určuje výšku tónu

3 TÓNOVÁ SOUSTAVA

4 Máme 7 základních tónů tvoří základní tónovou řadu, ta se opakuje v různých výškových polohách a tvoří tak tónovou soustavu oktáva – vzdálenost mezi tónem c a jeho dalším opakováním Používáme 9 oktáv – subkontra (C2), kontra (C1), velká (C), malá (c), jedno až pětičárkovaná (c1-c5)

5 CELÝ TÓN A PŮLTÓN

6 Základní tóny nejsou stejně výškově vzdálené
mezi tóny e a f a mezi h a c je jen půltón, mezi ostatními 2x půltón - celý tón celý tón můžeme rozdělit a utvořit půltón - buď snížením spodního nebo zvýšením horního tónu při zvyšování – přípona -is při snižování – přípona -es říkáme: ne hes, ale b, ne aes, ale as, ne ees, ale es

7 ALTERACE

8 Alterace je snižování či zvyšování tónu
tóny, které vznikají, nazýváme odvozené (alterované) tóny enharmonické tóny – různě se jmenují, stejně zní chromatický půltón – odvozený od stejného tónu (např. c-cis) diatonický půltón – odvozený z různých tónů (c-des, h-c)

9 Alterace je snižování či zvyšování tónu
snížit a zvýšit (i dvakrát) lze všechny základní tóny dvojzvýšení – přípona -isis dvojsnížení – přípona -eses

10 Klaviatura se zobrazenými názvy tónů

11 NOTA, NOTACE, NOTOVÁ OSNOVA, 1. část

12 Vývoj písma

13 Řecká notace

14 Neumatická notace

15 Nota choralis

16 Menzurální notace

17 Noty jsou znaky pro zápis tónu, zapisujeme je do notové osnovy
části noty – hlavička, nožička, praporec notová osnova má 5 linek a 4 mezery, značené odspodu nahoru když nám osnova nevystačí, použijeme pomocné linky

18 NOTA, NOTACE, NOTOVÁ OSNOVA, 2. část

19 Tvar noty určuje její délku
nota – celá, půlová, čtvrťová, osminová, šestnáctinová, dvaatřicetinová, čtyřiašedesátinová noty s praporky můžeme spojit trámcem

20

21 NOTOVÉ KLÍČE

22 Notové klíče tři základní značky – G klíč, F klíč, C klíč
určují nám noty v osnově – g1, malé f a c1 nejčastěji používané dnes – houslový, basový, altový, tenorový

23 Vývoj notových klíčů

24 POSUVKY, POMLKY, DĚLENÍ A PRODLUŽOVÁNÍ NOT A POMLK

25 Posuvky alterujeme jimi tóny
křížek, dvojkřížek – zvýšení, dvojzvýšení o půltón bé, dvojité bé – snížení, dvojsnížení odrážka – zruší křížek nebo bé

26 Pomlky značí ticho, délkově jako noty
celá, půlová, čtvrťová, osminová, šestnáctinová, dvaatřicetinová, čtyřiašedesátinová

27 Dělení a prodlužování dělení na jiný počet dílů, než dva – např. triola tečka za notou – prodlužuje o polovinu její hodnoty ligatura – spojuje noty dohromady koruna – prodlužuje notu

28 RYTMUS, METRUM, TAKT 1. část

29 Rytmus, metrum, takt rytmus – střídání tónů různých délek
metrum – střídání přízvučných a nepřízvučných dob – akcentů (důrazů) takt – grafický zápis metra, ne vždy mu zcela odpovídá rytmický útvar – charakteristické uskupení, např. synkopa

30

31 RYTMUS, METRUM, TAKT 2. část

32 Takty základní – dvoudobé a třídobé,
složené skládají se ze základních a podle toho mají různé akcenty v tradiční hudbě akcent vždy na první době, jinde navíc jen u složených tam, kde byly přízvučné doby dílčích taktů. takty oddělujeme taktovými čarami

33 Takty značení taktu – podle toho jaká nota reprezentuje dobu a kolik jich v taktu je předtaktí – neúplný takt na začátku skladby repetice – opakování

34 Zdroje ilustrací: Chorální notace. [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Menzurální notace. [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Neumatická notace. [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Oktávové transpozice.  [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Partitura Beethovenovy 5. symfonie, první strana.  [ilustrace]. Druh nosièe: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Pomlky.  [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Rukopis J. S. Bacha. (Houslová sonáta č.1 g moll).  [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Řecká notace. [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Tvary not.  [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Vývoj notových klíčů.  [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy Vývoj písma. [ilustrace]. Druh nosiče: [online]. Datum citace: [cit ]. Přístup ke zdroji: Dostupné z: < Verze poslední úpravy c Ostatní ilustrace vytvořeny programem MuseScore [ ] (dostupný z: <


Stáhnout ppt "ZVUK A JEHO VLASTNOSTI."

Podobné prezentace


Reklamy Google