Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD"— Transkript prezentace:

1 Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD rychtar@scmvd.cz Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD rychtar@scmvd.cz rychtar@scmvd.cz

2 Co může obec nebo MAS čekat od sociálního podnikání Co může obec nebo MAS čekat od sociálního podnikání Naplnění cílů komunitního rozvoje, plánu Pokrytí potřeb v oblasti služeb (nejen sociálních) Vytvoření pracovních příležitostí – nejen pro ZP, ale i pro jinak není to „jiný nástroj politiky zaměstnanosti“, jiná forma veřejně prospěšných prací Nejde o založení „komunálního podniku“, ale o vytvoření prostoru pro samostatnou iniciativu relativně málo závislou na obci nebo svazku obcí

3 Co je k tomu potřeba, podmínky Co je k tomu potřeba, podmínky Najít a vymezit oblasti potřeb (nepokryté poptávky) Najít potenciální nositele podnikatelské iniciativy (Manažer řídí a organizuje – i sociální podnikatel myslí a jedná podnikavě) Nejprve neformálně (namísto „chtěli bychom … nějak … – chceme a víme jak). Vyjasnění a sjednocení očekávání, eliminace falešných a zjednodušených představ. Teprve potom formálně: viz priorita OPZ 2.3, MAS, jejich SCLLD, strategie a její role (viz prezentace na webu MPSV http://www.esfcr.cz/file/9084/http://www.esfcr.cz/file/9084/ Nepominutelná role starostů, podnikatelů, NNO…

4 Důležitá zkušenost Důležitá zkušenost Nejcennější devizou SP jsou postupně budované vztahy – nejen k občanům, zákazníkům, zaměstnancům, ale i k okolí (stakeholderům) Sociální kapitál se pomalu buduje a rychle ztrácí. Sociální kapitál, statut SP nenahradí profesionalitu, pohybujeme se na volném obchodním trhu v konkurenčních vztazích, které nám „nic nedarují“ Podpora vzdělávací, poradenská i finanční je pro většinu SP v začátku nezbytná. Projekt, grant, dotace jsou nástrojem, nikoli cílem podnikatelského záměru

5 Jak na to v praxi Jak na to v praxi S kým se radit a konzultovat (starostové, živnostníci, podnikatelé, NGO, aktivní občané…) Příležitosti, trh a poptávka – mnohem víc příležitostí než jen klasické komunální služby Co od koho očekávat: - silná role osobností (pozitivní i negativní) - síla a role MAS nebo svazku obcí (nadhled) - důvěra občanů kontra „veš v kožichu“ - př. aktivního starosty na konci funkčního období

6 Možní nositelé podnikatelské iniciativy Možní nositelé podnikatelské iniciativy Samy obce nebo MAS – jejich výhody a nevýhody Živnostníci a podnikatelé NGO jako iniciátor – výhody a rizika Komunita (chybí komunitní centra) Společná iniciativa (např. družstvo) - fyzické osoby - právnické osoby - kombinace - polský model – družstvo právnických osob

7 Nejčastější chyby SP Nejčastější chyby SP Chyby uvažování (příklady) - nerovnováha podnikatelského a sociálního cíle - soustředění na formu, ne na obsah - neposlouchá zákazníka a veřejné mínění - neshoda klíčových lidí na očekáváních a cílech Chyby postupu (příklady) - nedostatečný marketing, produktová strategie - chybějící krizový plán - chybějící kontrola parametrů výkonnosti a další (viz např. „manuál přežití SP“ projektu SČMVD) 0

8 Jak se chybám vyhnout Viz např. zmíněná příručka na http://www.scmvd.cz/scmvd/o-nas/projekty/33-after-care- socialniho-podniku-mezinarodni-spoluprace-2009-1 http://www.scmvd.cz/scmvd/o-nas/projekty/33-after-care- socialniho-podniku-mezinarodni-spoluprace-2009-1 Role klíčové osobnosti SP (stejně jako pro NGO platí i pro úspěch iniciativy MAS, obce nebo svazku obcí) tahoun, nositel bez „konfliktu rolí“ „Zlatá žíla“ – nosný nápad – jádro byznysu – často důležitější udržitelnost než míra zisku (na rozdíl od běžného podnikatele) Transparentnost, využití, budování a rozvíjení vztahů. Nepodcenění role stakeholderů (zkušenosti projektů)

9 Kde najít pomoc a podporu Poradci a poradenské firmy - opatrně Ambassadoři (síť TESEEA, chce změny a institucionalizaci sítě…) SP se zkušenostmi – příkladem je Klastr SP Vzhledem k inovativnosti a kreativitě - nutné pro úspěch SP nelze očekávat „řešení na klíč“. Podstatnou část přípravy a počáteční práce musí vždy odvést sociální podnikatelé (viz definice, tuzemské i zahraniční zkušenosti) Právě teď je správná doba na tom pracovat

10 Díky za pozornost Karel Rychtář Díky za pozornost Karel Rychtář


Stáhnout ppt "Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD"

Podobné prezentace


Reklamy Google