Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

POETISMUS.  2. polovina 20. let 20. století, jediný avantgardní umělecký proud českého původu uznávaný mezinárodně  reakce na proletářské umění (odmítnutí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "POETISMUS.  2. polovina 20. let 20. století, jediný avantgardní umělecký proud českého původu uznávaný mezinárodně  reakce na proletářské umění (odmítnutí."— Transkript prezentace:

1 POETISMUS

2  2. polovina 20. let 20. století, jediný avantgardní umělecký proud českého původu uznávaný mezinárodně  reakce na proletářské umění (odmítnutí ideologií)  nechtěl být pouze literárním programem, ale měl ambice stát se způsobem, jak se dívat na život, aby byl básní  soustředil se pouze na současnost, resp. na radostné okamžiky  inspirace – hravost dadaismu  spojitost s Devětsilem (po odchodu J. Wolkera) - sborník Devětsil, brněnský časopis Pásmo, měsíčník ReD (Revue Devětsilu)  v literatuře, divadlu, výtvarném umění, písňové tvorbě, životním stylu  objevoval se až do 2. světové války, po roce 1950 se některé myšlenky poetismu objevily v písňové tvorbě dvojice Suchý a Šlitr

3 ZNAKY POETISMU  obdiv k technice, velkoměstu  inspirace – cirkus, pouťové zábavy, filmová groteska, jazz, naivní umění, cestování, exotika, smyslové vnímání  odmítnutí konvencí  nové výrazové prostředky, rozumem nekontrolovaná řada volných asociací představ, princip lyrismu, sklon k parodii, spontánní fantazie, obrazotvornost, citovost – obohacení výrazové stránky poezie  narušení logické stavby básně, odstranění interpunkce, experimenty se slovy  úsilí o poznání krásy světa, umění žít, optimismus a radost  apolitičnost  básně všedního dne, popisují obyčejné věci

4 JAROSLAV SEIFERT (1901 – 1986)

5 ŽIVOT J. SEIFERTA  básník, spisovatel, novinář a překladatel, patřil mezi členy hnutí Devětsil, stál na počátku ryze českého uměleckého směru poetismu  je jediným českým nositelem Nobelovy ceny za literaturu ( ), navzdory komplikovaným vztahům s komunistickou mocí obdržel i titul národního umělce  narodil se v chudé rodině dělníka v Praze (Žižkov)  studoval na několika gymnáziích, ale studia nedokončil pro mnoho neomluvených hodin, čas trávil po pražských pivnicích (skládal básně za pivo)  r vstoupil do KSČ  ve 20. letech byl považován za hlavního představitele československé umělecké avantgardy - podílel na vzniku a činnosti skupiny Devětsil, společně s Karlem Teigem redigoval Revoluční sborník Devětsilu a mezinárodní revue Disk  v březnu 1929 byl, spolu se šesti dalšími předními komunistickými spisovateli, vyloučen z komunistické strany, protože podepsal Manifest sedmi protestující proti bolševizaci v novém vedení Komunistické strany Československa, následně vstoupil do Československé sociálně demokratické strany dělnické  pracoval jako redaktor v mnoha novinách a časopisech (Rudé právo, Rovnost, Reflektor), vedl literární časopis Kytice

6  r zanechal žurnalistiky a věnoval se výhradně literatuře  jeho poezie byla poctěna významnými státními cenami v letech 1936, 1955 a 1968, v roce 1967 byl jmenován národním umělcem, v letech 1968–1970 byl předsedou Československého svazu spisovatelů  r v televizi odsoudil sovětskou okupaci Československa  patřil mezi první signatáře Charty 77, za své aktivní vystupování byl v období tzv. normalizace nucen odejít do ústraní, jeho díla vycházela v samizdatu  v roce 1984 obdržel Nobelovu cenu za literaturu, kterou však za něj přebírala jeho dcera, a to kvůli jeho špatnému zdravotnímu stavu, ačkoli to byla velmi významná událost, ve sdělovacích prostředcích ovládaných tehdejším režimem o tom padla jenom suchá zmínka  zemřel v Praze, pohřben v Kralupech nad Vltavou  měl státní pohřeb v Rudolfinu, který hrozil přerůst v protikomunistickou manifestaci, a proto ministerstvo vnitra z příprav pohřbu vyloučilo rodinu, církevní rozloučení konané v břevnovském kostele sv. Markéty bylo pod dohledem státní bezpečnosti

7 DÍLO a) proletářská poezie Město v slzách - představa světa bez bídy a nenávisti, městem v slzách je dělnická Praha – chudá pražská předměstí Samá láska – nevěnuje pozornost drastickým sociálním obrazům, ale snaží se rozvinout krásu, přestává zavrhovat velkoměsto a začíná ho obdivovat b) poetismus Na vlnách TSF – lyrický deník z cesty do Francie, grafická úprava K. Teigeho, okouzlení moderní technikou (TSF = bezdrátová telegrafie), verše jsou pečlivé a jednoduché – mají blízko k písni, sbírka velmi ovlivnila vznikající poetismus Slavík zpívá špatně, Poštovní holub – obraz krásy života a světa, poetizace všedních věcí, ale i neklid a smutek, téma cestování, láska k matce a domovu, pocity skepse, tragiky, nostalgie

8 DÍLO c) 30. léta Jablko z klína - sbírka jemně ironická (místy sebeironická), básně v ní jsou lyrické, prolíná se zde nostalgie vzpomínek spolu s tušenými (ale neprožitými) krásami Ruce Venušiny, Jaro, sbohem – intimní, subjektivní lyrika, melancholické vzpomínky (zvl. na matku), smutek nad plynoucím časem, krása české krajiny, návrat zájmu k politickým problémům a zájmu o naší zem, ohlasy na nastupující fašismus d) doba okupace Zhasněte světla – vlastenecká poezie, reakce na mnichovskou zradu, obava o osud země Vějíř Boženy Němcové – lidově vlastenecká poezie, verše k 120. výročí autorčina narození, tragika jejího osudu i symbol češtiny, domova Světlem oděná - protiokupační poezie Kamenný most – cyklus 5 romancí a legend zasazených do májové Prahy, Praha minulosti a básníkova mládí

9 DÍLO e) tvorba po válce Přilba hlíny – básně z let války, zážitky z května 1945, vzdává dík osvoboditelům, raduje se z Pražského povstání a lituje mrtvých na barikádách, radost z osvobození Rudou armádou Šel malíř chudě do světa – verše k obrázkům Mikoláše Alše Píseň o Viktorce – pojednává o osudu Viktorky a její autorky B. Němcové Maminka – vzpomínky na dětství, na maminku, která dokázala udělat domov krásným, i když byli chudí Chlapec a hvězdy – verše k obrázkům J. Lady, melancholická sbírka s pohádkovými motivy

10 DÍLO f) 60. léta – tvorba po 10leté odmlce (nemoc), reflexivní lyrika, změna výrazu a formy (uvolněný nerýmovaný verš, rytmizovaná próza, bez složitých básnických obrazů) Koncert na ostrově, Halleyova kometa, Odlévání zvonů – bilanční poezie, úvahy, intimní osobní vyznání, pocit úzkosti z totalitní moci, hořké životní zkušenosti, vzpomínky na mládí, dětství, okupaci g) 70. – 80. léta - publikace v samizdatu (vzpomínky, životní bilance, verše přátelům, láskám, Praze) Morový sloup – zakázaná sbírka, hořká reakce na dobu po sovětské okupaci, nesouhlas s normalizací a komunistickým režimem Deštník z Piccadilly, Býti básníkem – intimní a reflexivní lyrika, okouzlení světem, účtování se životem, smíření, téma Prahy Všecky krásy světa – paměti, lyrické vzpomínky

11 ZDROJE   d_article=ff1b ffa5c441ef006ac5a09 d_article=ff1b ffa5c441ef006ac5a09    https://cs.wikipedia.org/wiki/Poetismus https://cs.wikipedia.org/wiki/Poetismus


Stáhnout ppt "POETISMUS.  2. polovina 20. let 20. století, jediný avantgardní umělecký proud českého původu uznávaný mezinárodně  reakce na proletářské umění (odmítnutí."

Podobné prezentace


Reklamy Google