Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Opatření německé vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA, zaměřená na zlepšení čtenářské gramotnosti žáků PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. Seminář UNCE,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Opatření německé vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA, zaměřená na zlepšení čtenářské gramotnosti žáků PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. Seminář UNCE,"— Transkript prezentace:

1 Opatření německé vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA, zaměřená na zlepšení čtenářské gramotnosti žáků PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. Seminář UNCE,

2 Bilance vývoje čtenářské gramotnosti v Německu za období PISA 2000: pětina 15letých žáků čte a počítá na úrovni žáků primární školy Primární škola - ekvivalent pro Grundschule (1.–4. ročník); 5.–9./10. ročník - nižší sekundární stupeň (v souladu s německým územ) průběžné zlepšování výsledků žáků

3 pozitivní změny: více rovnosti ve školství menší rozdíly vyplývající ze sociálního původu žáků méně početná riziková skupina nejslabších žáků spolkové země – větší investice do vzdělávání, opatření na zlepšení jeho kvality zlepšení: hlavně u slabších žáků více u žáků z rodin imigrantů než u žáků německých žádný významný rozdíl mezi chlapci a dívkami žádné zlepšení čtenářské gramotnosti na gymnáziích

4 Opatření vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA Změny v německém vzdělávacím systému, které měly pozitivní vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti (Konkrétní) realizované aktivity Opatření považovaná dlouhodobě za nezbytná

5 Změny v německém vzdělávacím systému, které měly pozitivní vliv na rozvoj čtenářské gramotnosti rozvoj mateřských škol jazykové testy spojení hlavních škol s jinými druhy škol zkrácení doby studia v gymnáziích vzdělávací standardy

6 jednotné požadavky na maturitní zkoušky interní a externí evaluace škol, školní inspekce zprávy o vzdělávacím systému, národní zprávy o vzdělávání srovnávací práce a národní testy orientované na vzdělávací standardy odpovědnost škol

7 (Konkrétní) realizované aktivity monitorování kvality vzdělávání opatření zaměřená na zlepšení kvality vzdělávání jazyková podpora imigrantů Kultusministerkonferenz, KMK = politický orgán, dobrovolné sdružení ministrů nebo senátorů spolkových zemí, odpovědných za vzdělávání, výchovu, výzkum a kulturní záležitosti. Nemá legislativní pravomoc.

8 Zjišťování úspěšnosti vzdělávání v mezinárodním srovnání zlepšení řečové kompetence dětí podpora dětí znevýhodněných snížení počtu slabých žáků na nižším sekundárním stupni profesionalizace činnosti učitelů

9 FÖRMIG (Förderung von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund) ProLesen opatření na podporu rizikových žáků nejslabších žáků ze sociálně znevýhodněných rodin spolupráce mateřských a základních škol jazykové testy raná předškolní jazyková podpora speciální podpůrná opatření pilotní řada nových úloh příklady dobré praxe

10 Výzkum 2010 – názory učitelů nestrukturovaná a neuspokojivá podpora čtenářské gramotnosti nedostatky ve vzdělávání učitelů žádný význam čtenářské gramotnosti na nižším a vyšším sekundárním stupni

11 Opatření považovaná dlouhodobě za nezbytná Bildung in Deutschland : podpora dětí a mladistých z rodin imigrantů slabých i dobrých žáků rozvoje čtenářské gramotnosti chlapců odstraňování nerovnosti v osvojování kompetencí dobrými a slabými žáky na sekundárním stupni

12 studie PISA: podpora čtení ve všech vyučovacích předmětech a typech škol znevýhodněných dětí individuální podpora na všech stupních, zahrnující také nejlepší žáky

13 Názory odborníků Buckhard, M., & Mattwig, M. (2005). Die Rolle der Familie beim Lesenlernen. In Impulse: Sekundarstufe I. Lesekompetenz (s. 45­50). Hamburg: Landesinstitut für Lehrerbildung und Schulentwicklung. Artelt, C., & Dörfler, T. (24. Dezember 2010). Förderung von Lesekompetenz als Aufgabe aller Fächer. Forschungsergebnisse und Anregungen für die Praxis. Dostupné z adFileID=d6a2652fedcc fc c

14 Klieme, E, Jude, N, Baumert, J., & Prenzel, M. (2010b). PISA 2000­2009: Bilanz der Veränderungen im Schulsystem. In E. Klieme, E., C. Artelt, J. Hartig et al. (Hrsg), PISA Bilanz nach einem Jahrzehnt (s. 278­300). Münster/New York/München/Berlin: Waxmann. „Es liegt noch ein weiter Weg vor uns“. Interview mit Bildungsforscherin Cordula Artelt über Lesekompetenz. (2010). Erziehung und Wissenschaft, 62(12), 9-10.


Stáhnout ppt "Opatření německé vzdělávací politiky vycházející z výzkumů PISA, zaměřená na zlepšení čtenářské gramotnosti žáků PaedDr. Věra Ježková, Ph.D. Seminář UNCE,"

Podobné prezentace


Reklamy Google