Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál EK 01 - 22 Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál EK 01 - 22 Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

2  Abiotické podmínky – jsou tvořeny neživou přírodou  Biotické podmínky – jsou tvořeny živou přírodou  Populace – soubor jedinců téhož druhu žijících ve stejnou dobu na stejném místě  Společenstvo – soubor všech druhů organismů žijících v určitém čase a na určitém místě

3  Populace jsou ve společenstvu vázány na sebe prostřednictvím potravních vztahů Rozlišujeme:  Producenti  Konzumenti  Rozkladači

4  Autotrofní organismy – zelené rostliny  Producenti – produkují látky potřebné pro jiné organismy

5  Konzumenti 1. řádu – býložravci  Konzumenti vyššího řádu – šelmy, dravci

6  Destruenti – saprotrofní organismy – živí se na tělech mrtvých organismů  Někteří rozkladači jsou schopni rozkládat složité organické látky, které slouží jako živiny pro růst rostlin

7  Přesun látek i energie mezi producenty, konzumenty a rozkladači se nazývá potravní řetězec  Podle typu organismů, které se na jeho struktuře podílejí, rozeznáváme:  Řetězec potravně kořistnický (pastevní)  Řetězec rozkladný (dekompoziční)

8  Rostliny (semena, oddenky, hlízy, plody) – býložravci (hlodavci, kopytníci) – šelmy (lasička, liška, rys)  Opadané listy, zbytky rostlin – půdní živočichové (žížaly, hmyz) – ptáci (kos, drozd) – draví ptáci (sovy, krahujec, sokol)  Polní plodiny (obilniny, píce) – skot, prasata, drůbež - člověk

9  Potravní vazby nejsou jednoduché lineární řetězce, jsou složitější a provázané – tvoří potravní sítě

10  Potravní řetězec nebo potravní síť jsou místem přenosu látek i energie  Při přechodu potravy z organismu na organismus se část energie ztrácí v podobě nevyužitelného zbytkového tepla  Množství předávané energie v potravním řetězci se postupně snižuje – tvoří potravní pyramidu

11

12  Každá vrstva potravní pyramidy poskytne méně energie vyšší vrstvě než sama přijala od vrstvy nižší  Tato zákonitost je příčinou zvyšování koncentrace škodlivin  Čím více potravy je třeba pro vyšší patro potravní pyramidy, tím více se ukládá škodlivin v těle konzumenta

13  Definujte tyto pojmy: abiotické podmínky, biotické podmínky, populace, společenstvo.  Jaké typy potravních řetězců znáte?  Uveďte příklad nějakého skutečného potravního řetězce.  Proč dochází ke koncentraci škodlivin ve vyšších patrech potravní pyramidy?

14  BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. 2. vyd. Praha: Informatorium, ISBN  KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. Praha: Scientia,spol.s r.o., 1994, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál EK 01 - 22 Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento."

Podobné prezentace


Reklamy Google