Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků Praha, konference Budoucnost knihovnických profesí v ČR 22.4.2015 Zlata Houšková Společným postupem sociálních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků Praha, konference Budoucnost knihovnických profesí v ČR 22.4.2015 Zlata Houšková Společným postupem sociálních."— Transkript prezentace:

1 Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků Praha, konference Budoucnost knihovnických profesí v ČR Zlata Houšková Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému

2 Obsah Vývoj tvorby Koncepce CŽV Průzkum názorů představitelů knihoven a jeho výsledky Odpovědi na základní otázky (do značné míry potvrzení původního návrhu principů Koncepce)

3 Historie 2011: uloženo Koncepcí rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015; vznik PS, základní otázky, struktura návrhu 2012: analýzy, pracovní diskuse k principům 2013: první návrh principů a tezí, diskuse v PS, předáno krajským knihovnám prostřednictvím zástupců v PS, shromáždění názorů, sumář, úprava principů 2014: návrh principů a tezí Koncepce předložen ÚKR, po neúspěšném jednání předloženy otázky k diskusi KKS 14, zpracován průzkum, testována pilotní verze dotazníku, dotazník opraven, realizován průzkum 2015: shromáždění dotazníků, vyhodnocení dat, interpretace průzkumu, práce na Koncepci pokračují…

4 Průzkum Průzkumu se zúčastnilo 105 respondentů (=knihoven), největší část tvořily městské knihovny měst nad obyvatel (55 knihoven). Předmětem šetření bylo pracovních míst Největší počet odborných knihovníků je na pozicích knihovník ve službách se SŠ vzděláním (29 %), knihovník ve službách s VŠ vzděláním (12 %), katalogizátor a akvizitér s VŠ vzděláním (10 %) a katalogizátor a akvizitér se SŠ vzděláním (9 %)

5 Zjistíte-li, že pozice vyžaduje vyšší stupeň vzdělání, přikážete zaměstnanci další studium? Ano6259 % Ne3937 % Neodpovědělo44 %

6

7 Nedoplní-li si pracovník kvalifikaci, přijmete na pozici jiného zaměstnance?

8 Výsledky Nadpoloviční většina respondentů (59 %) se domnívá, že by si pracovník měl zvýšit kvalifikaci, pokud to pozice vyžaduje; nejpřísnější jsou v tomto ohledu městské a krajské knihovny (65 % a 67 %) Naopak 37 % vedoucích knihoven by pracovníka ke zvýšení kvalifikace nenutilo Pokud by si pracovník kvalifikaci nedoplnil, 35 % knihoven by na jeho místo přijalo jiného pracovníka s odpovídající kvalifikací 36 % respondentů by tuto situaci řešilo jinak

9 Změny v principech návrh Koncepce CŽV knihovníků Principy pro zvyšování kvalifikace v původní verzi Koncepce CŽV není třeba měnit Zvyšování kvalifikace je věcí dohody mezi organizací a zaměstnancem Pro Koncepci CŽV je rozhodující, aby měly knihovny možnost zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců a aby tato možnost respektovala obsahové požadavky knihovnických profesí

10 Měl by se zaměstnanec povinně rekvalifikovat, nemá-li oborové vzdělání? Ano8076% Ne1817% Neodpovědělo77%

11

12 Výsledky Rekvalifikace: tři čtvrtiny (76%) respondentů se domnívají, že by se pracovníci měli povinně rekvalifikovat, nemají-li oborové vzdělání 17 % s povinnou rekvalifikací nesouhlasí

13 Pro které pracovní pozice má být rekvalifikace povinná? Pozice Relevantní knihovny*Souhlasí% Katalogizátoři, akvizitéři SŠ % Katalogizátoři, akvizitéři VOŠ, Bc % Katalogizátoři, akvizitéři VŠ % Knihovníci ve správě fondů SŠ522548% Knihovníci ve správě fondů VOŠ, Bc522344% Knihovníci ve správě fondů VŠ522038% Knihovníci ve službách SŠ966366% Knihovníci ve službách VOŠ, Bc % Knihovníci ve službách VŠ965355% Knihovníci v přímých službách SŠ462963% Knihovníci dětské oddělení SŠ664365% Knihovníci dětské oddělení VOŠ, Bc % Knihovníci dětské oddělení VŠ663350% Metodici VOŠ, Bc % Metodici VŠ634065% Správci digitálních knihoven SŠ2300 % Správci digitálních knihoven VOŠ, Bc % Správci digitálních knihoven VŠ231357% Systémoví knihovníci VOŠ, Bc % Systémoví knihovníci VŠ473574%

14 Výsledky Povinná rekvalifikace je většinově požadována pro systémové knihovníky s VŠ vzděláním (74 %), katalogizátory a akvizitéry se SŠ vzděláním (71 %) a s VOŠ a VŠ vzděláním (67 % a 66 %), metodiky s VOŠ a VŠ vzděláním (67 % a 65 %), knihovníky ve službách se SŠ vzděláním (66 %), knihovníky v knihovnách pro děti se SŠ vzděláním (65%) a nadpoloviční většinou i pro další pozice. Pro pozice knihovníků ve správě fondu bez ohledu na vzdělání by rekvalifikace dle většiny být povinná neměla

15 Pokud není rekvalifikace povinná, co stačí ke získání oborové kvalifikace? Postupně různé kurzy4447 % Víceletá praxe2628 % Jiné2325 %

16

17 Výsledky Ti, kdo se domnívají, že rekvalifikace nemusí být povinná, by ji nahradili „různými kurzy“ (47 %) Že k náhradě rekvalifikace postačí víceletá praxe se domnívá 28 % těchto respondentů Jinou možnost zvolilo 25 % respondentů; většinou uvádějí kombinaci obou uvedených možností (různé kurzy společně s praxí)

18 Má se rekvalifikace/její prokázání týkat i vedoucích manažerů velkých knihoven? Ano5956% Ne3432% Neodpovědělo1211%

19

20 Výsledky 56 % respondentů se domnívá, že by se rekvalifikace měla týkat i vedoucích manažerů velkých knihoven 32 % respondentů se naopak domnívá, že vedoucí manažeři se rekvalifikovat nemusí

21 Bude knihovna schopna nést náklady na úhradu rekvalifikace svých pracovníků, resp. na certifikaci oborové kvalifikace? Ano4139% Ne4846% Neodpovědělo1514%

22

23 Výsledky 46% respondentů se domnívá, že knihovny nebudou schopny nést náklady na úhradu rekvalifikace svých pracovníků; nejčastěji mají obavy vedoucí městských a specializovaných knihoven, v obou případech jde o nadpoloviční většinu (55 %) 39 % respondentů se naopak domnívá, že s náklady na rekvalifikaci pracovníků nebudou mít problémy Někteří respondenti se domnívají, že by se zaměstnanec měl podílet na nákladech na rekvalifikaci, ev. ji hradit plně sám; v některých knihovnách již tato praxe funguje

24 Změny v principech návrh Koncepce CŽV knihovníků Principy původního návrhu pro rekvalifikaci se vesměs potvrdily Rekvalifikace nebo její prokázání/certifikace povinná pro pozice s nadpoloviční většinou voleb, nepovinná pro ostatní Rozložení povinné rekvalifikace dostatečně dlouhé (např. 15 let) Zásadní bude role (krajských) knihoven jako autorizovaných osob v rámci NSK: umožní snížit náklady na certifikaci rekvalifikace Zásadní bude role (krajských) knihoven jako vzdělavatelů v oblasti rekvalifikace

25 Mají se pracovníci na odborných knihovnických pozicích účastnit inovačních kurzů? Ano96 91 % Ne0 0 % Neodpovědělo9 9 %

26

27 Výsledky Účast odborných pracovníků v inovačních kurzech si přeje naprostá většina respondentů (91 %) Záporně se nevyjádřil nikdo Otázkou je „jednotné“ chápání podstaty a principu inovačních kurzů

28 Frekvence inovačních kurzů v případě jednotlivých pracovních pozic Méně než 5 let5 let7 let10 let Není nutnáNeodpověděl Akvizitéři, katalogizátoři 42%35%8%3%0%12% Knihovníci ve správě fondů 12%38%19%13%6%12% Knihovníci ve službách 22%47%10%6%1%14% Knihovníci v přímých službách 22%39%9% 2%20% Knihovníci dětské oddělení 38%33%8% 0%14% Metodici 48%30%10%3%0%10% Správci digitálních knihoven 61%17%4%0%4%13% Systémoví knihovníci 62%19%4%0% 15%

29 Výsledky Většina relevantních knihoven, které na těchto místech vykazují úvazky, se přiklání k frekvenci inovačních kurzů kratší než 5 let nebo 5 let Frekvence kratší než 5 let je žádoucí pro systémové knihovníky (62 %), správce digitálních sbírek (61 %), metodiky (48 %), akvizitéry a katalogizátory (42 %) Frekvence 5 let stačí pro knihovníky ve službách (47 %), knihovníky v přímých službách (39 %) ad. Pro knihovníky ve správě fondů (38 %) stačí inovace v delším intervalu (7 let)

30 Bude knihovna schopna nést náklady na úhradu inovačních kurzů svých pracovníků? Ano4947% Ne3937% Neodpovědělo1716%

31

32 Výsledky Téměř polovina respondentů (47%) si myslí, že knihovna bude schopna nést náklady na úhradu inovačních kurzů 37 % respondentů se domnívá, že knihovna nebude schopná náklady na úhradu inovačních kurzů nést Poměrně velká část knihoven (16 %) na otázku neodpověděla

33 Změny v principech návrh Koncepce CŽV knihovníků Principy původního návrhu CŽV pro oblast inovace vzdělávání se potvrdily Inovační kurzy by měly být povinné, nejčastěji v intervalu 5 let, pro pracovníky ve správě fondů v intervalu 7 let Bude třeba ujasnit si principy inovačních kurzů Pro inovační kurzy bude nutno řešit finanční zajištění (bezplatnost?) a zpracovat systém inovací

34 Je podle Vás nabídka specializačních kurzů dostatečná? Ano6461% Ne3230% Neodpovědělo99%

35

36 Výsledky 61 % respondentů se domnívá, že nabídka specializačních kurzů je dostatečná Téměř třetina respondentů má opačný názor; častěji jsou nespokojené vysokoškolské knihovny (46 %) a krajské knihovny (36 %)

37 Co v nabídce chybí Postrádány jsou nejčastěji kurzy komunikačních dovedností, jednání se zákazníkem, psychologie, sociologie, prezentačních dovedností; dále jsou zmíněny kurzy pro manažery, akvizitéry, katalogizátory, pracovníky ve službách, systémové knihovníky; problematika digitalizace (např. standardy metadatového popisu), literatury a knižního trhu, akreditované e-learningové kurzy… Zazněl názor, že nabídka kurzů je nesystematická a nahodilá; respondenti by ocenili dlouhodobější kurzy Zejména pro menší knihovny je problémem dostupnost kurzů

38 Změny v principech návrh Koncepce CŽV knihovníků Principy původního návrhu Koncepce CŽV v oblasti specializace vzdělávání není nutné měnit Je třeba zpracovat strukturu potřebných specializačních kurzů, systém jejich evaluace; dále rozšířit nabídku, rozšířit oborový e-learning

39 Děkuji za pozornost Kontakt: Zlata Houšková Tel.:


Stáhnout ppt "Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků Praha, konference Budoucnost knihovnických profesí v ČR 22.4.2015 Zlata Houšková Společným postupem sociálních."

Podobné prezentace


Reklamy Google