Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VLASTNOSTI NÁSOBENÍ A DĚLENÍ AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů. Slouží.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VLASTNOSTI NÁSOBENÍ A DĚLENÍ AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů. Slouží."— Transkript prezentace:

1 VLASTNOSTI NÁSOBENÍ A DĚLENÍ AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů. Slouží k zopakování vlastnosti násobení - zákonu komutativního, asociativního, distributivního vzhledem ke sčítání, násobení celých čísel a vlastnosti dělení - zákonu distributivního, dělení nulou a celých čísel. Výukový materiál obsahuje také příklady k procvičení vlastnosti násobení a dělení, prioritu matematických operací a následnou kontrolu daných příkladů. Očekávaný přínos Žák si zopakuje vlastnosti násobení a dělení, bude znát prioritu matematických operací a bez problému bude tyto vědomosti aplikovat v příkladech. Tematická oblastOperace s reálnými čísly TémaVlastnosti násobení a dělení PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělávání Název DUMŠ22_S1_04_Vlastnosti násobení a dělení Datum SOŠ JOSEFA SOUSEDÍKA VSETÍN ZLÍNSKÝ KRAJ

2 Vlastnosti násobení 2

3 3

4 4

5 5

6 Vlastnosti dělení  dělenec : dělitel = podíl 15 : 3 = 5  dělení je distributivní  (a + b) : c = a : c + b : c  (12 + 4) : 2 = 12 : : 2  dělení součtu = vydělení každého členu součtu 6

7 Vlastnosti dělení  dělení nulou  a : 0  je takové dělení, kde dělitel je nula a dělenec je a  v oboru R (reálných čísel) nemá takové dělení smysl  dělení jedničkou  a : 1 = a  3 : 1 = 3  dělení jedničkou se číslo nezmění 7

8 Priorita matematických operací  v matematice je důležité pořadí operací v daném výrazu, aby se daný výraz mohl počítat vždy stejně  pořadí matematických operací (jaká operace je upřednostněna před jinou):  závorky  umocňování a odmocňování  násobení a dělení  sčítání a odečítání 8

9 Vypočítej a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = c)2[ (6 : 2) – 4)] = d)2[ : (2 – 4)] = e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 9

10 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = c)2[ (6 : 2) – 4)] = d)2[ : (2 – 4)] = e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 10

11 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = d)2[ : (2 – 4)] = e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 11

12 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = 2[ (3) – 4)] = 2[- 11] = - 22 d)2[ : (2 – 4)] = e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 12

13 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = 2[ (3) – 4)] = 2[- 11] = - 22 d)2[ : (2 – 4)] = 2[ : (- 2)] = 2[ ] = 2[- 13] = - 26 e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 13

14 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = 2[ (3) – 4)] = 2[- 11] = - 22 d)2[ : (2 – 4)] = 2[ : (- 2)] = 2[ ] = 2[- 13] = - 26 e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = 14 – = 35 f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 14

15 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = 2[ (3) – 4)] = 2[- 11] = - 22 d)2[ : (2 – 4)] = 2[ : (- 2)] = 2[ ] = 2[- 13] = - 26 e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = 14 – = 35 f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = (12) · 3 – 4 · (12) : 6 = 36 – 8 = 28 g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 15

16 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = 2[ (3) – 4)] = 2[- 11] = - 22 d)2[ : (2 – 4)] = 2[ : (- 2)] = 2[ ] = 2[- 13] = - 26 e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = 14 – = 35 f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = (12) · 3 – 4 · (12) : 6 = 36 – 8 = 28 g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = (12) · (3) = = 63 h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 16

17 Řešení a)2[- (10 + 6) : 2 – 4] = 2[- (16) : 2 – 4] = 2[ ] = 2[- 12] = - 24 b)2[- (10 + 6) : (2 - 4)] = 2[- (16) : (- 2)] = 2[ 8 ] = 16 c)2[ (6 : 2) – 4)] = 2[ (3) – 4)] = 2[- 11] = - 22 d)2[ : (2 – 4)] = 2[ : (- 2)] = 2[ ] = 2[- 13] = - 26 e)14 – 2· 3 – 4 · (- 6) + 18 : 6 = 14 – = 35 f)(14 – 2) · 3 – 4 · ( ) : 6 = (12) · 3 – 4 · (12) : 6 = 36 – 8 = 28 g)(14 – 2) · 3 – 4 · (- 6) + (18 : 6) = (12) · (3) = = 63 h)14 – 2 · (3 – 4) · (- 6) + 18 : 6 = 14 – 2 · (- 1) · (- 6) + 3 = 14 – = 5 17

18 Zdroje Literatura: 1.CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN CALDA, E., PETRÁNEK O, ŘEPOVÁ J. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 184 s. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská. 18


Stáhnout ppt "VLASTNOSTI NÁSOBENÍ A DĚLENÍ AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů. Slouží."

Podobné prezentace


Reklamy Google