Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v."— Transkript prezentace:

1 Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám

2 Název: Evropská renesance a humanismus - I. díl Anotace: Výklad zrodu nového směru v Evropě na pozadí doby, hlavní znaky se zaměřením na literaturu, italská renesanční tvorba. Vypracovala : Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření : duben 2012

3 - v Evropě už na konci 13. století – velké společenské změny = hlavní už nebyla církev, ale člověk se svými názory a kritikami = hlavní už nebyla církev, ale člověk se svými názory a kritikami - ideálem se stal všestranně nadaný umělec - blíží se přechod od středověku k novověku

4 Renesance = znovuzrození oslavuje důstojnost člověka oslavuje důstojnost člověka orientuje se na aktivní pozemský život orientuje se na aktivní pozemský život odvrací se od víry a posmrtného života odvrací se od víry a posmrtného života vrací se k antice (důraz na rozum a zájem o člověka) vrací se k antice (důraz na rozum a zájem o člověka)

5 Znaky literatury 1. díla v národních jazycích, ne latinsky 2. trvá legenda 3. nově - satira, kronika, román, povídka 4. návrat k antice - epos, tragédie, komedie 5. oblíbené i cestopisy a životopisy

6 Literární témata v renesanci otázky lidské existence otázky lidské existence přepych šlechticů x bída a práce chudých přepych šlechticů x bída a práce chudých svoboda člověka svoboda člověka pochyby o budoucnosti lidstva pochyby o budoucnosti lidstva

7 Humanismus - hlavní myšlenkový směr v renesanci nový ideál vzdělání = snaha poznávat člověka, ne Boha !! nový ideál vzdělání = snaha poznávat člověka, ne Boha !! - člověk se stává středem zájmu, má význam lidské bytosti - člověk se stává středem zájmu, má význam lidské bytosti

8 Dante Alighieri Francesco Petrarca Giovanni Boccaccio Niccoló Machiavelli

9 Dante Alighieri ( ) - časově spadá do středověku, má však renesanční myšlenky - psal milostné verše, prózu, jazykovědné a filozofické spisy - stál proti papeži… vyhnán z rodné Florencie…cestoval

10 - zasnoubil se už v 11 letech, po svatbě měl nejméně 4 děti - účastnil se i různých bitev - ve svém díle psal i o českých králích (Přemyslu Otakarovi II. a Václavovi II.) - zemřel asi na malárii

11 Božská komedie - duchovní veršovaný epos (pouť lidské duše i celého lidstva k bohu, hledání smyslu života) - renesanční prvky : láska k vlasti, touha po poznání, osobní láska, úcta k antice

12 - Dantovu celoživotní tvorbu ovlivnila láska k Beatrici, která mu zemřela jako mladá dívka - ona byla inspirací k napsání Božské komedie

13 Francesco Petrarca ( ) - italský básník, psal pro bohaté šlechtice, v Římě ho nazývali „kníže básníků“ - kněz a diplomat, odmítl být biskupem - velký znalec antiky

14 - psal si s Karlem IV. a s arcibiskupem Arnoštem z Pardubic, také se setkali - v r při otevření hrobu se zjistilo, že lebka není Petrarkova, ale patří nějaké ženě

15 - hlavní inspirací jeho básní byla šlechtična Laura… dílo Zpěvník (Sonety Lauře) = milostné až melancholicky smutné verše, pomíjivost lidské krásy, nenaplněná láska, vzpomínky na mládí, rozpor mezi lidskými city a oddaností k bohu = milostné až melancholicky smutné verše, pomíjivost lidské krásy, nenaplněná láska, vzpomínky na mládí, rozpor mezi lidskými city a oddaností k bohu

16 Giovanni Boccaccio ( ) - básník a prozaik, Petrarkův přítel - studoval práva, ale všechny právníky nazýval hlupáky - byl nadšený pro humanismus, ve stáří ho ale kritizoval, svá díla odsoudil a chtěl je spálit

17 Dekameron - hl. dílo, sbírka sta novel - parta mladých lidí (3 muži a 7 žen) uteče na venkov před morovou nákazou a každý den si vyprávějí 10 příběhů na jiné téma (o šťastné i smutné lásce, o lidských schopnostech, o šlechetných činech…) - církev Dekameron zakázala, prý upřednostňuje erotiku a špatné lidské vlastnosti

18 hlavním překladatelem Dekameronu byl Hynek z Poděbrad, syn krále Jiřího - hlavním překladatelem Dekameronu byl Hynek z Poděbrad, syn krále Jiřího - dílu dal název BOCCACCIOVSKÉ ROZPRÁVKY

19 Niccoló Machiavelli ( ) - psal oblíbené epigramy, politik, obviněn ze spiknutí proti vládnoucí rodině Medicejských, mučen a po propuštění vyhnán z Florencie… …nakonec se otrávil

20 Vladař - politické úvahy (chce mocný stát a moudrého vládce) Mandragora - satirická komedie (výsměch lidské hlouposti a víře v zázraky)

21 Marco Polo ( ) - cestovatel, v 17 letech odjel se svým strýcem na východ a v Číně zůstali dalších 17 let - po návratu do vlasti byl zatčen a jeho spoluvězeň jeho vyprávění zapisoval … vznikl cestopis Milion (důkladné informace o Asii, tamější přírodě, lidech a tradicích)

22 - popis Asie byl tak fantastický, že ho považovali za vybájený

23 Téma : Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie – 7. ročník Použitý software : držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : Soukal, J. : Literární výchova pro II. stupeň ZŠ Kolektiv autorů : Učebnice pro 1. ročník SŠ j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri&oq=dante+ali&gs_l=img.1.0.0l3j0i24l j c.1.8.img.UyapI241JTU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=wLA1YTpNV1- ZwM%3A%3Be0tGa2Dq5qC6aM%3Bhttps%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F6%252F6f%252FPortrait_de_Dante.jp g%252F220px-Portrait_de_Dante.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fen.wikipedia.org%252Fwiki%252FDante_Alighieri%3B220%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri&oq=dante+ali&gs_l=img.1.0.0l3j0i24l j c.1.8.img.UyapI241JTU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=vNdEKP0N6t3uLM%3A%3BgkxhbhleezyAQM%3Bhttp %253A%252F%252Fwww.italianhistorical.org%252Fwpimages%252Fwp7f8412e9_05_06.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.italianhistorical.org%252Fpage24.html%3B244 %3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri+bo%C5%BEsk%C3%A1+komedie&oq=dante+alighieri+bo%C5%BEsk%C 3%A1+komedie&gs_l=img.3..0j0i24l j c.1.8.img.Mwlu68zjGZI&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=144 0&bih=736&imgrc=f_rsfL46XdJxbM%3A%3BwUjckvxQbgKOiM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.audioknihy.net%252Fuserfiles%252Frozcestnik%252F bozska_k omedie.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.audioknihy.net%252Frozcestnik%252Fvydal%252F3%252F5%3B300%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=francesco+petrarca&oq=francesco+petra&gs_l=img.1.0.0j0i24l j c.1.8.img.R64gMpyvTPU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=FfX2hs3Fy-HkVM%3A%3BAfiJcth- jZjcbM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.gvp.cz%252F~pfannova%252Fliteratura%252Fstranky%252Fpetrarca.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.gvp.cz%252F~pfannova %252Fliteratura%252Fstranky%252Fkapitola3.php%3B348%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri+bo%C5%BEsk%C3%A1+komedie&oq=dante+alighieri+bo%C5%BEsk%C 3%A1+komedie&gs_l=img.3..0j0i24l j c.1.8.img.Mwlu68zjGZI&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=144 0&bih=736&imgrc=f_rsfL46XdJxbM%3A%3BwUjckvxQbgKOiM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.audioknihy.net%252Fuserfiles%252Frozcestnik%252F bozska_k omedie.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.audioknihy.net%252Frozcestnik%252Fvydal%252F3%252F5%3B300%3B j ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=giovanni+boccaccio&oq=giov&gs_l=img.1.0.0l j c.1.8.img.92z8tYFs0M4&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=GWNslwvljjLxIM%3A%3BfKi3Xs978a70IM%3Bhttp%253A%2 52F%252Fwww.kdb.cz%252Ffiles%252Fimages%252Fbig%252F18790.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kdb.cz%252Fspisovatel-976-giovanni- boccaccio.html%3B257%3B300

24 80HYwSBPcyFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.epwr.ru%252Fquotauthor%252F380%252F8.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.epwr.ru%252Fquotauthor%252F380%252F %3B348%3B j c.1.8.img.92z8tYFs0M4&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=GWNslwvljjLxIM%3A%3BfKi3Xs978a70IM%3Bhttp%253A%252F %252Fwww.kdb.cz%252Ffiles%252Fimages%252Fbig%252F18790.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kdb.cz%252Fspisovatel-976-giovanni-boccaccio.html%3B257%3B j c.1.8.img.dQujilv1Ekw&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=3WExHbuHsR3n5M%3A%3Bb98dUSh5vNrnLM%3Bhttp %253A%252F%252Fwww.the-philosophy.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F04%252Fmachiavelli3.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.the- philosophy.com%252Fmachiavelli-quotes%3B300%3B378 3j4j c.1.8.img.QXnvDfNFGq8&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=yysJz5YeR7wSRM%3A%3BEwsJl_2vbeOL0M%3Bhttp%253A %252F%252Fhistory.culturalchina.com%252FchinaWH%252Fimages%252Fexbig_images%252F8b19ebde1da8b54838a7ced39c3ca457.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fhistory. cultural-china.com%252Fen%252F60History2632.html%3B470%3B j c.1.8.img.dQujilv1Ekw&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=RiU3MgfudvMBCM%3A%3BGFEfN4umJSio6M%3Bhttp %253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F2%252F27%252FSanti_di_Tito_- _Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg%252F250px-Santi_di_Tito_- _Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcs.wikipedia.org%252Fwiki%252FNiccol%2525C3%2525B2_Machiavelli%3B250%3B320 Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v."

Podobné prezentace


Reklamy Google