Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Tematický okruh: Biologie živočichů Téma: OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. Metodický list/Anotace: Materiál slouží k pochopení typických znaků a projevů našich čolků. S jeho využitím se žák také dovede orientovat v jejich systému, poznat a pojmenovat typické zástupce. Žák dovede objasnit jejich ekologii a vyvozuje důsledky změn prostředí pro zkoumané taxony. Dovede hodnotit míru základních rizik pro jejich přežití. Zdroje: Uvedeny na konci prezentace III/2 VY_32_INOVACE_339

2 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK HORSKÝ

3 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK OBECNÝ –Náš nejrozšířenější čolek. –Maximální délka je 10 cm. –Jako ostatní čolci procházejí na jaře vodní fází, kdy dochází k rozmnožování. –Ve vodě žijí od března až dubna do června až července. –Po zásnubních hrách odkládá samec spermatofor, který samička sbírá kloakou. –Oplozená vajíčka samice čolků přilepují po jednom na ponořenou vegetaci apod.

4 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK OBECNÝ –Ve vodní fázi mají samci čolka obecného na hřbetě poměrně vysoký ploutevní lem s vlnitým okrajem, který začíná na hlavě a souvisle pokračuje až ke špičce ocasu. –Na ocasu je také ze spodní strany. –Na spodní straně ocasu je na lemu namodralý pruh. –Samci mají na těle také jasně ohraničené tmavé skvrny.

5 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK OBECNÝ –Od června začínají opouštět vodu. –V létě a na podzim žijí čolci na zemi (suchozemská fáze). –Přezimují na souši. –Živí se drobnými bezobratlými. –Čolek obecný obývá nížiny a pahorkatiny, spíše otevřenou krajinu.

6 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK OBECNÝ - žábry u larválního stádia.

7 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK OBECNÝ – suchozemská fáze.

8 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK VELKÝ –Dosahují délky až 18 cm. –Tělo se shora tmavě šedé s černými skvrnami a drobnými bílými skvrnkami na bocích. –Ocasní hřeben samců je vysoký a zubatý, mezi tělem a ocasem přerušený.

9 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK VELKÝ –Během vodní fáze vyhledávají větší a hlubší stojaté vody. –Samci ve vodě většinou i přezimují –Samice většinou zimují na souši. –Živí se drobnými bezobratlými. –V ČR se vyskytuje ostrůvkovitě v nižších a středních polohách. –Jde o málo početný, ohrožený druh. –Příčinou jsou změny biotopů, chemizace a intenzifikace zemědělství.

10 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK HORSKÝ –Dorůstá do 12 cm. –Hřbet je tmavošedý, u samců s nádechem do modra. –Boky jsou světlé s černými skvrnami. –Břicho je cihlově červené, bez skvrn. –Samci ve vodní fázi mají hladký nízký lem, který je žlutavý s tmavými skvrnami. https://www.ufz.de/index.php?en=16938

11 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. ČOLEK HORSKÝ –Vyskytuje se v nadmořských výškách 350 – 1000 metrů. –Ve vodní fázi preferuje menší zastínění stojaté vody. –V suchozemské fázi lesní prostředí. –Zimuje obvykle na souši.

12 SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ – OCASATÍ (CAUDATA) – XIX. Larva čolka horského.

13 ZDROJE – ELEKTRONICKÉ DOKUMENTY ŠEVČÍK, Jan. Čolek horský. In: Sevcikphoto.com [online] [cit ]. Dostupné z: ŠEVČÍK, Jan. Čolek velký. In: Sevcikphoto.com [online] [cit ]. Dostupné z: ŠEVČÍK, Jan. Čolek obecný. In: Sevcikphoto.com [online] [cit ]. Dostupné z: New findings on immune system in amphibians. In: Ufz.de [online] [cit ]. Dostupné z: https://www.ufz.de/index.php?en=16938 HLÁSEK, Lubomír. Triturus alpestris ha7471. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z: HLÁSEK, Lubomír. Triturus alpestris bh3668. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z: HLÁSEK, Lubomír. Triturus cristatus ha6967. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z: HLÁSEK, Lubomír. Triturus vulgaris ha5407. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z: HLÁSEK, Lubomír. Triturus vulgaris ae1257. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z: HLÁSEK, Lubomír. Triturus vulgaris ac4965. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z: HLÁSEK, Lubomír. Triturus vulgaris ha7338. In: Hlasek.com [online] [cit ]. Dostupné z:

14 ZDROJE – LITERATURA DUNGEL, Jan a Zdeněk ŘEHÁK. Atlas ryb, obojživelníků a plazů České a Slovenské republiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 181 p. ISBN ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců: evoluce, fylogeneze, systém. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 512 p., [16] p. of plates. ISBN Flóra a fauna Evropy. 1. české vyd. Editor Michael Chinery. Praha: Slovart, 1998, 384 s. ISBN Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN


Stáhnout ppt "Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 8. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google