Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu:CZ.1,07/1.5.00/ Autor:Jiřina Fialová Tematická oblast: Latina- mluvnice a slovní zásoba Název DUMu:Slovesa mezi 3. a 4. konjugací Kód:VY_32_INOVACE_LA.1.08 Datum: Cílová skupina:Žáci středních škol Klíčová slova:Slovesa, 1. – 4. konjugace Anotace: Tato prezentace slouží k seznámení se slovesy mezi 3. a 4. konjugací. Předchází opakování sloves 1. – 4. konjugace.

2 VY_32_INOVACE_LA OPAKUJEME SLOVESA Poznáte ve větě slovesné tvary? Beātus multōs amīcōs numerat. Litterae variās formās habent. Ab officiīs nōn dēterrēbātur. Medicī causās morbōrum invenīre student. Per pneumōniam vīta saepe finītur. Dum vīvimus, labōrāre dēbēmus. Rōma mūrīs cingēbātur.

3 VY_32_INOVACE_LA OPAKUJEME SLOVESA Co charakterizuje slovesný tvar v latině? Srovnejte v tomto ohledu latinu s češtinou a angličtinou. Podle čeho poznáte, jak se má konkrétní sloveso časovat? Co je to slovníkový tvar? Popište jednotlivé konjugace.

4 VY_32_INOVACE_LA OPAKUJEME SLOVESA Zařaď slovesa do konjugace, vytvoř slovníkový tvar a odhadni význam. Beātus multōs amīcōs numerat. Litterae variās formās habent. Ab officiīs nōn dēterrēbātur. Medicī causās morbōrum invenīre student. Per pneumōniam vīta saepe finītur. Dum vīvimus, labōrāre dēbēmus. Rōma mūrīs cingēbātur.

5 VY_32_INOVACE_LA Řešení numerō,āre habeō, ēre dēterreō, ēre studeō, ēre; inveniō, īre finiō, īre vīvō, ere; labōrō, āre; dēbeō, ēre cingō, ere

6 VY_32_INOVACE_LA Slovesa mezi 3. a 4. konjugací Pozorujte sloveso capiō, is, ere (brát, chytat): ind. préz. akt.ind. préz. pas. capiōcapimuscapiorcapimur capiscapitiscaperiscapiminī capitcapiuntcapiturcapiuntur Do které konjugace sloveso zařadíte?

7 VY_32_INOVACE_LA Slovesa mezi 3. a 4. konjugací Další tvary těchto sloves: inf. préz. akt. a pas. capere, capī imperativ cape, capite ind. imperfekta capiēbam Vyčasujte ve všech osobách. Uvědomte si, čím se tato slovesa liší od 3. a čím od 4. konjugace.

8 VY_32_INOVACE_LA Další slovesa tohoto typu: cupiō, ere = toužit, přát si faciō, ere = dělat interficiō, ere = zabíjet calefaciō, ere = zahřívat perficiō, ere = dokončovat incipiō, ere = začínat fugiō, ere = prchat, utíkat

9 VY_32_INOVACE_LA PROCVIČOVÁNÍ:  Každý žák vytvoří 3 tvary s použitím nových sloves a napíše je na tabuli.  Ostatní žáci tyto tvary zkontrolují a poté přeloží do češtiny.  Žáci vytvářejí věty s využitím těchto sloves.

10 VY_32_INOVACE_LA Použitá literatura Autorská práce Návaznost na učebnici SEINEROVÁ, Vlasta, Latina pro střední školy, především gymnázia, I. část, nakladatelství FORTUNA, Praha 2005, ISBN Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google