Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné."— Transkript prezentace:

1 Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.

2 Metoda ohniskových skupin Podstata: 1) téma, 2) interakce ve skupině k tématu (např. diskuse), 3) téma předkládá a diskusi moderuje výzkumník (moderátor).

3 Srovnání: metoda ohniskových skupin a zúčastněné pozorování Společný rys: skupinová interakce. Společný rys: skupinová interakce. Metoda ohniskových skupin: údaje, většinou verbální povahy, získávané interakcí (diskusí) ve skupině k danému tématu. Metoda ohniskových skupin: údaje, většinou verbální povahy, získávané interakcí (diskusí) ve skupině k danému tématu. Zúčastněné pozorování: pozorování různého chování subjektů v jejich interakci, a to – v přirozeném kontextu a v probíhajícím čase. Zúčastněné pozorování: pozorování různého chování subjektů v jejich interakci, a to – v přirozeném kontextu a v probíhajícím čase.

4 Srovnání: metoda ohniskových skupin a individuální rozhovor Při individuálním rozhovoru – z očí do očí - může výzkumník použít subtilnější podněty, než při metodě ohniskových skupin. Při individuálním rozhovoru – z očí do očí - může výzkumník použít subtilnější podněty, než při metodě ohniskových skupin. Je-li cílem hluboko proniknout do názorů a zkušeností subjektu a porozumět jim, pak je vhodnější individuální rozhovor. Je-li cílem hluboko proniknout do názorů a zkušeností subjektu a porozumět jim, pak je vhodnější individuální rozhovor. 1,5 hod. diskuse ohniskové skupiny o velikosti 8-10 subjektů, poskytne asi pouze desetinu informací než individuální rozhovor s těmito subjekty.

5 Metoda ohniskových skupin – předpoklady efektivního použití Motivovanost subjektů (členů skupiny). Motivovanost subjektů (členů skupiny). Spíše menší skupiny: 6-10 účastníků. Spíše menší skupiny: 6-10 účastníků. Homogenní skupiny, a to z hlediska homogenity původu (nikoliv homogenity postojů). Homogenní skupiny, a to z hlediska homogenity původu (nikoliv homogenity postojů). Neformální přístup k členům skupiny. Neformální přístup k členům skupiny. Opakované skupinové rozhovory. Opakované skupinové rozhovory.

6 Metoda ohniskových skupin + další metoda 1. M. ohniskových skupin + individuální rozhovor a) ohnisková skupina individuální rozhovor b) individuální rozhovor ohnisková skupina

7 Metoda ohniskových skupin + další metoda 2. M. ohniskových skupin + zúčastněné pozorování Ohnisková skupina zúčastněné pozorování.

8 Metoda ohniskových skupin + další metoda 3. M. ohniskových skupin + experimentální intervence. a) Intervence nefungují tak, jak bylo plánováno. Ohnisková skupina: odhalení příčiny. b) Intervence nejsou účinné pro všechny klienty. Ohnisková skupina: odhalení toho, proč intervence fungují lépe v určité skupině. c) Intervence jsou účinné. Ohnisková skupina: odhalení zdrojů účinnosti intervencí z pohledu samotných klientů.


Stáhnout ppt "Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné."

Podobné prezentace


Reklamy Google