Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_363.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_363."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_363

2 Jméno autora:Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření:21. 09. 2012 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Morfologie rostlin Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žáci se seznámí se s morfologií a funkcí metamorfóz stonku. Klíčová slova: Brachyblast, kolce, oddenek, oddenková hlíza Druh učebního materiálu:prezentace

3 METAMORFÓZY STONKU.

4 Může mít stonek i speciální funkce? A jaké funkce to jsou? Jak takový stonek pak nazýváme? U některých rostlin došlo z důvodu potřeby odolat konkurenci nebo se lépe adaptovat k životním podmínkám vnějšího prostředí k přeměnám (= metamorfózám) stonku. Metamorfózy stonku:  dužnaté stonky – u kaktusů jsou zásobárnou vody, navíc jsou zelené = asimilují 14

5  brachyblasty – tupé, malé násadce na větvích modřínu nesoucí svazeček jehlic  kolce (trny) – u trnky, hlohu, plané hrušky, plané jabloně, ochranná fce 5 6 7 Trnka obecná

6  stonkové hlízy – vznikají ztlustnutím stonku, mají zásobní fci, kedluben, šafrán  šlahouny – slouží k nepohlavnímu rozmnožování rostliny, např. jahodník 8 9 Šafrán spišský

7  podzemní stonky (=oddenky) – místo listů mají šupiny, u většiny vytrvalých bylin (např. kosatec, pýr)  oddenkové hlízy – zásobní fce, vznikají u některých bylin ukládáním zásobních látek v oddencích (lilek brambor, čekanka) Oddenky vytrvávají přes zimu v půdě, na jaře vytváří pupeny, ze kterých vyrůstají nové nadzemní části, starší části oddenků odumírají V čem spočívá hlavní význam tvorby oddenků pro byliny? 11 Čekanka salátová 12

8  úponky – umožňují přichycení rostliny k podkladu, např. réva vinná, chmel otáčivý 13 14 15

9 PROCVIČOVÁNÍ. 1. Proč vznikají metamorfózy stonku? Diferencují se k některé speciální funkci, adaptují rostlinu k životním podmínkám, zvyšují její konkurenceschopnost 2. Co jsou to brachyblasty?Brachyblasty jsou přeměněné části stonku ve výběžky, ze kterých vyrůstají jehlice. 4. Co jsou a proč vznikají kolce? 3. Zkuste vysvětlit funkci brachyblastů.Brachyblasty zvyšují uspořádanost jehličí, tím zvyšují jejich osvětlení a zajišťují vyšší intenzitu fotosyntézy. Kolce jsou přeměněné části stonku v jakési trny, které rostlinu chrání před predátory. 5. Lilek brambor – jak se nazývá metamorfóza stonku, kterou s oblibou používáme do svých pokrmů? Jedná se o oddenkové hlízy.

10 Použitá literatura a zdroje. 1)CHAKRUNA HUACHUMA, Aya Chali. Premium ethnobotanical: Free Images of Cacti [online]. [cit. 2012-11- 01]. Dostupné z: http://www.free-images.org.uk/cacti/index.htm 2) ROSYPAL Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, 2003. ISBN: 978-80-86960-23-4. 3)JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7182-213-4. 4)HANA, Vymazalová. Kaktusy - svět kaktusů [online]. 2001 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.garten.cz/a/cz/4497-kaktusy-svet-kaktusu-1/ 5)Modřín opadavý [online]. 2009, 15.10.2009 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.eprojekty.cz/weby/demo/envi05/modrin-opadavy.aspx 6)ARBORETUM ŽAMPACH. Modřín japonský [online]. 2006 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.uspza.cz/index.php?id=10329 7)ZDRAVÝ OBCHOD. Herbár rastlín: Slivka trnková [online]. [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.zdravyobchod.sk/zdravyobchod/eshop/22-1-HERBAR-RASTLIN/448-3-Slivka-trnkova-trnka 8)TRUKSOVÁ, Dana. Kedlubna-budete se divit, jaké bohatství skrývá [online]. 2009, 16.09.2009 [cit. 2012-11- 01]. Dostupné z: http://kuchyne.dumazahrada.cz/clanky/vareni-a-stolovani/kedlubna-budete-se-divit-jake- bohatstvi-skryva-19628.aspx 9)LUCEON LTD. Šafran spišský [online]. 2004, 2012 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.vivo.sk/photo/140944/Safran-spissky 10)Jahodník: Pěstování [online]. 2012 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.jahodnik.estranky.cz/clanky/pestovani.html

11 Použitá literatura a zdroje. 11)Liliopsida (monocots) - jednoděložné [online]. [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://botanika.bf.jcu.cz/systematikaweb/files_magnoliophyta/files_liliopsida/lilioliopsida.htm 12)WIKIPEDIA - THE FREE ENCYCLOPEDIA. Chicory [online]. 2011, 24.10.2012 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Chicory 13)WIKIPEDIE - OTEVŘENÁ ENCYKLOPEDIE. Réva vinná [online]. 2008, 02.10.2012 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9va_vinn%C3%A1 14)PADALIKOVO.CZ. In vino veritas [online]. 01.11.2012 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.padalikovo.cz/ 15)DIA-BIO-RACIO-BEZLEPEK. Chmel otáčivý [online]. 2011 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.dia- potraviny.cz/chmel.html


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_363."

Podobné prezentace


Reklamy Google