Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_TE1.32 Úpravy potravin Vytvořeno: Ověřeno: Třída:SUS1

2 ÚVOD DO TECHNOLOGIE Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět: Technologie Ročník: 1. Autor: Mgr. Bc. Eva Štrosnerová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:mletí, mixování, cezení, filtrování, šlehání, tření kořenění, scezování Anotace: Materiál je určen k seznámení se s hlavními způsoby zpracování surovin pro přípravu pokrmů a nápojů.

3 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Mletí a mixování: Používáme u potravin, kde potřebujeme narušit pevnou konzistenci pro zlepšení stravitelnosti a zkrácení doby tepelné úpravy. Meleme: maso, zeleninu, ovoce, mák, ořechy,pečivo na strouhanku, koření, kávu. Mletím se uvolňují chuťové a aromatické látky. Pro jemnější kašovinu použijeme lis či síto.

4 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Lisujeme – pasírujeme – zeleninu, luštěniny, ovoce, brambory – na přípravu hustých polévek, omáček a kašovin. Mixování – je stejná úprava syrových i tepelně upravených surovin pomocí mixéru – jde o snadnější zpracování.

5 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Cezení a filtrování: Rosoly a vývary zbavujeme nežádoucích příměsí: kostí, celého koření, zeleniny. Cedíme také zahuštěné tekutiny: bílé polévky, omáčky, šťávy z masa – zlepší se vzhled a jemnost. Používáme: síta, špičaté cedníky, plátěné ubrousky.

6 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Scezování: je slití vody po uvaření brambor, zeleniny Filtrování: slouží k získání čirosti a jemnosti: aspiku vývaru ovocných šťáv Filtrujeme: přes filtrační papír, husté plátno.

7 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Šlehání a tření: Je vhánění vzduchu do potraviny =) nakypření. Hmota: zvětší objem, změní vzhled a barvu. Šleháme: tekuté – řídké potraviny – vaječný bílek, smetanu ke šlehání, vejce s cukrem =) zastudena, zatepla

8 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Třeme: Třením spojujeme různé druhy tužších potravin: cukr + máslo cukr + žloutky Šlehané a třené hmoty používáme na přípravu cukrářských výrobků.

9 DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Kořenění pokrmů: Koření dodává: chuť, vůni, barvu, vzhled, podporuje trávení - velké množství může narušit sliznici. Použití koření: celé – na počátku TP mleté a drcené – na začátku, v průběhu, na konci zelené koření – natě – před dohotovením

10 OPAKOVÁNÍ 1)Jaké potraviny meleme? Meleme maso, zeleninu, ovoce, mák, koření, ořechy, pečivo, kávu. 2)Jakou úpravou získáme kašovitost pokrmů? Získáme ji mletím a mixováním. 3)Proč hmoty třeme a šleháme? Abychom je nakypřili.

11 Použité zdroje ŠINDELKOVÁ, Alena. Kuchařské práce – Technologie 1.díl.1.vyd. Praha: Parta, 2001, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google