Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konstruktivismus ve vyučování matematice Doc. RNDr. Josef Molnár, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konstruktivismus ve vyučování matematice Doc. RNDr. Josef Molnár, CSc."— Transkript prezentace:

1 Konstruktivismus ve vyučování matematice Doc. RNDr. Josef Molnár, CSc.

2 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

3 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Konstruktivismus směr druhé poloviny 20. století, který zdůrazňuje aktivní úlohu člověka, význam jeho vnitřních předpokladů a důležitost jeho interakce s prostředím a společností. (Hartl, Hartlová, 2000)

4 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Konstruktivistická pedagogika Pedagogické hnutí, které prosazuje ve výuce řešení problémů ze života, tvořivé myšlení, práci dětí ve skupinách a méně teorie a drilu. Způsoby výuky zdůrazňují manipulaci s předměty. (Průcha a kol., 1995)

5 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. též Pedagogika vycházející Piagetovy genetické epistemologie - poznávající subjekt spojuje fragmenty informací o svém prostředí do smysluplných struktur a provádí s nimi mentální operace. Další podněty čerpá z poznatků kognitivních věd.

6 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jean Piaget (1979): „Neexistuje žádné poznání, které by bylo výsledkem pouhého zaznamenávání pozorovaného a jež by nebylo strukturováno aktivitou subjektu.“ (Bertrand, 1998)

7 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

8 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Didaktický konstruktivismus 10 zásad podle Hejného a Kuřiny: Hejný, Kuřina (1998, 2001)

9 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 2. zásada Podstatnou složkou procesu poznání je experimentování, řešení problémů, hledání souvislostí, tvorba pojmů, zobecňování tvrzení, jejich prověřování a zdůvodňování.

10 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 3. zásada Poznatky jsou nepřenosné, vznikají v mysli poznávajícího člověka. (Přenosné jsou informace.)

11 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 4. zásada Tvorba poznatků se opírá o zkušenosti poznávajícího (experimentování, řešení úloh).

12 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 5. zásada Základem přírodovědného vzdělávání je vytváření prostředí podněcujícího tvořivost.

13 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 6. zásada K rozvoji konstrukce poznatků přispívá sociální interakce - klima třídy.

14 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 10. zásada Poznání založené na reprodukci informací vede k pseudopoznání, k formálnímu poznání.

15 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

16 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1. zásada Matematika je chápána jako specifická lidská aktivita, ne jen jako její výsledek.

17 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 7. zásada Důležité je použití různých druhů reprezentace a strukturální budování matematického světa.

18 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 8. zásada Značný význam má komunikace ve třídě a pěstování různých jazyků matematiky (grafická komunikace, symbolické zápisy).

19 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 9. zásada Vzdělávací proces je nutno hodnotit minimálně ze tří hledisek: - porozumění matematice, - zvládnutí matematického řemesla, - aplikace matematiky.

20 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Návod na konstruktivistické vyučování? Nelze podat, protože podstatou tohoto přístupu je autentičnost, hledání, bohaté využívání vlastních zkušeností. Jednou z jeho základních charakteristik je nepředvídatelnost. Nové myšlenky se mohou objevovat v kontextech, kde to učitel původně neplánoval.

21 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Pět tezí popisujících podnětnou výuku Stehlíková, Cachová (2006)

22 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1. Učitel probouzí zájem dítěte o matematiku a její poznávání U: (pět minut před zvoněním) „Ve zbytku hodiny si můžete, ale úplně potichu, vymalovávat obrázek. Jak nebude ticho, budeme ještě počítat!“ Ž: „Ty vogane, to už je milión, paní učitelko, kolik je to miliónů?“

23 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 2. Učitel předkládá žákům podnětná prostředí (úlohy a problémy) a vhodně s nimi pracuje. U: „Každý narýsuje jeden trojúhelník a pak bude diktovat ostatním ve skupině pokyny tak, aby i oni narýsovali stejný trojúhelník. Úkolem je přijít na to, jaký je minimální počet údajů (velikost stran a úhlů), které musíte sdělit druhému, aby zreprodukoval váš trojúhelník.“

24 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 3. Učiteli jde především o žákovu aktivní činnost. U: „Jak dlouhá musí být etiketa na rybí konzervě o průměru 10,2 cm, aby se její konce dotýkaly?“

25 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. U: „Doplň tabulku. Co je pro všechny uvedené mnohostěny společné?“ Mnoho stěn svh

26 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 4. Učitel nahlíží na chybu jako na vývojové stádium žákova chápání matematiky a impuls pro další práci. Hejný a kol.: „Chybo budiž pochválena.“ U: „…chyba – nevadí, tak se to opraví, proto chodíme do školy, abychom se to naučili…“ Ž: „Dnes se mi písemka nepovedla, dnes ji neodevzdám.“

27 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 5. Učitel se u žáků orientuje na diagnostiku porozumění spíše než na reprodukci odpovědi. „Kolik hodin jste doma o letních prázdninách (nemusíte chodit do školy)?“

28 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl práce učitele? Kvalitativní změny psychiky žáka.

29 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Vlastní prožitek! Sestrojte síť rovnoběžnostěnu, jehož všechny stěny jsou shodné kosočtverce. Najděte jich několik. Najděte všechny. Kolik jich je? Dokažte, že jsou všechny.

30 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál HEJNÝ, M.; KUŘINA, F.: Konstruktivní přístupy k vyučování matematice. MFI 1998, č. 7, s. 385–395. HEJNÝ, M.; KUŘINA, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál MOLNÁR, J. a kol.: Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: UP, Literatura

31 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. MOLNÁR., J. a kol.: Matematika 8. Olomouc: Prodos MOLNÁR., J., MIKULENKOVÁ, H.: Matematika 5/1. Olomouc: Prodos PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál STEHLÍKOVÁ, N., CACHOVÁ, J.: Konstruktivistické přístupy k vyučování a praxe. In: Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP. Praha: JČMF

32 Modulární přístup v počátečním vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů pro střední školy Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "Konstruktivismus ve vyučování matematice Doc. RNDr. Josef Molnár, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google