Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Eko.3.02 Cyklus fosforu Vytvořeno: Ověřeno: Třída:AE3

2 Biomy - Biogeochemické cykly Fosfor Vzdělávací oblast:Environmentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:3. Autor:Ing. Hana Antošová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, dataprojektor Klíčová slova:biogeochemické cykly, tok látek, cyklus fosforu Anotace: Materiál je určen pro studenty environmentálních předmětů, především ekologie, pro správné pochopení toku látek a energie v ekosystémech.

3 Cyklus fosforu Fosfor je důležitou součástí živých těl, hraje nezastupitelnou úlohu v energetickém metabolismu. Už v kořenech rostlin účastní procesu zvaného oxidativní fosforylace za vzniku energeticky bohatých molekul ATP.

4 Cyklus fosforu Hlavním zásobníkem fosforu na Zemi jsou sedimenty a horniny s nerozpustnými fosforečnany Ca, Mg, Al, Fe (tzv. fosfátové nerosty). Dostupné světové zásoby tohoto fosforu činí asi 16 mld. tun v porovnání s celkovým množstvím cca 120 mld. tun uložených v oceánech. Fosfor je uvolňován do prostředí větráním hornin a činností mikroorganismů.

5 Cyklus fosforu Do ekosystému vstupuje většinou v podobě ortofosforečnanů (hlavně fosforečnanu železitého). S Ca a Fe tvoří v půdě soli, jejichž rozpustnost (dostupnost rostlinám) se zvyšuje s přítomností humusových látek. Rozpuštěný může být asimilován a vázán do protoplazmy. Rostlinám je přístupný i z exkrementů a je jimi přijímán v podobě aniontu H 2 PO 4.

6 Cyklus fosforu Fosfor se vyskytuje v půdní vodě, tocích řek, jezerech, oceánech, v sedimentech moří a skalních masívů. Jeho cyklus je otevřený nebo také sedimentační → minerální fosfor je splavován z pevniny do oceánů, kde se usazuje buď v litorálu nebo se inkorporuje do hlubinných sedimentů (okolo 13 mil. tun ročně). Odtud může být navrácen zpět pouze při vyzdvižení oceánského dna a následném vzniku nové pevniny, v níž je součástí matečné horniny. Jen část fosforu je recyklována mořskými ptáky (guáno) a rybolovem.

7 Cyklus fosforu Člověk ovlivňuje koloběh fosforu mnoha způsoby: Lovem mořských živočichů (ryb) navrací zpět z oceánu na pevninu zhruba 50 mil. tun fosforu ročně. Více je ovlivněn suchozemský biocyklus: více než 13 mil. tun fosforu je obsaženo v každoročních dávkách zemědělských hnojiv, další 2-3 mil. Tun projde domácnostmi (odpady).

8 Cyklus fosforu Fosfor se dostává do hydrologického cyklu → obsažen ve vyšší koncentraci v porovnání s přirozeným stavem → zásadním způsobem ovlivňuje fungování a podobu ekosystémů. Výsledek je umocněn odlesňováním a erozí.

9 Cyklus fosforu Fosfor je limitujícím prvkem růstu rostlin a produktivity fytoplanktonu. Nedostatek fosforu vyvolává např. předčasný opad listů a různé nekrózy nadzemních částí rostlin. Nadbytek živin, eutrofizace → dochází k rozsáhlým změnám ve společenstvech. Ve vodním prostředí zaznamenáváme mohutný rozvoj vodních sinic a řas, objevuje se zákal, větší vodní rostliny ustupují v silné mezidruhové konkurenci. Rozklad biomasy fytoplanktonu může vést k poklesu koncentrace kyslíku (vydýchání) a k vyhubení vodních živočichů včetně ryb. Výsledkem je vysoce produktivní společenstvo, ale s malou druhovou diverzitou organismů a nízkou estetickou hodnotou.

10

11 Použité zdroje ŠLÉGR JIŘÍ, KISLINGER FRANTIŠEK, LANÍKOVÁ JANA, Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, ISBN 80 – 7168 – 828 – 2, Fortuna Praha 2002, 157 str. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google