Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Interaktivní prezentace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Interaktivní prezentace."— Transkript prezentace:

1 Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Interaktivní prezentace zaměřená na získání nových poznatků o pěstování léčivých rostlin Vzdělávací oblast, vzdělávací oborČlověk a svět práce. Pěstitelské práce. Tematický okruh, témaLéčivé rostliny.Léčivé rostliny - výklad Autor, datum vytvoření Jana Linhartová JazykČeština Očekávaný výstup Žáci se seznamují s pěstováním léčivých rostlin, získávají nové poznatky, odpovídají na otázky Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaRostliny, květ, list, kořen, bylinky Druh učebního materiáluInteraktivní prezentace Potřebné pomůckyInteraktivní tabule, PC Druh interaktivity Výklad. Aktivita žáků. Cílová skupina 6.ročník Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – druhý stupeň Potřebný čas 40 minut Řešení Ne Celková velikost 770 kB ZdrojeZdroj obrázků v této prezentaci: Kliparty sady Microsoft Office dostupné pod licencí Microsoft office, Vaše zahrada: Léčivky na zahrádce. 2. vydání. Praha: SUN, ISBN

2 Metodické pokyny: Obr.č 3 – č. 26 výklad – řízen vždy poklepem Obr. č. 27 – žáci odpovídají na otázky Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

3 Léčivé rostliny Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

4 PŘÍRODA A VĚDA Dnes si mnoho lidí myslí, že medicína a farmakologie vděčí za své úspěchy výlučně technice a lidské vynalézavosti, ale často se zapomíná, že velká část léků, které užíváme, pochází z přírody nebo se zakládá na přírodních produktech. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

5 VÝZNAM LÉČIVÝCH ROSTLIN Některé přírodní prostředky se získávají ze stromů nebo keřů, ale mnoho dalších nám poskytují byliny, jejichž pěstování na zahradě není náročné na prostor. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

6 VÝZNAM LÉČIVÝCH ROSTLIN Mnohé z těchto bylin jsou nejen prospěšné pro zdraví, ale jsou také dekorativní, takže plní dvojí funkci. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

7 SLOŽKY OBSAŽENÉ V ROSTLINÁCH Každá léčivá rostlina vděčí za své léčivé účinky určitým složkám. Některé rostliny mají pouze jednu účinnou složku, u jiných působí několik složek současně. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

8 SLOŽKY OBSAZENÉ V ROSTLINÁCH  Esenciální oleje – látky rozpustné ve vodě, mají intenzivní, obvykle příjemnou vůni  Kyselina křemičitá – regeneruje poškozené tkáně  Alkaloidy – aktivní látky, patří mezi ně např. morfin, používají se jen pod dohledem odborníka Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

9 SLOŽKY OBSAZENÉ V ROSTLINÁCH  Flavonoidy – látky, které působí na trávící a oběhový systém  Glykosidy – rozkládají se na cukr a jednu aktivní složku  Slizové látky – působí ochranně na sliznici a zmírňují jejich podráždění Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

10 SLOŽKY OBSAZENÉ V ROSTLINÁCH  Hořčiny – povzbuzují žaludeční činnost a mají také posilující účinky  Saponiny – rozpouštějí hleny, podporují vykašlávání  Třísloviny – vážou bílkoviny a jsou velmi účinné proti průjmu a při léčení ran Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

11 PĚSTOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN V zásadě se léčivé rostliny pěstují stejně jako kterákoliv jiná zahradní rostlina. Bylinku je třeba udržovat v optimálních podmínkách pro její růst, protože významné narušení těchto podmínek, může účinné složky poškodit. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

12 PĚSTOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN U bylinek je důležité vyloučit používání chemických prostředků proti parazitům. Mnoho léčivých bylin se suší pro pozdější použití. V některých případech se používají pouze listy, jindy plody, celá rostlina nebo kořen či jiné podzemní části. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

13 LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Bez černý Jiné názvy: bezinka, psí víno Účinné látky: esenciální oleje, vitamín C Použití: omývání zanícené pokožky, odvar z bobulí pomáhá proti zácpě Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

14 LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Blahovičník kulatoplodý Jiný název: eukalypt Účinné látky: eukalyptový olej, pryskyřice Použití: dezinfekce prostředí, při onemocnění dýchacích cest Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

15 LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Bříza bělokorá Jiné názvy: bříza bílá, bříza bradavičnatá Účinné látky: pryskyřice, vitamín C Použití: čajový nálev, revma, dna, záněty močového měchýře, záněty ledvin Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

16 LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Lípa velkolistá Jiné názvy: lípa širokolistá Účinné látky: slizové látky, tanin Použití: uklidňující prostředek, ve směsi s černým bezem a heřmánkem se používá proti chřipce a nachlazení Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

17 LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Olivovník evropský Jiné názvy: oliva pravá, olivy černé, olivy zelené Účinné látky: olej, tuky, glykosidy Použití: vysoký krevní tlak, snížení horečky, balzám na popáleniny Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

18 LÉČIVÉ STROMY A KEŘE Ostružiník maliník Jiné názvy: maliník, malina Účinné látky: kyselina citrónová, jablečná, mravenčí, salicylová Použití: odvar z listů je účinný proti průjmu a zánětům hltanu a hrtanu. Šťáva z malin snižuje horečku. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

19 LÉČIVÉ BYLINY Bazalka pravá Účinné látky: třísloviny, esenciální oleje Použití: koření, mírný tišící prostředek, pomáhá proti nadýmání, bolestem žaludku a nespavosti Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

20 LÉČIVÉ BYLINY Heřmánek pravý Jiné názvy: heřmánek lékařský, rmen voňavý Účinné látky: esenciální oleje, vitamín C Použití: nervové poruchy, povzbuzení ve formě čaje Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

21 LÉČIVÉ BYLINY Konvalinka vonná Jiné názvy: májové zvonečky, perlokvět Účinné látky: asparagin, saponin Použití: migréna, bušení srdce Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

22 LÉČIVÉ BYLINY Kopřiva dvoudomá Jiné názvy: velká kopřiva, žahavka Účinné látky: histamin, třísloviny, kyselina mravenčí Použití: revmatické bolesti, dna, artritida, vysoký krevní tlak Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

23 LÉČIVÉ BYLINY Majoránka zahradní Jiné názvy: dobromysl, marjánka Účinné látky: třísloviny, některé hořčiny Použití: zmírnění revmatických bolestí, bronchitida, nachlazení, nadýmání Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

24 LÉČIVÉ BYLINY Meduňka lékařská Jiné názvy: lemonika, včelník, planá máta Účinné látky: třísloviny, slizové látky, hořčiny Použití: utišující účinky, neurózy a usnadnění trávení Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

25 LÉČIVÉ BYLINY Pampeliška lékařská Jiné názvy: smetanka lékařská, smetaník Účinné látky: esenciální oleje, vitaminy A, B a C Použití: na pročištění krve, proti zácpě, zánět ledvin Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

26 LÉČIVÉ BYLINY Pšenice setá Jiné názvy: pšenice obecná Účinné látky: škrob, olejnaté složky, draslík, fosfor Použití: odvar z otrub proti přetrvávajícím horečkám Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

27 OPAKOVÁNÍ  Z čeho se získávají přírodní prostředky?  Jaké dvě funkce mají bylinky?  Jaké znáš účinné složky léčivých rostlin?  Jak se pěstují léčivé rostliny?  Jaké části léčivých bylin se suší?  Vyjmenuj alespoň tři léčivé stromy či keře.  Vyjmenuj alespoň tři léčivé byliny. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace


Stáhnout ppt "Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Interaktivní prezentace."

Podobné prezentace


Reklamy Google