Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Plánování a organizace veřejné dopravy Grafikon dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Plánování a organizace veřejné dopravy Grafikon dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického."— Transkript prezentace:

1 Plánování a organizace veřejné dopravy Grafikon dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Grafikon dopravy (GD) grafikon vlakové dopravy (GVD) Grafikon je základní plán pro organizaci a řízení dopravy, který určuje celkový rozsah dopravy, časové rozložení a průběh jízdy jednotlivých spojů. Je to nákresný jízdní řád, který slouží jako podklad k tvorbě tabulkových jízdních řádů. Lze ho sestrojovat pro jakýkoliv provoz (železniční, autobusový, tramvajový, trolejbusový…).

3 Základem grafikonu je síť, která je tvořena: časovou osou (osa x) osou vzdálenosti (osa y). Do této sítě se pak zakreslují průběhy jízd jednotlivých spojů.

4 A B C d zast. E F Km x y odjezd z A v 6:15 odjezd z B v 6:21 příjezd do B v 6:20 číslo spoje průjezd v B v 7:04

5 A B C d zast. E F Km

6 Typy grafikonů: podle počtu kolejí –j–jednokolejný –d–dvoukolejný (případně vícekolejný) podle vzájemného poměru rychlostí vlaků –r–rovnoběžný (např. metro, tramvaje) – všechny spoje mají stejný průběh jízdy –n–nerovnoběžný (např. železniční) – spoje mají rozdílný průběh jízdy

7 podle časového rozložení spojů –t–taktový – spoje jezdí v pravidelném intervalu (např. po 30 minutách) –n–netaktový – spoje nejezdí v pravidelném intervalu –s–smíšený – některé spoje jezdí v pravidelném intervalu, některé jezdí mimo tento interval podle období platnosti –z–základní – pro běžný pravidelný provoz –a–alternativní – pro určité dny či určitá období (např. prázdninový) –v–výlukový – pro období plánované výluky

8 Náležitosti grafikonu: název tratě, označení linky nebo jiné označení seznam jednotlivých stanic a zastávek síť (dráha – čas) technické uspořádání tratě (umístění nástupišť, počet kolejí) doplňující vysvětlivky průběhy jízd vlaků, včetně označení jednotlivých spojů, mohou být uvedeny i konkrétní časy příjezdů a odjezdů v městské dopravě také znázornění oběhů vozidel

9 Software na tvorbu grafikonů Programy na tvorbu grafikonů vycházejí z principu ručně kresleného grafikonu. Do programu musí být zadány údaje: –relativně stálé (mění se pouze občas a obvykle částečně) – např. počet zastávek, vzdálenosti, max. rychlost, sklonové poměry –o konkrétních spojích (mohou se měnit, záleží na konstruktérovi grafikonu a požadavcích na jízdní řád) – např. čas odjezdu, linkový interval, doba pobytu v zastávce

10 Údaje pro konstrukci grafikonů Železniční údaje o vzdálenosti mezi zastávkami (stanicemi) údaje o trati – počet kolejí, sklony, max. rychlosti, omezené rychlosti… údaje o používaných vozidlech – druhy vozidel jízdní charakteristika, hmotnost vozů, max. rychlost údaje jednotlivých spojů – čas odjezdu, doba pobytu, linkový interval MHD údaje o vzdálenosti mezi zastávkami (stanicemi) údaje o dobách jízdy mezi zastávkami - obvykle z chronometrážní karty údaje jednotlivých spojů – čas odjezdu, doba pobytu, linkový interval

11 Na následujícím snímku je ukázka jednoduché chronometrážní karty fiktivní trasy městské linky.

12 název zastávky jízdní doba [min] kumulovaná jízdní doba [min] vzdálenost [m] kumulovaná vzdálenost [m] Lihovar0000 Kolbenova22350 Lipová Havlíčkova Karlova Hlavní nádraží Muzeum Náměstí TGM Karoliny Světlé Pod Hradem Pražská Kateřinky U vozovny

13 Oběhy vozidel Oběh vozidla je práce vykonaná konkrétním vozidlem během jednoho nasazení do provozu (od výjezdu po zatažení) při plnění grafikonu dopravy. Základní fáze oběhu se skládá ze čtyř částí: jízda z výchozí do koncové zastávky obrat v koncové zastávce jízda z koncové do výchozí zastávky obrat ve výchozí zastávce

14 čas dráha t1t1 t2t2 t3t3 t4t4

15 Oběžná doba T je doba trvání základní fáze oběhu T = t 1 + t 2 + t 3 + t 4 Na plánování oběhů vozidel má vliv: oběžná doba linkový interval obratové doby v koncových zastávkách technologie dopravy disponibilní počet vozidel

16 Potřebný počet vozidel k obsluze linky Potřebný počet vozidel určíme z grafikonu jako počet tzv. pořadí, ale můžeme ho zjistit ještě před konstrukcí grafikonu pomocí vzorce p = T : l i p … potřebný počet vozidel pro konkrétní linku T … oběžná doba l i … linkový interval Pokud je výsledek s desetinným číslem, zaokrouhluje se na celé vyšší číslo.

17 Potřebný počet vozidel musíme ale ještě navýšit o: záložní vozidla (pro případ vzniklých mimořádností) správkové procento (pro zajištění pravidelných a plynulých prohlídek a údržby vozidel)

18 Grafikon oběhu souprav (GOS) GOS znázorňuje dobu nasazení vozidla v příslušném oběhu (pořadí). Aby měly soupravy přibližně stejný proběh kilometrů, jsou nasazovány každý den do jiného čísla pořadí. Na následujícím snímku je ukázka grafikonu oběhu souprav s vysvětlením údajů.

19 výjezd v 5:00 zatažení ve 12:53 druhý den jede souprava v dalším pořadí (oběhu) čas (celá hodina) 6:1010:30 5:46 9:0013:02 4:1512:40 4:579:2413:20 4:318:48 5:0012:53 pořadí 7:53 4:17 4:27 8:25 3:14 4:20 časový údaj nasazení vozidla od výjezdu po zatažení 14


Stáhnout ppt "Plánování a organizace veřejné dopravy Grafikon dopravy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Karel Zíka. Dostupné z Metodického."

Podobné prezentace


Reklamy Google