Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inovace studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu (CZ.107/2.2.00/15.0209) 1 Úpoly MUDr.Kateřina Kapounková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inovace studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu (CZ.107/2.2.00/15.0209) 1 Úpoly MUDr.Kateřina Kapounková."— Transkript prezentace:

1 Inovace studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu (CZ.107/2.2.00/ ) 1 Úpoly MUDr.Kateřina Kapounková

2 Disciplíny Karate Karate Jiu-jitsu Jiu-jitsu Judo Judo Aikidó Aikidó Kendó Kendó Sumó Sumó Kung-fu Kung-fu Taekwon-do Taekwon-do Box Box Kickbox Kickbox Šerm Šerm Řeckořímský zápas a volný styl Řeckořímský zápas a volný styl

3 Box

4 Sumó

5 Karate, Judo

6 Charakteristika úpolových disciplín Funkční a metabolická charakteristika Funkční a metabolická charakteristika Adaptace na zatížení Adaptace na zatížení Morfofunkční charakteristika Morfofunkční charakteristika Fyziologické zásady tréninku Fyziologické zásady tréninku Věkové, sexuální aspekty Věkové, sexuální aspekty Zdravotní aspekty Zdravotní aspekty

7 Funkční a metabolická charakteristika Pohybová činnost acyklického charakteru Pohybová činnost acyklického charakteru Kolísavá intenzita zatížení Kolísavá intenzita zatížení Výkony trvající min ( úseky s) Výkony trvající min ( úseky s) Uplatňují se všechny pohybové schopnosti, ale zejména koordinace( dynamická síla, rychlost, vytrvalost ), funkce analyzátorů Uplatňují se všechny pohybové schopnosti, ale zejména koordinace( dynamická síla, rychlost, vytrvalost ), funkce analyzátorů Velmi důležitá je technická příprava Velmi důležitá je technická příprava

8 Funkční a metabolická charakteristika- pokračování Metabolismus – všechny typy ( kolísavá intenzita výkonu ) Metabolismus – všechny typy ( kolísavá intenzita výkonu ) alaktátová glykolytická fosforylace (6 – 8 s ) alaktátová glykolytická fosforylace (6 – 8 s ) anaerobní glykolýza- nejčastěji anaerobní glykolýza- nejčastěji oxidativní způsob( glukóza) oxidativní způsob( glukóza) Zdroj energie : převážně glukóza Zdroj energie : převážně glukóza Tvorba laktátu: různá hladina – často vysoká Tvorba laktátu: různá hladina – často vysoká ( vliv délka výkonu, intenzita) ( vliv délka výkonu, intenzita)

9 Funkční a metabolická charakteristika- pokračování Karate : zápas ( kumite )- 3 min muži, 2 min ženy kata – imaginární boj kata – imaginární boj - maximální intenzita - maximální intenzita - ATP,CP – převládá - ATP,CP – převládá - kumite 5 – 7 mmol La ( vyšší než u kata ) - kumite 5 – 7 mmol La ( vyšší než u kata ) Aikidó :určitý způsob života, systém porazů a pák na klouby končetin končetin aerobní metab., krátké úseky anaerobní alaktátové aerobní metab., krátké úseky anaerobní alaktátové Kendó : používá k výkonu bambusový meč zápas trvá 3 – 5 min zápas trvá 3 – 5 min

10 Funkční a metabolická charakteristika- pokračování Kung-fu : mnoho typů soutěží, různá doba zápasu od 2 – 6 min až po 2 – 10 kol po 2 – 3 min od 2 – 6 min až po 2 – 10 kol po 2 – 3 min,rozděleno na severní ( vysoké údery a,rozděleno na severní ( vysoké údery a kopy ) a jižní ( opakem severního ), kopy ) a jižní ( opakem severního ), důležité při zápasu je fyzické uvolnění důležité při zápasu je fyzické uvolnění nutné k rychlému a silnému úderu- nutné k rychlému a silnému úderu- explozivní síla, periferní vidění explozivní síla, periferní vidění Taekwon-do:blíží se karate, závodí se ve 4 – 5 disciplínách ( souboj v ringu, technická disciplínách ( souboj v ringu, technická sestava, speciální techniky prováděné sestava, speciální techniky prováděné ve výskoku, silové přerážení desek, ve výskoku, silové přerážení desek, sebeobrana ), anaerobní metabol., s sebeobrana ), anaerobní metabol., s aerobními složkami aerobními složkami

11 Funkční a metabolická charakteristika- pokračování anaerobní metabol., s anaerobní metabol., s aerobními složkami, aerobními složkami, La 10 – 11 mmol/l, La 10 – 11 mmol/l, Sumo: zápas, založený na tlacích, úchopech a úderech, souboje trvají často pár s, úderech, souboje trvají často pár s, rituály rituály Box: submaximální intenzita, amatéři 3 kola po 3 min s pauzou 60 s, profesionálové 4 – 12 kol (3 min ) s pauzou 60 s, profesionálové 4 – 12 kol (3 min )

12 Funkční a metabolická charakteristika- pokračování Box: La vysoký až 16 mmol/l, v moči po zápase bílkovina a ery, velké ztráty zápase bílkovina a ery, velké ztráty vody pocením vody pocením Šerm: doba utkání muži 6 min, ženy 5 min, energet. krytí anaerobní energet. krytí anaerobní glykolýza a aerobní způsob, zdrojem glykolýza a aerobní způsob, zdrojem energie- glycidy, La až 15 mmol /l( někteří energie- glycidy, La až 15 mmol /l( někteří autoři udávají ale i hodnoty okolo 3 mmol/l, autoři udávají ale i hodnoty okolo 3 mmol/l,

13 Pásma energetického krytí Anaerobní alaktátové Anaerobní laktátové Aerobní alaktátové

14 Alaktátový anaerobní způsob 2 ADPATP + AMP ATP ADP + P + e. pro sval. stah CP + ADP C + ATP

15 Laktátový neoxidativní způsob G + 2P + 2ADP 2 mol. kys.mléčné + 2ATP Oxidativní způsob G + 38P + 38ADP + 6O 2 6CO H 2 O + 38ATP

16 Okamžitá reakce na zatížení Redistribuce krve Redistribuce krve TF- stoupá TF- stoupá

17

18 Změny reaktivní - systolický objem klidové hodnoty ml klidové hodnoty ml při výkonu zvýšení na ml, nejdřív rychlý nárůst, pak zpomalení a ustálení, max. hodnoty při TF při výkonu zvýšení na ml, nejdřív rychlý nárůst, pak zpomalení a ustálení, max. hodnoty při TF závisí na rozměrech, kontraktilitě myokardu, plnění srdce a periferním odporu závisí na rozměrech, kontraktilitě myokardu, plnění srdce a periferním odporu

19 Změny reaktivní - minutový objem srdeční klidové hodnoty kolem 5 litrů/min klidové hodnoty kolem 5 litrů/min při výkonu zvýšení na litrů/min při výkonu zvýšení na litrů/min roste s minutovou spotřebou kyslíku roste s minutovou spotřebou kyslíku

20 ↑ hlavně systolický tlak (nejméně při malé intenzitě nebo dlouhodobé vytrvalostním výkonu, nejvíce při submaximální intenzitě zatížení až na mmHg), - diastolický tlak se mění jen mírně, může i lehce klesat - diastolický tlak se mění jen mírně, může i lehce klesat Krevní tlak (TK) – reaktivní změny

21 REAKCE NA ZÁTĚŽ SRDEČNÍ FREKVENCE  SYSTOLICKÝ OBJEM  SRDEČNÍ VÝDEJ  KONTRAKTILITA 

22 Dýchací systém – reaktivní změny Dechová frekvence lehká práce 20-30/min, těžká 30-40/min, velmi těžká 40-60/min lehká práce 20-30/min, těžká 30-40/min, velmi těžká 40-60/min Dechový objem v klidu asi 0.5 l, střední výkon asi 1-2 l (30%VC), těžká práce asi 2-3 l (50%VC, u trénovaných až 60-70%VC) v klidu asi 0.5 l, střední výkon asi 1-2 l (30%VC), těžká práce asi 2-3 l (50%VC, u trénovaných až 60-70%VC)

23 Adaptace na zatížení cévy množství kapilár ve svalech= vaskularizace Sportovní srdce ( hypertrofie- komor ) Kung-fu, box Box – zvýšená srážlivost krve ↓ klidové TF = sportovní bradykardie / pod 60 tepů / Vyjímka – sumo ( klidová TF okolo 86 ) ↑ klidového systolického objemu na ml / o 50 ml vyšší než u netrénovaného / při zátěži až ml ↑ max. minutový objem až 35 l/min/ o 10 l vyšší než u netrénovaného /

24 Adaptace na zatížení Dýchací systém¨- změny minimální oproti normální populaci ↑ VC ↑ VC Rozvoj analyzátorů : vestibulární,zrakový ( periferní vidění, odhad vzdálenosti ) Snížené taktilní čití a bolestivá cítivost

25 Morfofunkční charakteristika Karate: kumite – ektomorf ( vyšší s dlouhými Karate: kumite – ektomorf ( vyšší s dlouhými končetinami, málo tuku) končetinami, málo tuku) kata – mezomorf ( střední postava ) kata – mezomorf ( střední postava ) Aikidó: typ není vyhraněn, lze cvičit ve věkovém Aikidó: typ není vyhraněn, lze cvičit ve věkovém rozpětí 10 – 90 let rozpětí 10 – 90 let Kung –fu: tělesný vzrůst nehraje roli, ohebnost, Kung –fu: tělesný vzrůst nehraje roli, ohebnost, rychlost reakcí, periferní vidění ( údery rychlost reakcí, periferní vidění ( údery vedeny často na periferii ) vedeny často na periferii )

26 Morfofunkční charakteristika Taekwon-do: průměrná populace, flexibilita, Taekwon-do: průměrná populace, flexibilita, svalová síla svalová síla Sumo: vysoká tělesná hmotnost, vysoký podíl tuku Sumo: vysoká tělesná hmotnost, vysoký podíl tuku ( obezita ), 190 cm, 200 kg ( obezita ), 190 cm, 200 kg box: hmotnostní kategorie( velká variační šíře box: hmotnostní kategorie( velká variační šíře somatotypu ) somatotypu ) šerm: důležitá je dynamická síla HKK, převaha šerm: důležitá je dynamická síla HKK, převaha rychlých svalových vláken, osoby se rychlých svalových vláken, osoby se sklonem k rychlostním disciplínám, důraz na sklonem k rychlostním disciplínám, důraz na koordinaci, rychlost koordinaci, rychlost

27 Fyziologické zásady tréninku flexibilita, koordinace, výbušná síla, rychlost, rovnováha flexibilita, koordinace, výbušná síla, rychlost, rovnováhaTechnika Psychická odolnost Životní styl, názor Rozvoj analýzatorů ( vestibulární – rovnováha, zrakový – periferní vidění, odhad vzdálenosti ) - Hodnotí se často i estetika provedení ( karate, taekwon- do,..)

28 Věkové, sexuální aspekty Věkově většinou není omezen Věkově většinou není omezen Provozují i ženy ( o některé typy bojových umění vyjímečně ) Provozují i ženy ( o některé typy bojových umění vyjímečně ) Sumo od 15 let, pouze muži Sumo od 15 let, pouze muži Box: od 12 let, není žádoucí raná specializace Box: od 12 let, není žádoucí raná specializace Šerm : maximální výkonnost mezi 25 – 35 lety, Šerm : maximální výkonnost mezi 25 – 35 lety, raná specializace také není žádoucí raná specializace také není žádoucí ( nedokonalá psychosomatická vyváženost ) ( nedokonalá psychosomatická vyváženost )

29 Zdravotní aspekty Karate: náročné na zvládnutí techniky, ale k větším úrazům nedochází ( více u začátečníků ), specificky je zatěžovaná noha karatisty( laterálními údery a odrazy ve výskocích ), distorze hlezna- instabilitě kotníku, metatarzo – falangeální kontuze, únavové zlomeniny metatrzů, degenerativní změny ( halux rigidus )

30 Zdravotní aspekty- pokračování Aikidó : úrazy z nezvládnutí techniky pohybu, bolestivé techniky - ohýbání kloubů bolestivé techniky - ohýbání kloubů Taekwon-do:chybné provádění technik – úrazy, mikrotraumata- chronické postižení mikrotraumata- chronické postižení ( natažení, natržení svalů, postižení ( natažení, natržení svalů, postižení kloubů- artrózy ), nejčastější úrazy- kloubů- artrózy ), nejčastější úrazy- kontuze bérce, chodidla nebo hlezna kontuze bérce, chodidla nebo hlezna

31 Zdravotní aspekty- pokračování Sumo:vysoký energetický příjem- dvojnásobek příjmu norm. populace, dvojnásobek příjmu norm. populace, vysoký obsah bílkovin vysoký obsah bílkovin Box :vysoká úrazovost ( před boxem je jen ragby ), otřesy mozku, srdeční šok- údery na srdeční krajinu,vazovagální synkopy cerebrální krvácení, drobná krvácení – encefalopathii mozku ( změnami charakteru osobnosti, poruchami koordinace, rovnováhy, řeči, poruchami intelektu), křečové stavy, anizokorie, krvácivá poranění nosu, úst, tržné rány, poranění zubů a dolní čelisti, distorze palce, fraktury metakarpálních kostí ( Benetova zlomenina ) Šerm: zkrácení posturálních svalů – svalové dysbalance, občas i smrtelné úrazy ( výzbroj ) úrazy ( výzbroj )


Stáhnout ppt "Inovace studijního oboru Regenerace a výživa ve sportu (CZ.107/2.2.00/15.0209) 1 Úpoly MUDr.Kateřina Kapounková."

Podobné prezentace


Reklamy Google