Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Převody jednotek Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu Obsah

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Nezbytným předpokladem pro bezproblémové zvládání převodů jednotek obsahu je dokonalá znalost délkových jednotek a vztahů mezi nimi. kilometr … značka - km decimetr … značka - dm centimetr … značka - cm milimetr … značka - mm Základní jednotka: Odvozené jednotky: Zopakujme si tedy alespoň ty hlavní: A nyní se podíváme na vztahy mezi nimi. metr … značka - m

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vztahy mezi jednotkami délky. kilometr 5 m = dm metrdecimetrcentimetrmilimetr.1000 : : : : ,5 dm = cm m = cm m = mm dm = m :10 0,5 5 cm = m :100 0,05 5 mm = m :1000 0,005 0,7 dm = mm cm = dm :10 1,2 3,5 mm = dm :100 0,035 0,08 cm = mm.10 0,8 0,02 mm = cm :10 0,002 7,5 km = m ,6 m = km :1000 0,0096

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5,3 m = cm530 ? Jak tedy při převodech postupovat? Jednotka, na kterou převádíme, je menší, číselná hodnota bude větší – budeme násobit Metr má centimetrů sto (100) – budeme násobit stem (100). Násobení stem znamená posunutí čárky o dvě místa doprava. Výsledek tedy je 0,

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5,3 m = km0,0053 ? Podobně: Jednotka, na kterou převádíme, je větší, číselná hodnota bude menší – budeme dělit : Kilometr má metrů tisíc (1000) – budeme dělit tisícem (1000). Dělení tisícem znamená posunutí desetinné čárky o tři místa doleva. Výsledek tedy je 0 0 0,

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Podívejme se na výpočet obsahu čtverce. Obsah: 1 m=10 dm=100 cm=1000 mm 1 m S = a. a = a 2 S = 1. 1 = 1 m 2 S = = 100 dm 2 S = = cm 2 S = = mm 2

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jaké máme jednotky obsahu: kilometr čtverečný … značka - km 2 decimetr čtverečný … značka - dm 2 centimetr čtverečný … značka - cm 2 milimetr čtverečný … značka - mm 2 Základní jednotka: Odvozené jednotky: Ukažme si alespoň ty hlavní: A nyní se podíváme na to, jak mezi nimi převádět. metr čtverečný … značka – m 2 Vedlejší jednotky: hektar … značka – ha ar … značka – a

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Při převodu z metrů na centimetry násobíme 100. Při převodu z m 2 na cm 2 násobíme Při převodu z metrů na milimetry násobíme Při převodu z m 2 na mm 2 násobíme Co je u převodů jednotek obsahu jinak? Obsah: S = a. a = a 2 S = 1 m. 1 m = 1 m 2 S = 10 dm. 10 dm = 100 dm 2 S = 100 cm. 100 cm = cm 2 S = 1000 mm mm = mm 2 Při převodu z metrů na decimetry násobíme 10. Při převodu z m 2 na dm 2 násobíme 100. Obecně tedy platí, že u převodů jednotek obsahových se oproti převodům jednotek délkových počet nul u čísla, kterým při převodu násobíme nebo dělíme, zdvojnásobuje! 1 m = 10 dm … 1 m 2 = 100 dm m = 100 cm … 1 m 2 = cm m = 1000 mm … 1 m 2 = mm m = 10 dm … 1 m 2 = 100 dm m = 100 cm … 1 m 2 = cm m = 1000 mm … 1 m 2 = mm

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5,3 m 2 = cm ? Ukažme si to na konkrétním příkladu. Jednotka, na kterou převádíme, je menší, číselná hodnota bude větší – budeme násobit Metr má centimetrů sto (100). Násobení deseti tisíci znamená posunutí čárky o čtyři místa doprava. Výsledek tedy je 0 0 0, Počet nul zdvojnásobíme  budeme násobit deseti tisíci (10000). 00

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5,3 m 2 = km 2 0, ? Podobně: Jednotka, na kterou převádíme, je větší, číselná hodnota bude menší – budeme dělit : Kilometr má metrů tisíc (1000). Dělení milionem znamená posunutí desetinné čárky o šest míst doleva. Výsledek tedy je 0 0 0, Počet nul zdvojnásobíme  budeme dělit milionem ( ). 000

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady: Vyzkoušejte si to, a jen pokud si nebudete vědět rady, klikněte, pomohu vám.

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A ještě se podívejme na vedlejší jednotky Plošný obsah jednoho hektaru (1 ha) si pro snadnější zapamatování můžeme představit jako čtverec o straně 100 m. Vedlejší jednotky: hektar … značka – ha ar … značka – a 1 ha = 100 m. 100 m = m 2 Plošný obsah jednoho aru (1 a) si pro snadnější zapamatování můžeme představit jako čtverec o straně 10 m. 1 a = 10 m. 10 m = 100 m 2 On-line převodník jednotek On-line převodník jednotek (zvol veličinu obsah, zadej hodnotu, vyber jednotku, potvrď výběr).

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5,3 ha = m ? Podívejme se ještě na konkrétní příklad. Jednotka, na kterou převádíme, je menší, číselná hodnota bude větší – budeme násobit Hektar má metrů čtverečných deset tisíc (10000). Násobení deseti tisíci znamená posunutí čárky o čtyři místa doprava. Výsledek tedy je 0 0 0,

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. 5,3 m 2 = a0,053 ? Podobně: Jednotka, na kterou převádíme, je větší, číselná hodnota bude menší – budeme dělit. 100 : Ar má metrů čtverečných sto (100). Dělení stem znamená posunutí desetinné čárky o dvě místa doleva. Výsledek tedy je 0 0,

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Při převádění vám může pomoci i následující schéma. km 2 m2m2 dm 2 cm 2 mm :100 haar.100 : : : : :100

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A na závěr ještě něco navíc: Test č. 1 Přehled mnoha dalších plošných jednotek. Test č. 2 On-line převodník jednotek On-line převodník jednotek (zadej hodnotu, vyber jednotku, potvrď výběr).


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google