Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným."— Transkript prezentace:

1 Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Přímá řeč ► oživuje vypravování i jiný slohový útvar, ► doslovně sděluje, co někdo řekl, ► od ostatní věty ji oddělujeme uvozovkami dle následujících pravidel. následujících pravidel. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

3 1) Spojte čarou přímou řeč s vhodnou uvozovací větou: „Dej pozor, ať nespadneš!“ radila Káťa. „Ale vždyť já tomu vůbec nerozumím,“ „Okamžitě mu to vrať!“ „Mohla bys mi pomoct?“ „Měla bys rodičům všechno říct,“ „Co budeš dnes dělat?“ rozkázal mi bratr. otázal se Aleš. varoval mě tatínek. poprosila jsem Elišku. vybídla mě Alena. namítla jsem.. „Což, abychom mu šli naproti?“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

4 Uvozovací věta následuje: ► „P………..,(!?)“ z…………... „Pojďme domů,“ zvolal Petr. „Pojďme domů,“ zvolal Petr. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

5 Uvozovací věta předchází: ► U…………. : „P……………..(?!)“ Uslyšel zpěv a zvolal: „Poslouchejte, prosím!“ Uslyšel zpěv a zvolal: „Poslouchejte, prosím!“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

6 Uvozovací věta je vložena: ► „P……,“ ř………, „u……..(?!)“ ► „Promiňte,“ řekl Pavel, „už se to nestane.“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

7 Uvozovací věta chybí: ► „P……………………………...(?!)“ „Pojďme rychle domů.“ „Pojďme rychle domů.“ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

8 Přes potok, ve kterém bouřila a řvala kalná voda po noční průtrži, vedla lávka. Uprostřed stáli dva muži, jeden s vlasy až na ramena, druhý s hlavou holou jako vejce. Musili na sebe hulákat, aby si rozuměli. Přes potok, ve kterém bouřila a řvala kalná voda po noční průtrži, vedla lávka. Uprostřed stáli dva muži, jeden s vlasy až na ramena, druhý s hlavou holou jako vejce. Musili na sebe hulákat, aby si rozuměli. Tak uhněte, nevidíte, že mi stojíte v cestě, povídá vlasatý. „Tak uhněte, nevidíte, že mi stojíte v cestě,“ povídá vlasatý. Holohlavý na to: Vy překážíte mně, abych mohl přejít na druhou stranu potoka. Vlasatý se zasmál: Tak couvněte, já přejdu a pak můžete jít po svým! Holohlavý na to: „Vy překážíte mně, abych mohl přejít na druhou stranu potoka.“ Vlasatý se zasmál: „Tak couvněte, já přejdu a pak můžete jít po svým!“ Proč necouváte vy? odpověděl holohlavý. Mě lidi víc potřebují než vás, spěchám. „Proč necouváte vy?“ odpověděl holohlavý. „Mě lidi víc potřebují než vás, spěchám.“ Hele, hele, to by se teprve vidělo, vašnosto! Po mně je poptávka, sire, jsem na roztrhání. A kdo jste, vůbec? „Hele, hele, to by se teprve vidělo, vašnosto! Po mně je poptávka, sire, jsem na roztrhání. A kdo jste, vůbec?“ Až po vás! Ale honem, nebo do vás šťouchnu a vezme si vás voda. Mně říkají Rozum, jak vám? „Až po vás! Ale honem, nebo do vás šťouchnu a vezme si vás voda. Mně říkají Rozum, jak vám?“ A mně Štěstí. „A mně Štěstí.“ A tak pan Rozum a pánisko Štěstí stáli uprostřed lávky nad divokou vodou, křičeli na sebe a nerozuměli si. Až konečně Rozum ustoupil. Vycouval a stál teď se Štěstím na jednom břehu. A tak pan Rozum a pánisko Štěstí stáli uprostřed lávky nad divokou vodou, křičeli na sebe a nerozuměli si. Až konečně Rozum ustoupil. Vycouval a stál teď se Štěstím na jednom břehu. 2) V úryvku z pohádky Rozum a Štěstí od Jana Wericha doplňte správně dvojtečky a uvozovky: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

9 3) Utvořte k přímé řeči uvozovací věty a užijte v nich různá slovesa. Doplňte uvozovky a další znaménka „Co budeme dělat?“ „Co je ti do toho!“ „Promiň,“, „dneska nemohu, jedině zítra.“ 4.„Chcete-li, můžeme začít hned,“ „Pomoc! Zloději! Chyťte je!“ „Kristýno,“, „což abychom zašli k Janě?“ „Neskákej po hlavě do vody, když to tady neznáš!,“ Zeptal jsem se: vyprskl Petr naštvaně. řekl jsem smutně vyzval nás pan učitel. Ze tmy se ozvalo: zeptal jsem se tiše upozornil jsem Petra. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

10 Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK PRO 6. ROČNÍK ZŠ. Pracovní sešit. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN WERICH, J. Fimfárum. Praha: Albatros, ISBN Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.


Stáhnout ppt "Správné užití přímé řeči Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným."

Podobné prezentace


Reklamy Google