Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Novorozenecké období.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Novorozenecké období."— Transkript prezentace:

1 Novorozenecké období

2 od narození 6 týdnů = období adaptace na nové prostředí (přechod z tekutého do plynného)
porodní váha g až g porodní délka cm

3 Porod 38. - 42. týden dítě je v průběhu aktivní
3 fáze porodu – otevírací, vypuzovací, porod placenty a plodových blan Frederick Leboyer – „Porod bez násilí“

4 Známky života srdeční akce samostatné dýchání aktivní pohyb svalstva

5 Skóre podle Apgarové zhodnocení vitality a poporodní adaptace novorozence po 1, 5 a 10 minutách po porodu 5 kritérií – barva kůže, akce srdeční, dýchání, odpověď na podráždění, napětí svalů

6 vývoj jater, ledvin, nadledvinek a CNS není po porodu zcela dokončen
nejdéle a nejpomaleji se vyvíjí systém vyšší nervové soustavy genitálie vyvinuté první stolice - smolka

7 Spánek velká potřeba spánku - 20 – 22 hodin denně
krátké úseky bdění – uspokojování biologických potřeb, vnější stimulace

8 Nepodmíněné reflexy potravové reflexy - uchopovací, sací, polykací, plazivý orgánové reflexy - reflex vypouštění moči a vytlačování stolice obranné reflexy – reakce na podněty, které jsou dítěti nepříjemné

9 Moroův reflex (objímací) - při prudkém škubnutí, silném zvuku dítě roztáhne ruce na obě strany a vrací zpět podobně, jako když chce něco obejmout Robinsonův reflex - dítě umí uchopit prst člověka

10 Vývoj motoriky od hlavy ke kostrči, od osy k periferiím
nejprve pohyby úst a očí první pohyby - pomalé, nahodilé

11 Vrozené způsoby chování
např. tendence vnímat své okolí, reagovat křikem, využívat sacích pohybů atd. nejsou jednoznačně vázány na specifické podněty mají i sociální význam – iniciují kontakt a udržují pozornost pečujících osob dítě jich využívá k orientaci v prostředí a k účelnému ovládání prostředí ve prospěch uspokojení vlastních potřeb

12 Učení závisí ná přísunu podnětů – ty jsou předpokladem vzniku potřebných zkušeností v oblasti stimulace je dítě závislé na okolí – na matce je spojeno se základními smyslovými informacemi 1. zjevné projevy učení – den života (akt krmení) aktivizováno především v rámci sociální interakce

13 Sluchové a zrakové vnímání
se sluchovým vnímáním má dítě zkušenost již z prenatálního života rozvoj zrakového vnímání teprve začíná – je schopeno vnímat obrysy objektu vzdáleného 20 – 30 cm, pokud je má aktuálně v zorném poli

14 Dítě a matka dítě dokáže rozeznat matku čichem již 45 hodin po narození rozeznává hlas své matky – 3 dny staré dítě identifikuje její hlas, preferuje ho a reaguje na něj živěji než na ostatní, ve 3. týdnu se snaží dostat do polohy, aby ho slyšel lépe je schopné vnímat obličej matky, pokud je v optimální vzdálenosti, dítě si obličej matky při krmení, chování atd. postupně zafixuje její obraz, i když ještě neostrý

15

16 Nezralý novorozenec dítě narozené před 37. týdnem gravidity
lehká nedonošenost – týden, porodní hmotnost nad 2000 g střední nedonošenost – týden, nad g těžká nedonošenost - pod 31. týden, pod g projevy: kůže - tenká, jemná, růžověčervená, husté lanugo, tenké a dlouhé končetiny, jemné a řídké vlásky atd.

17

18 Laktační psychóza poporodní psychóza 2. a 4. týden šestinedělí
příčiny – fyzické vyčerpání, rozsáhlé hormonální změny a do té doby neznámé a velice silné emoce příznaky - pocity silného rozrušení, sluchové či zrakové halucinace, výpadky paměti, nekontrolovatelné pocity úzkosti, poruchy soustředění, změněné vnímání času, extrémní výkyvy nálad

19 Děkuji za pozornost Eva Kraumannová


Stáhnout ppt "Novorozenecké období."

Podobné prezentace


Reklamy Google