Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Novorozenecké období
2
od narození 6 týdnů = období adaptace na nové prostředí (přechod z tekutého do plynného)
porodní váha g až g porodní délka cm
3
Porod 38. - 42. týden dítě je v průběhu aktivní
3 fáze porodu – otevírací, vypuzovací, porod placenty a plodových blan Frederick Leboyer – „Porod bez násilí“
4
Známky života srdeční akce samostatné dýchání aktivní pohyb svalstva
5
Skóre podle Apgarové zhodnocení vitality a poporodní adaptace novorozence po 1, 5 a 10 minutách po porodu 5 kritérií – barva kůže, akce srdeční, dýchání, odpověď na podráždění, napětí svalů
6
vývoj jater, ledvin, nadledvinek a CNS není po porodu zcela dokončen
nejdéle a nejpomaleji se vyvíjí systém vyšší nervové soustavy genitálie vyvinuté první stolice - smolka
7
Spánek velká potřeba spánku - 20 – 22 hodin denně
krátké úseky bdění – uspokojování biologických potřeb, vnější stimulace
8
Nepodmíněné reflexy potravové reflexy - uchopovací, sací, polykací, plazivý orgánové reflexy - reflex vypouštění moči a vytlačování stolice obranné reflexy – reakce na podněty, které jsou dítěti nepříjemné
9
Moroův reflex (objímací) - při prudkém škubnutí, silném zvuku dítě roztáhne ruce na obě strany a vrací zpět podobně, jako když chce něco obejmout Robinsonův reflex - dítě umí uchopit prst člověka
10
Vývoj motoriky od hlavy ke kostrči, od osy k periferiím
nejprve pohyby úst a očí první pohyby - pomalé, nahodilé
11
Vrozené způsoby chování
např. tendence vnímat své okolí, reagovat křikem, využívat sacích pohybů atd. nejsou jednoznačně vázány na specifické podněty mají i sociální význam – iniciují kontakt a udržují pozornost pečujících osob dítě jich využívá k orientaci v prostředí a k účelnému ovládání prostředí ve prospěch uspokojení vlastních potřeb
12
Učení závisí ná přísunu podnětů – ty jsou předpokladem vzniku potřebných zkušeností v oblasti stimulace je dítě závislé na okolí – na matce je spojeno se základními smyslovými informacemi 1. zjevné projevy učení – den života (akt krmení) aktivizováno především v rámci sociální interakce
13
Sluchové a zrakové vnímání
se sluchovým vnímáním má dítě zkušenost již z prenatálního života rozvoj zrakového vnímání teprve začíná – je schopeno vnímat obrysy objektu vzdáleného 20 – 30 cm, pokud je má aktuálně v zorném poli
14
Dítě a matka dítě dokáže rozeznat matku čichem již 45 hodin po narození rozeznává hlas své matky – 3 dny staré dítě identifikuje její hlas, preferuje ho a reaguje na něj živěji než na ostatní, ve 3. týdnu se snaží dostat do polohy, aby ho slyšel lépe je schopné vnímat obličej matky, pokud je v optimální vzdálenosti, dítě si obličej matky při krmení, chování atd. postupně zafixuje její obraz, i když ještě neostrý
16
Nezralý novorozenec dítě narozené před 37. týdnem gravidity
lehká nedonošenost – týden, porodní hmotnost nad 2000 g střední nedonošenost – týden, nad g těžká nedonošenost - pod 31. týden, pod g projevy: kůže - tenká, jemná, růžověčervená, husté lanugo, tenké a dlouhé končetiny, jemné a řídké vlásky atd.
18
Laktační psychóza poporodní psychóza 2. a 4. týden šestinedělí
příčiny – fyzické vyčerpání, rozsáhlé hormonální změny a do té doby neznámé a velice silné emoce příznaky - pocity silného rozrušení, sluchové či zrakové halucinace, výpadky paměti, nekontrolovatelné pocity úzkosti, poruchy soustředění, změněné vnímání času, extrémní výkyvy nálad
19
Děkuji za pozornost Eva Kraumannová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.