Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Opylení, oplození způsoby přenesení pylu Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2

2 Rozmnožování Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:větrosnubné, hmyzosnubné Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – rozmnožování.

3 Rostlin podle přenesení pylu:  Větrosnubné  Hmyzosnubné  Vodosnubné

4  Větrosnubné rostliny mají drobné nenápadné květy, bez vůně a nektaru, dlouhé tyčinky s pohyblivými nitkami (žito).  Hmyzosnubné rostliny – jsou nápadné voňavé květy s nektarem, blizna a pylová zrna jsou lepkavá (jabloň, jetel).

5  Po opylení následuje oplození. Pylové zrno vyklíčí na blizně v pylovou láčku, která prorůstá otvorem klovým k zárodečnému vaku. Výživu pylové láčky řídí vegetativní jádro, která poto zaniká.do vaku vniknou obě spermatické bunky, jedna splyne s vaječnou bunkou - zigota – zárodek klíček.

6  Druhá spermatická buňka splyne s jádrem zárodečného vaku a vznikne 3n buňka – z ní je vlastně výživné pletivo semene (endosperm).  Z vnějších obalů vznikne osemení a vajíčko se přemění v semeno.  Po otvoru klovém se vytvoří na semeni jizva.  Čnělky a blizny zasychají, stěny semeníku se mění v oplodí a vzniká plod.

7

8 Příčný řez semeníkem tulipánu nebo lilie Pestík kokošky pastuší tobolky Praktická část – příprava preparátu

9

10 1. Jaké květy mají větrosnubné rostliny?  Drobné, nenápadné bez vůně a nektaru. 2. V co vyklíčí pylové zrno na blizně?  V pylovou láčku. 3. Po čem se vytvoří na semeni jizva?  Po otvoru klovém.

11 Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN /texty-organologie-pestik_vajicko_oplozeni.htmlhttp://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika /texty-organologie-pestik_vajicko_oplozeni.html Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google