Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Alternativní výživa v dětském věku. Alternativní výživa v dětském věku - pojmy Omnivor Bez omezení živočišné stravy Modifikovaná živočišná dieta Omezování.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Alternativní výživa v dětském věku. Alternativní výživa v dětském věku - pojmy Omnivor Bez omezení živočišné stravy Modifikovaná živočišná dieta Omezování."— Transkript prezentace:

1 Alternativní výživa v dětském věku

2 Alternativní výživa v dětském věku - pojmy Omnivor Bez omezení živočišné stravy Modifikovaná živočišná dieta Omezování určitých druhů živočišné stravy, ne jejich eliminace Semivegetarián Absolutní vyloučení některých částí živočišné stravy: Pulo-vegetariáni – konzumují pouze kuřata Pulo-vegetariáni – konzumují pouze kuřata Pisco-vegetariáni - konzumují pouze ryby, korýše a Pisco-vegetariáni - konzumují pouze ryby, korýše a měkkýše měkkýše Vegetarián Nekonzumují maso  Monovegetarián – konzumuje pouze určitou skupinu živočišných produktů: - lakto-ovo-vegetarián (mléko a vejce) - lakto-ovo-vegetarián (mléko a vejce) - lakto-vegetarián (pouze mléko a mléčné výrobky) - lakto-vegetarián (pouze mléko a mléčné výrobky)  Vegan – nekonzumuje žádnou živočišnou stravu

3 Alternativní výživa v dětském věku - pojmy Organická strava Strava bez fertilizérů, herbicidů, toxických látek Naturální strava Strava bez zpracování, rafinace, bez syntetických stabilizátorů Naturálně-organická Kombinace dvou výše uvedených případů

4 Pozitiva Zdravotně prospěšná Zdravotně prospěšná Snížení TK Snížení TK Redukce nadváhy Redukce nadváhy Ovlivňuje kardiovaskulární a nádorová onemocnění Ovlivňuje kardiovaskulární a nádorová onemocnění Pozitivně ovlivňuje osoby s DM Pozitivně ovlivňuje osoby s DM Redukce příjmu tuku a cholesterolu Redukce příjmu tuku a cholesterolu Zvyšuje příjem rostlinných olejů s NeMK Zvyšuje příjem rostlinných olejů s NeMK Vyšší příjem ovoce a zeleniny Vyšší příjem ovoce a zeleniny

5 Rizika a negativa Riziko nutriční insuficience – deficit: Riziko nutriční insuficience – deficit: Vit. B12 Vit. B12 Vit. D Vit. D EAMk EAMk Ca Ca Karnitin Karnitin Polynenasycené MK Polynenasycené MK Zhoršená utilizace Fe a Zn Zhoršená utilizace Fe a Zn Riziková u osob s nedokončeným růstem Riziková u osob s nedokončeným růstem Především kojenci a adolescenti – nejrychlejší růst Především kojenci a adolescenti – nejrychlejší růst Plod Plod

6 Vegetariánství a rizika ve vztahu k věku Období a typ diety Rizika Těhotenství Vegetariánky Vegetariánky Fe, kys. listová, vit. D, Zn Veganky Veganky + kalorie, proteiny, Ca, vit. B12 Laktace Vegetariánky Vegetariánky Fe, kys.listová, Zn, vit. D, Veganky Veganky + kalorie, proteiny, Ca, vit. B12 Kojenec 0-6 m. Vegetarián Vegetarián Fe, vit. D Vegan Vegan + velký objem stravy, kalorie, proteiny, Ca, Zn, vit. B12 Kojenec 6 – 12 m. Vegetarián Vegetarián Fe, vit. D Vegan Vegan + velký objem stravy, kalorie, proteiny, Ca, Zn, vit. B12

7 Vegetariánství a rizika ve vztahu k věku Období a typ diety Rizika Batole a školák Vegetarián VegetariánFe Vegan Vegan + kalorie, proteiny, Ca, vit. D, B12 Adolescent Vegetarián VegetariánFe Vegan Vegan + energie, proteiny, Ca, vit. D, B2, B12 Mladý dospělý Vegetarián Vegetarián- Vegan Vegan Fe, Ca, Zn, vit. D, B12

8 Filozofické postoje a jejich vztah k omezování živočišné bílkoviny Makrobiotici Postupně více omezující stádia, zpočátku určitý podíl živočišné stravy s postupným nástupem veganských praktik, omezení tekutin, strava naturálně-organického typu, není obvykle suplementace vit. a miner. Jogíni Semi-vegetariání až lakto-vegetariáni, variabilní vztah ke zpracování stravy i k suplementaci vit. a miner. Jing-jang Omezování masa, zpravidla vegetariáni, problémy s dietou v graviditě a po porodu Hare Krishna lakto.-vegetariáni, naturálně-organiská strava, není obvyklá suplementace s vit. a min. Rastafariáni Vegani s velkým podílem ovoce (fruitariáni) Idiosynkratičtí vegetariáni Vlastní model stravy, bez filozofického podkladu

9 Výživa kojenců vegetariánských matek První půl rok – prospívání (kojení) První půl rok – prospívání (kojení) Nemléčné příkrmy, odstavování – počátek problémů Nemléčné příkrmy, odstavování – počátek problémů Striktní veganky – kojit! Kojit! Kojit! + suplementace vitaminy (D a B12) Striktní veganky – kojit! Kojit! Kojit! + suplementace vitaminy (D a B12) Alternativa – kojenecká výživa ze sóji ( ↑ B, ↓ kvalita) + fortifikace AMK + stop. prvky Alternativa – kojenecká výživa ze sóji ( ↑ B, ↓ kvalita) + fortifikace AMK + stop. prvky Vývojové problémy – pomalejší růst (málo energie a velký objem), opožděné menarché, oligomenorea Vývojové problémy – pomalejší růst (málo energie a velký objem), opožděné menarché, oligomenorea

10 Výživa kojenců vegetariánských matek Rostlinné bílkoviny Rostlinné bílkoviny Nižší BH Nižší BH Nutno kombinovat – luštěniny + obiloviny Nutno kombinovat – luštěniny + obiloviny Zdroje B – fazole, čočka, hrách, burské oříšky a jejich máslo, sójový tvaroh, tofu, ořechy a olejnatá semena, analogy masa Zdroje B – fazole, čočka, hrách, burské oříšky a jejich máslo, sójový tvaroh, tofu, ořechy a olejnatá semena, analogy masa Minim. přídavek živočišné B zlepšuje kvalitu stravy !!!!!! Minim. přídavek živočišné B zlepšuje kvalitu stravy !!!!!! ω-3 – součást bb. membrán a CNS – chybí ω-3 – součást bb. membrán a CNS – chybí Lze vyrobit z kyseliny linolenové (dostatek), ale syntéza je inhibována kys. linolovou Lze vyrobit z kyseliny linolenové (dostatek), ale syntéza je inhibována kys. linolovou Veget. dieta- vysoký poměr linolová: linolenová => inhibice konverze na ω-3 Veget. dieta- vysoký poměr linolová: linolenová => inhibice konverze na ω-3 Doporuční: sójový olej Doporuční: sójový olej Mléko veganek – třetina ω-3 Mléko veganek – třetina ω-3 Deficit ω-3: Deficit ω-3: Opožděný rozvoj zrakové ostrosti Opožděný rozvoj zrakové ostrosti Pomalejší psychomotorický vývoj Pomalejší psychomotorický vývoj

11 Výživa kojenců vegetariánských matek Minerály Minerály Fe (hemové a nehemové) Fe (hemové a nehemové) Amk, vit. C, a HCl zvyšují absorpci Fe Amk, vit. C, a HCl zvyšují absorpci Fe = jakékoli množství masa konzumované s nehem. Fe zlepšuje absorpci = jakékoli množství masa konzumované s nehem. Fe zlepšuje absorpci Vit C mg ↑ absorpci Fe 2-3 x Vit C mg ↑ absorpci Fe 2-3 x Rostlinná strava (fytáty, oxaláty, taniny) – omezuje vstřebábání Rostlinná strava (fytáty, oxaláty, taniny) – omezuje vstřebábání Ca Ca Hl. zdroj - mléko a mléčné výrobky Hl. zdroj - mléko a mléčné výrobky Vyšší tělesná aktivita, (nekuřáctví, odmítání kávy) – protektivní vliv Vyšší tělesná aktivita, (nekuřáctví, odmítání kávy) – protektivní vliv Zdroj Ca – obohacené sójové výrobky (kojen. výživa, luštěniny) Zdroj Ca – obohacené sójové výrobky (kojen. výživa, luštěniny) Se Se Zdroj – živočišná strava Zdroj – živočišná strava

12 Výživa kojenců vegetariánských matek Vitaminy Vitaminy Vitamin B12 Vitamin B12 Vysoký příjem kyseliny listové zastírá deficit B12 Vysoký příjem kyseliny listové zastírá deficit B12 Riziko v graviditě a kojení Riziko v graviditě a kojení Lakto-ovo-vegetariánů – příjem mlékem dostatečný při zachované funkci GIT Lakto-ovo-vegetariánů – příjem mlékem dostatečný při zachované funkci GIT Vitamin D Vitamin D Nedostatek v mateřském mléku Nedostatek v mateřském mléku Rizika Rizika Rachitida - pozor u dětí kojených více než 6 měsíců Rachitida - pozor u dětí kojených více než 6 měsíců Nízká expozice slunečnímu světlu Nízká expozice slunečnímu světlu Děti makrobiotiků Děti makrobiotiků Zdroj: rybí tuk Zdroj: rybí tuk Vitamin B6 - pyridoxin Vitamin B6 - pyridoxin Zdroj: hlavně živočišné zdroje Zdroj: hlavně živočišné zdroje Rostlinné – hnědá rýže, oves, sójové boby, pšenice, burské oříšky Rostlinné – hnědá rýže, oves, sójové boby, pšenice, burské oříšky Vitamin B2 – riboflavin Vitamin B2 – riboflavin Zdroj: mléko, luštěniny, obilí a zelenina Zdroj: mléko, luštěniny, obilí a zelenina Vitamin K Vitamin K Deficit při velkém omezení zelené listové zeleniny Deficit při velkém omezení zelené listové zeleniny Další zdroje – mléko, maso, vejce, obiloviny, ovoce Další zdroje – mléko, maso, vejce, obiloviny, ovoce Vitamin A Vitamin A Zdroj – živočišné zdroje (rybí tuk) Zdroj – živočišné zdroje (rybí tuk) Karoteny – rostlinná strava Karoteny – rostlinná strava Protein-kalorická malnutrice – nedostatek transportního proteinu Protein-kalorická malnutrice – nedostatek transportního proteinu

13 Výživa kojenců vegetariánských matek Nutriční intervence Nutriční intervence Dozvědět se co nejvíc od rodičů Dozvědět se co nejvíc od rodičů Zjistit složení stravy (mnnožství B, zdroje) a porovnat s potřebami dítěte Zjistit složení stravy (mnnožství B, zdroje) a porovnat s potřebami dítěte Zjistit důvod dodržování alternativní výživy Zjistit důvod dodržování alternativní výživy Snaha posunout výživu o stupeň výše Snaha posunout výživu o stupeň výše Vegana na lakto-ovo- vegetariána Vegana na lakto-ovo- vegetariána Podávat zdroje Fe společně se zdroji vitaminu C Podávat zdroje Fe společně se zdroji vitaminu C Mléčná jídla odděleně od zeleninových (inhibice absorpce Ca) Mléčná jídla odděleně od zeleninových (inhibice absorpce Ca) Pozor na nadměrné množství vlákniny Pozor na nadměrné množství vlákniny Nutriční intervence Nutriční intervence Přidat alespoň malé množství mléka – zlepšení kvality stravy a využití rostlinné B Přidat alespoň malé množství mléka – zlepšení kvality stravy a využití rostlinné B Přidávat rostlinné oleje (EMK) Přidávat rostlinné oleje (EMK) Rozdělit stravu na pět skupin, každý den v jídelníčku Rozdělit stravu na pět skupin, každý den v jídelníčku Sledovat zdravotní stav dítěte a jeho růst Sledovat zdravotní stav dítěte a jeho růst Dávat pozor na rodiny, kde není zkušenost s alternativními výživ. Směry Dávat pozor na rodiny, kde není zkušenost s alternativními výživ. Směry Veganství je u dětí nebezpečné Veganství je u dětí nebezpečné Snaha posunou o stupeň výše Snaha posunou o stupeň výše

14 Pět základních skupin potravin v lakto-ovo-vegetariánsklé stravě SkupinaEkvivalenty 1. Mléko a mléčné výrobky Hrnek nízkotučného mléka, ½ hrnku kondenzovaného mléka Kelímek jogurtu, Hrnek smetany 30 g sýru, ¼ hrnku sýru typu cottage Hrnek sójového mléka, 4 lžíce sójového mléka 2. Rostlinná bílkovina Hrnek luštěnin, g analogu masa 4 lžíce arašídového másla, g texturované rostlinné bílkoviny 120 g sójového sýra nebo tvarohu, 1,5 lžíce ořechů nebo olejnatých semen 3. Ovoce a zelenina ½ hrnku vařené zeleniny nebo ovoce, Hrnek syrové zeleniny nebo ovoce ½ hrnku džusu 4. Cereálie Plátek celozrnného chleba, ½ - ¾ hrnku vařených obilovin ¾ - 1 hrnek obilovin, ½ - ¾ hrnku naturální rýže ½ - ¾ hrnku těstovin, ½ housky 2 grahamové sušenky, 8 cereálních tyčinek 5. Ostatní 1 vejce, 1 lžíce olej 1 lžíce margarinu

15 Počet denně podávaných porcí SkupinaBatolePředškolákŠkolák 1. Mléko (1 hrnek) Rostlinná bílkovina a) luštěniny (1 hrnek) a) luštěniny (1 hrnek) b) ořechy, semena (1 lžička ) b) ořechy, semena (1 lžička ) ¼¼½½½¾ 3. Ovoce a zelenina 1hrnek syrové, 1hrnek syrové, ½ hrnku vařené ½ hrnku vařené 1 ks ovoce 1 ks ovoce Cereálie 1 plátek chleba 1 plátek chleba ½ - ¾ hrnku ½ - ¾ hrnku Ostatní 5. Ostatní a) vejce 1 kus a) vejce 1 kus b) tuk 1 lžíce b) tuk 1 lžíce


Stáhnout ppt "Alternativní výživa v dětském věku. Alternativní výživa v dětském věku - pojmy Omnivor Bez omezení živočišné stravy Modifikovaná živočišná dieta Omezování."

Podobné prezentace


Reklamy Google