Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2011 Marek Vácha.  "...titíž lidé, které mrav, úcta, obyčej, vděk, ještě více vzájemný dohled a žárlivost inter pares drží tak pevně v mezích a kteří.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2011 Marek Vácha.  "...titíž lidé, které mrav, úcta, obyčej, vděk, ještě více vzájemný dohled a žárlivost inter pares drží tak pevně v mezích a kteří."— Transkript prezentace:

1 2011 Marek Vácha

2  "...titíž lidé, které mrav, úcta, obyčej, vděk, ještě více vzájemný dohled a žárlivost inter pares drží tak pevně v mezích a kteří na druhé straně prokazují ve vzájemném styku tolik vynalézavosti v taktu, sebeovládání, jemnosti, věrnosti, hrdosti a přátelství, směrem ven, kde začíná cizí, jim cizí, ...za sebou zanechávají ohavnou řadu vražd a spálenišť, zneuctění a muk snad v podobné povznesenosti a duševní rovnováze, jakoby právě ztropili studentskou taškařici, přesvědčeni, že básníci teď mají zas na dlouho co opěvovat a velebit.  (Nietzsche, F., Genealogie morálky, přel. Věra Koubová, Aurora, Praha, 2002)

3  Spravedlnost, která není stejná pro všechny, si toto jméno nezasluhuje (Tzvetan Todorov)  co ale znamená "všichni"?

4 zvířata? pohlaví národnosti (nacismus) bez rozdílu barvy pleti (válka Sever proti Jihu) lidé na stejném území kmen rodina

5 Genocidy  vždy začaly tím, že jsme se úspěšně pokusili přesvědčit sebe sama že our fellow human beings are less than we are.  "cockroaches" v konfliktu Hutů a Tutsiů  havěť, vši (vermin, lice)  antikristi, ďáblové, nevěřící psi v náboženských konfliktech ...pak nás žádný etický systém na světě nezastaví

6  "Proč mě zabíjíte?"  "Bydlíte přece na druhém břehu! Kdybyste bydlel na našem, byl bych vrah, ale protože bydlíte na druhém, jsem hrdina, a tedy i v právu."  "Pěkná spravedlnost, když ji vymezuje řeka!"  (Pascal, Pensées, zl. 291, 294; cit. v Sokol, J., (2010) Etika a život. Vyšehrad, Praha. str. 164)

7  Na světě jsou dvě velké skupiny lidí. Ta první si myslí, že lze svět rozdělit na dvě velké skupiny lidí. Ta druhá myslí, že ne.  (Thomas Murray, Hastings Cetre,

8 Kdo tvoří „lidskou společnost“?  řecká „demokracie“  jen dospělí svobodní muži  nepatří sem ženy, děti, otroci  dnes např. somálští piráti  odlišují in-group a out-group jinak než my

9

10

11 Green generation  2005: Na Taiwanu se zdařilo vytvořit zeleně světélkující prasata  Bylo vytvořeno 256 prasečích embryí, do kterých byl vložen gen z medúzy způsobující světélkování  Tato embrya byla vložena do osmi prasnic, u čtyř nastalo těhotenství  Narodila se tři selátka

12 Green generation  Tato selátka světélkují nejen na povrchu těla, nýbrž i uvnitř: světélkují všechny tělesné orgány  Otázkou jest, zda na etické rovině není něco špatně…?

13 Animals  virtually every nation has guidelines to alleviate, diminish, or otherwise limit what can be done to animals in biomedical research  it is today generally accepted that experimental animals have some form of moral status, but it is less clear what warrants this judgement and whether our obligations to these animals also imply that they have rights  (Beauchamp, T.L., Childress, J.F., (2009) Principles of Biomedical Ethics. 6th ed. Oxford University Press, New York, Oxford, p. 66)

14 (Nash, R.F., (1989) The Rights of Nature. A History of Environmental Ethics. The University of Wisconsin Press, Madison, London. p. 5)

15

16 The dignity of living beings with regard to plants. Moral consideration of plants for their own sake Federal Ethics Committee on Non-Human Biotechnology (ECNH)  The general ethical questions are whether, and why, plants should be protected. There are two possible arguments to justify the protection of plants: either that they should be protected for their own sake, or that they should be protected for the sake of others. That plants should in some circumstances be protected in the interest of a third party, e.g. because they are useful to humans, is undisputed. Independent of the term dignity of living beings, then, the central question therefore remains: whether plants have an inherent worth, and should therefore be protected for their own sake.

17 The dignity of living beings with regard to plants. Moral consideration of plants for their own sake Federal Ethics Committee on Non-Human Biotechnology (ECNH)  The ECNH’s discussion differentiated three concepts of value:  Instrumental value: Plants should not be protected for their own sake, but because and as long as they are of benefit to humans (or other organisms), e.g. as crops or as part of biodiversity.  Relational value: Plants should not be protected for their own sake, but because someone considers them to be worthy of protection. Their protection-worthiness is in relation to a value ascribed to them because of particular properties. For example, a tree may have a particular value for an observer, because it was planted in memory of a person who has died. An aesthetic value is also a relational value.  Inherent worth: Plants possess inherent worth. This inherent worth means they should be protected for their own sake.

18 The dignity of living beings with regard to plants. Moral consideration of plants for their own sake Federal Ethics Committee on Non-Human Biotechnology (ECNH)  The great majority of the ECNH members holds the opinion that prima facie we do not possess unrestricted power over plants. We may not use them just as we please, even if the plant community is not in danger, or if our actions do not endanger the species, or if we are not acting arbitrarily.

19 The dignity of living beings with regard to plants. Moral consideration of plants for their own sake. Conclusions Federal Ethics Committee on Non-Human Biotechnology (ECNH)  1. Arbitrariness: The Committee members unanimously consider an arbitrary harm caused to plants to be morally impermissible. This kind of treatment would include, e.g. decapitation of wild flowers at the roadside without rational reason.  2. Instrumentalisation: For the majority the complete instrumentalisation of plants – as a collective, as a species, or as individuals – requires moral justification.  3. Ownership of plants: For the majority here too, plants – as a collective, as a species, or as individuals – are excluded for moral reasons from absolute ownership. By this interpretation no one may handle plants entirely according to his/her own desires. A minority concludes that no limits apply to handling plants insofar as they are property.  4. Genetic modification: According to the majority position, there is nothing to contradict the idea of dignity of living beings in the genetic modification of plants, as long as their independence, i.e. reproductive ability and adaptive ability are ensured. Social-ethical limits on the genetic modification of plants may exist, but are not the object of this discussion.  6. Diversity: Genetic modification of plants should, in the majority opinion, always involve consideration of conserving and safeguarding the natural, i.e. not man-made, network of relationships.  7. Proportionality: A majority considers any action with or towards plants that serves the self-preservation of humans to be morally justified, as long as it is appropriate and follows the principle of precaution.

20 horniny minerály řeky rostliny baktérie prvoci „vyšší“ zvířata lidé

21 Všeobecná deklarace lidských práv OSN: New York 1948  Článek 2 Každý má všechna práva a všechny svobody, stanovené touto deklarací, bez jakéhokoli rozlišování, zejména podle rasy, barvy, pohlaví, jazyka, náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo sociálního původu, majetku, rodu nebo jiného postavení. Žádný rozdíl nebude dále činěn z důvodu politického, právního nebo mezinárodního postavení země nebo území, k nimž určitá osoba přísluší, ať jde o zemi nebo území nezávislé nebo pod poručenstvím, nesamosprávné nebo podrobené jakémukoli jinému omezení suverenity.

22 Lidská práva  Mohou být obhajována nábožensky  Všechny nás stvořil Bůh, jsme si tedy rovni  nebo zcela nenábožensky  Máme všichni stejné geny a téměř zcela stejný genom

23 What is a person…?  human eggs?  embryos or fetuses?  newborns?  anencephalic babies?  the brain dead?  nonhuman animals?  cybrids?  enemies in war  different races  women and children

24 What is a person…?  human eggs?  embryos or fetuses?  newborns?  anencephalic babies?  the brain dead?  nonhuman animals?  cybrids?  and if not, what elevates the autonomous human above members of the groups just listed?

25 What is a person…?  A common, but controversial, presumption in medicine and biomedical ethics is that  some groups have no moral rights (e.g. animals used in biomedical research) and that  other groups have fewer or weaker rights (e.g. humans who have been judged incompetent have diminished, if any, rights to decide for themselves)  (Beauchamp, T.L., Childress, J.F., (2009) Principles of Biomedical Ethics. 6th ed. Oxford University Press, New York, Oxford, p. 65)

26 A Theory Based on  biological species  cognitive capacity  moral agency  sentience  communal relationship

27 Empirický funkcionalismus  a personhood begins some time later than conception and can be lost (f.e. in the extreme stages of dementia or in a persistent vegetative state) well before the physical death of the individual

28 A Theory based on Cognitive Properties  Osoba je dána:  self-consciousness  freedom to act and capacity to engage in purposeful actions  vždyť přece podle této kapacity někoho prohlásíme za nesvéprávného  ability to give and to appreciate reasons for acting  a proto zvířata osobami nejsou  capacity to communicate with other persons using a language  rationality and higher order volition

29 A Theory based on Cognitive Properties kritika  pokud zavedeme toto pětibodové kritérium, pak zcela jistě osobou nejsou  malé děti  těžce mentálně postižení  senilní staří lidé  why do cognitive properties of individuals determine anything at all about their moral status?

30 A Theory Based on Sentience  osobou je každá, kdo vnímá bolest a slast  having the capacity of sentience is a sufficient condition of moral status  pain is an evil, pleasure a good  to cause pain to any entity is to harm it  even if you were not cognitively capable, morally capable, or biologically human, pain and suffering would be real to you

31 A Theory Based on Sentience  in this theory a fetus does have moral status at some point after several weeks of development, and thus abortions at that point would be prima facie impermissible  this point is prior to the stage of development at which some legal abortions now occur.

32 A Theory Based on Sentience kritika  any individual lacking the capacity for sentience lacks moral status  this theory disallows moral status for early-staged fetuses as well as for all who have irreversibly lost the capacity for sentience, such as patients with severe brain damage  the degree of moral status and the level of moral protection can vary according to conditions such as the quality, richness, or complexity of life  as loss of capacity occurs, humans (and nonhumans) will have a decreased moral status  In this way, the most vulnerable beings can become the most vulnerable to abuse and exploitation. No theory is morally acceptable that yields this conditions

33 Další teorie: A Theory Based on Moral Agency  osobou je každý kdo  is capable of making moral judgments about the rightness or wrongness of actions  has the motives that can be judged morally  = capacity for moral agency gives an individual moral respect and dignity

34 A Theory Based on Relationships  relationships between parties account for moral status  the less the degree to which the fetus can be said to be part of a social matrix, the weaker the argument for regarding her/him as having the same moral status as persons  once fetuses are detected in utero by stethoscope or sonogram, they become in significant respects part of a social matrix

35 A Theory Based on Relationships kritika  is it true, that only social bonds and attitudes alone determine moral status?  the different degrees of moral status, such as moral agents having a higher degree of status than individuals lacking such agency  no matter how much we love a favorite plant or institution, neither the plant nor the institution gains status by virtue of this relationship

36 A Theory Based on Human Properties  All humans have full moral status and only humans have that status  an individual has moral status if and only if that inidividual  is conceived by human parents, or  is an organism with a human genetic code  to be a living member of the species Homo sapiens sapiens is a necessary and sufficient condition of moral respect

37 A Theory Based on Human Properties  no human is excluded on the basis of a property such as being a fetus, having brain damage, or having a congenital anomaly.  the moral status of human infants, mentally disabeld humans, and those with a permanent loss of consciousness is not in doubt

38 A Theory Based on Human Properties  all humans have human rights, whether or not the rights are legally recognized in a political state  je sice pravda, že lidoopi vnímají bolest a lidé v PVS ne, to ale neznamená, že by nebylo rozdílu!

39 Peter Singer  rozlišuje mezi „human being“ a „human person“  osoba je bytost schopná vnímat libosti a nelibosti  pacient v PVS nebo lidské embryo osobou není, živý pes ano

40 Peter Singer bytostihodnotapovinnosti bytosti bez vědomí nemají hodnotu o sobě žádné bytosti s vědomím cítící hodnota o sobě „nádoby slasti“ nahraditelné ve smyslu klasického utilitarismu osoby: bytosti s vědomím sebe, s minulostí a budoucností hodnota o sobě právo na život nenahraditelné ve smyslu preferenčního utilitarismu

41 Peter Singer  creatures included in Singer´s moral community has to posses nervous systems of sufficient sophistication to feel pain  ethics ceases to apply somewhere „between a shrimp and oyster.“  ethics ends at „the boundary of sentience.“  the fact that a deer does not think like a person was no more relevant in the assignation of rights than the advanced quality of Einstein´s thought compared to an average person´s.

42 Peter Singer "We protest his hiring because Dr. Singer denies the intrinsic moral worth of an entire class of human beings - newborn children - and promotes policies that would deprive many infants with disabilities of their basic human right to legal protection against homicide."... Princeton University student petition protesting Peter Singer's hiring. petition

43 Peter Singer  pokud nastavíme morální rámec tak, aby se nám do něj vešli všichni lidé, vejde se sem i řada zvířat  pokud nastavíme morální status tak, aby se do něj zvířata nevešla, nevejde se sem i řada lidí (děti před narozením, lidé v PVS atd.)

44 Empirický funkcionalismus

45 „person“

46 Empirický funkcionalismus

47 Peter Singer „person“ osoba = to, co vnímá libosti a nelibosti ethics ceases to apply somewhere „between a shrimp and oyster.“

48  otázka zde ovšem jistě bude zda  zacházet s člověkem jako se zvířetem  zacházet se zvířetem jako s člověkem (Chardin, Bochenski)

49 Dualismus "bytost ǂ osoba"  lidský biologický organismus, který vznikl v okamžiku oplození, není identický s lidskou osobou

50 Dualismus "bytost ǂ osoba"  lidský biologický organismus, který vznikl v okamžiku oplození, není identický s lidskou osobou  A protože lidská práva vycházejí z konceptu lidské osoby, nikoli pouhého biologického organismu lidského druhu, znamená to, že zabití lidské bytosti, která ještě není osobou, nepředstavuje porušení žádného z lidských práv, a je proto eticky zcela legitimní.  Lidská osoba je funkcionální, emergentní stav: postupně se objevuje v průběhu vývoje biologického organismu lidského druhu a může se rovněž v pozdějších fázích ztratit (embrya, lidé v irreverzibilním kómatu). Osobami nejsme díky naší metafyzické konstituci, nýbrž proto, že jsme něčeho schopni: myslet, volit, cítit bolest, mít plány do budoucna a podobně.  (Černý, D., Jurigová, M., Lidské embryo v perspektivě bioetiky. str in Černý, D., a kol. (2011) Lidské embryo v perspektivě bioetiky.Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha.)

51 Peter Singer  "When the death of a disabled infant will lead to the birth of another infant with better prospects of a happy life, the total amount of happiness will be greater if the disabled infant is killed. The loss of the happy life for the first infant is outweighed by the gain of a happier life for the second. Therefore, if the killing of the hemophiliac infant has no adverse effect on others it would be right to kill him." (Practical Ethics)

52 Speciesism (P. Singer)  = the belief, that we are entitled to treat members of other species in a way in which it would be wrong to treat members of our own.

53 Kritika Singera: Stephen Hawking  narozen 8.ledna 1942  1979 dostává restižní místo „lukasiánský profesor matematiky“, které před ním zastával např. Isaac Newton  objevil, že černé díry „nejsou tak úplně černé“, vyzařují radiace a tedy nakonec zmizí, teorie je známá jako „teorie kvantového vypařování“ (Hawkingův efekt)  jeho kniha „Stručná historie času“ se stala zřejmě nejprodávanější vědecko-populární knihou dvacátého století (10 miliónů výtisků)

54 Kritika Singera: Stephen Hawking  Professor Hawking has twelve honorary degrees, was awarded the CBE in 1982, and was made a Companion of Honour in He is the recipient of many awards, medals and prizes and is a Fellow of The Royal Society and a Member of the US National Academy of Sciences.  Stephen Hawking continues to combine family life (he has three children and one grandchild), and his research into theoretical physics together with an extensive programme of travel and public lectures.

55 Kritika Singera: Stephen Hawking  1963: v 21 letech se u něj projevila amyotrofní laterální skleróza, lékaři mu dávají dva roky života  1968: Hawking je upoután na vozíček  1985: Hawking může komunikovat jen pomocí speciálního počítače, který generuje lidský hlas

56 Stephen Hawking

57

58  pokud posuzujeme Hawkingův život podle „obvyklých“ kritérií (peníze, sláva, vědecký věhlas), Hawking nepochybně boduje lépe než většina fyzicky zdravých  …takže ještě jednou:

59 Peter Singer  „Srovnáme-li těžce postižené dítě s ne-lidským zvířetem, psem nebo prasetem, např. často zjistíme, že ne-lidé mají větší schopnosti, jak aktuální, tak potenciální, pro racionalitu, sebeuvědomění, komunikaci a cokoliv jiného, co může být plausibilně považováno za mravně významné. Jenom fakt, že defektní dítě je členem druhu Homo sapiens, vede k tomu, že je ošetřováno rozdílně od psa nebo prasete. Příslušnost k určitému druhu však není po mravní stránce relevantní.“ (1) (1) Singer, P., (1983) Sanctity of life or quality of life. Pediatrics,72:

60

61 Ontologický personalismus „person“

62 Ontologický personalismus  celý lidský život je personalizován  neuznává se tedy rozdíl mezi „being“ a „person“

63 Ontologický personalismus „person“

64 Aquinas  aristotelská představa, že muž dává semeno, žena půdu, dítě je tedy celé skryto v otci  „the father provide the form, the mother the matter. The male provide the seed; the female the soil.“  … z toho logicky vyplývá že „every sperm is sacred“  …což Tomáš skutečně učil! Homunculus – představa, že se ve spermii skrývá celý malý člověk. Všichni lidé by pak byli v Adamovi jako ruské matrjošky

65  it was not until the 1870s that scientists became certain conception was the union of the sperm and egg  and it was not until the 1900s that the relationship between menstruation and the time of conception was fully understood  in fact, the absence of menses in a pregnant woman suggested to many that the embryo was formed from woman´s menstrual material, and that the man´s semen somehow molded this material into an embryo  (Gilbert, S.C., Tyler, A.L., Zackin, E.J., (2005) Bioethics and the New Embryology. Sinauer Associates, Inc. W.H. Freeman & comp. Sunderland, MA U.S.A. p. 32)

66 Nacismus

67 Tato osoba trpí dědičným defektem a během jejího života na ní společnost vynaloží říšských marek. Přátelé Němci, jsou to i vaše peníze.

68 Empirický funkcionalismus  Osoba již není definována jako individuum určitého druhu, ale spíše jako subjekt zkušenosti, jako myslící, volící, bolest a slats vnímající bytost vědomá si své totožnosti v průběhu času. Podobné definice osoby nalezneme rovněž v bioetických diskusích, v nichž se často prostě jen předpokládá, že určitá psychologická kontinuita (např. paměti) či určitá mentální vlastnost (např. schopnost zakoušet bolest) definují lidskou osobu.  (Černý, D., Jurigová, M., Lidské embryo v perspektivě bioetiky. str. 75 in Černý, D., a kol. (2011) Lidské embryo v perspektivě bioetiky.Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha.)

69 Definice osoby podle Johna Locka  lidská osoba je myslící inteligentní bytost s rozumem a schopností reflexe, která je schopna chápat sebe jakožto sebe - tu samou bytost - v různých místech a časech  (Černý, D., Jurigová, M., Lidské embryo v perspektivě bioetiky. str. 82 in Černý, D., a kol. (2011) Lidské embryo v perspektivě bioetiky.Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha.)

70 Kritika empirického funkcionalismu  zatím vždy, když jsme rozdělili Homo sapiens sapiens na dvě skupiny s rozdílnými právy (černí a bílí; germáni a negermáni) dopadlo to velmi špatně  rozdělení lidí na persons a beings jsou jedním z dalších pokusů „zřídit nebe na zemi“

71 Další teorie: A Theory Based on Moral Agency kritika  osobou by pak nebyl:  many psychopaths  patients with severe brain damage  patients with advanced dementia

72 Ontologický personalismus  Lidská osoba "musí být definována s ohledem na to, čím je, nikoli prostřednictvím toho, co je schopna dělat a jak vypadá, nelze ji posuzovat na základě čistě biologických, psychologických či sociologických kritérií. (...) Lidské individuum, lidská bytost a lidská osoba jsou synonyma, jinak se v konečném důsledku dopouštíme nespravedlivého rasismu a diskriminace  (Černý, D., Jurigová, M., Lidské embryo v perspektivě bioetiky. str. 49 in Černý, D., a kol. (2011) Lidské embryo v perspektivě bioetiky.Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha.)

73 Ontologický personalismus  Pokud by morální status lidského embrya nevyžadoval ten samý respekt, jaký přiznáváme lidské osobě, nemuseli bychom zcela analogicky přiznávat stejný respekt rovněž dalším "kategoriím" lidí. A pokud bychom nebyli ochotni přiznávat respekt jistým kategoriím lidí (o což se mimochodem někteří autoři snaží), "museli bychom být rovněž připraveni přijmout možnost, že ho jiné kultury či ideologie minulosti, současnosti a budoucnosti nepřiznávají jiným kategoriím lidí, z biologických či podobných důvodů". A dovedeme-li tuto myšlenkovou linii do důsledků, museli bychom být rovněž připraveni přijmout, že nám dnes někdo poví "ty nejsi člověk".  (Černý, D., Jurigová, M., Lidské embryo v perspektivě bioetiky. str. 50 in Černý, D., a kol. (2011) Lidské embryo v perspektivě bioetiky.Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha.)

74 Plato: Ensoulment  the soul and the body are separate entities  human life begins at the point when a human soul enters the body, or the point of ensoulment

75 Aristotle ...concluded that animation occured on the fortieth day after conception of male embryos and on the ninetieth day after conception of female embryos  (Gilbert, S.C., Tyler, A.L., Zackin, E.J., (2005) Bioethics and the New Embryology. Sinauer Associates, Inc. W.H. Freeman & comp. Sunderland, MA U.S.A. p. 34)


Stáhnout ppt "2011 Marek Vácha.  "...titíž lidé, které mrav, úcta, obyčej, vděk, ještě více vzájemný dohled a žárlivost inter pares drží tak pevně v mezích a kteří."

Podobné prezentace


Reklamy Google