Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna 2015 1 Význam sektoru obchodu v české ekonomice Tisková konference 16. dubna 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna 2015 1 Význam sektoru obchodu v české ekonomice Tisková konference 16. dubna 2015."— Transkript prezentace:

1 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Význam sektoru obchodu v české ekonomice Tisková konference 16. dubna 2015

2 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Vliv obchodu na českou ekonomiku Jan Mládek

3 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Sektor obchodu v České republice Podíl na HPH v roce 2014 Hrubá přidaná hodnota (HPH) = HDP minus daně a dotace HPH v ČR dosáhl v minulém roce miliard Kč Sektor obchodu, dopravy a ubytování se na HPH podílel téměř 18 % (692 miliard Kč) Po sektoru průmyslu (33 %) je obchod 2. nejdůležitějším sektorem z pohledu podílu na HPH Pouze sektor obchodu tvoří více než 10 % HPH české ekonomiky

4 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Sektor obchodu v České republice Podíly jednotlivých sektorů na HPH v roce 2014

5 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Celkový počet zaměstnaných v roce 2014 dosáhl téměř 4,9 milionu Počet pracujících v sektoru obchodu dosahuje dlouhodobě cca. 700 tisíc Podíl sektoru obchodu na celkové zaměstnanosti přesahuje 14 % Včetně podnikatelů (OSVČ) pak podíl obchodu na celkové zaměstnanosti dosahuje až 18 % Sektor obchodu v České republice Zaměstnanost v sektoru obchodu v roce 2014

6 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Investice do rozvoje obchodní sítě v českém maloobchodě i velkoobchodě dosáhly od roku 1993 přes 600 mld. Kč Přímé zahraniční investice v průmyslu činily přes 850 mld. Kč Největšími investory v obchodu jsou velké nadnárodní řetězce Investice 10 největších maloobchodních společností tvořily 60 % (přes 350 mld. Kč) z uvedených 600 miliard Kč Sektor obchodu v České republice Investice do rozvoje obchodní sítě

7 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Sektor obchodu v ČR zblízka Marta Nováková

8 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Obchodní síť v ČR je jedna z nejmodernějších v Evropě Zavádí nové trendy a moderní technologie Jeden z největších podílů prodejní plochy v přepočtu na obyvatele (1,5 m 2 ) Stále se zvyšující podíl e-obchodu na tržbách maloobchodu (7,1 % v 2014 oproti 6,1 % v 2013) Absorboval mnoho pracovníků z průmyslových oborů Vytváří flexibilní pracovní příležitosti Sektor obchodu v České republice 6 klíčových přínosů sektoru obchodu

9 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Sektor obchodu v České republice Zaměstnanost v sektoru obchodu v roce 2014 Z celkového počtu zaměstnanců sektoru obchodu tvoří téměř polovinu (46 %) zaměstnanci sekce maloobchodu 10 největších zaměstnavatelů v této sekci zaměstnává 36 % pracujících v maloobchodě (cca. 85 tisíc pracovníků) Automobily 11 % Maloobchod 46 % Velkoobchod 43 %

10 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Sektor obchodu v České republice Průměrná hrubá měsíční mzda v roce 2014 Celkový průměr Automobily Velkoobchod Maloobchod průměr Maloobchod I. (do 250 zaměstnanců) Maloobchod II. (nad 250 zaměstnanců) Průměrné hrubé měsíční mzdy se v jednotlivých sekcích liší Ve všech sektorech dochází k jejich kontinuálnímu růstu Nejvyšší úrovně dosahují mzdy ve velkoobchodě ( Kč) Velmi rozdílné úrovně vykazují mzdy v podnicích maloobchodu v členění do a nad 250 zaměstnanců (v Kč)

11 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Sektor obchodu v České republice Tržby v jednotlivých sekcích v roce 2014 Celkem Automobily 409 Velkoobchod Maloobchod celkem 956 Maloobchod I. (do 250 zaměstnanců) 501 Maloobchod II. (nad 250 zaměstnanců) 455 Tržby dosáhly cca miliard Kč Tržby za automobily tvořily v sekci obchodu 11 % Velkoobchod se na tržbách podílel 62 % Podíl tržeb maloobchodu dosahoval 27 % více než z poloviny se na nich podílely malé a střední podniky (v mld. Kč)

12 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Tržby e-shopů v mld. Kč 65, 756, 85043, 125, 5 Sektor obchodu v České republice Tržby e-shopů v období Tržby z e-shopů stouply v roce 2014 o téměř 9 miliard oproti roku 2013 Trend nákupů na internetu dlouhodobě roste Tržby v roce 2014 byly 2,5x vyšší než v roce 2008

13 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Roční spotřební vydání celkem Kč./os Podíl MO položek v % 60,3 Ročně za MO položky Kč/os Měsíčně za MO položky Kč/os V roce 2014 spotřební vydání domácností stouplo o 1 % Průměrná česká domácnost utratí ročně na osobu více než 120 tisíc Kč Ve struktuře spotřeby tvoří maloobchodní položky celých 60 % Průměrná čtyřčlenná domácnost tedy měsíčně utratí v maloobchodě více než 24 tisíc Kč Sektor obchodu v České republice Spotřební vydání domácností za maloobchodní položky v roce 2014

14 TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "TISKOVÁ KONFERENCE 16. dubna 2015 1 Význam sektoru obchodu v české ekonomice Tisková konference 16. dubna 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google