Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Referát č. 20 : Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Referát č. 20 : Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)"— Transkript prezentace:

1 Referát č. 20 : Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)

2 Vektorová grafika jeden ze dvou základních způsobů reprezentace obrazových informací v počítačové grafice vektorový obrázek je složen ze základních geometrických útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky vektorová grafika se používá zejména pro počítačovou sazbu, tvorbu ilustrací, diagramů a počítačových animací Editory: Adobe Illustrator, CorelDraw, Inkscape, Sodipodi, Zoner Callisto

3 Formáty vektorové grafiky:.eps,.ps – PostScript.pdf – Portable Document Format.ai – Adobe Illustrator Artwork.cdr – Corel Draw.svg – Scalable Vector Graphics.zmf – Zoner Callisto Příklady klávesových zkratek: F2 dočasná aktivace lupy F4 zobrazení všech vytvořených objektů Shift – F4 zobrazení celé stránky Ctrl – D vytvoření duplikátu Ctrl – Q převedení objektu na křivky Ctrl a zároveň kreslení myší symetrie – kruh, čtverec apod. Shift a zároveň kreslení myší od středu (lze také kombinovat Ctrl a Shift současně)

4 Bézierova křivka Teoretickým základem vektorové grafiky je analytická geometrie. Obrázek není složen z jednotlivých bodů, ale z křivek – vektorů. Křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň (barevná plocha nebo barevný přechod). Tyto čáry se nazývají Bézierovy křivky. Francouzský matematik Pierre Bézier vyvinul metodu, díky které je schopen popsat pomocí čtyř bodů libovolný úsek křivky. Křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) a dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body). Spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce.

5 Výhody: Je možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku bez ztráty kvality (viz ukázka v úvodu článku). Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně. Výsledná paměťová náročnost obrázku je obvykle mnohem menší než u rastrové grafiky. Nevýhody: Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. V rastrové grafice lze obrázek snadno pořídit pomocí fotoaparátu nebo skeneru. Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová.


Stáhnout ppt "Referát č. 20 : Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)"

Podobné prezentace


Reklamy Google