Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní práva spotřebitelů www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní práva spotřebitelů www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských."— Transkript prezentace:

1 Základní práva spotřebitelů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMZákladní práva spotřebitelů Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_16 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhHospodaření domácnosti Ročník3. ročník osmiletého gymnázia

2 Základní práva spotřebitelů členové domácnosti nakupují různé statky (oblečení, elektroniku, potraviny), aby uspokojili své potřeby někdy se však stane, že výrobek neslouží tak, jak by měl, a projeví se u něj vada tento nedostatek u výrobku je možné reklamovat

3 Vady Členění vad: 1.zjevné, skryté, právní zjevné – zboží je viditelně poškozené skryté – vada se projeví po určité době právní – vznikne porušením práva 3. osoby 2. vady odstranitelné (opravitelné), vady neodstranitelné

4 Reklamace vad člověk má ze zákona právo na reklamaci vad je možné reklamovat výrobek i službu postup reklamace: –reklamujeme u prodejce, který nám výrobek prodal; –musíme mít doklad o zakoupení; –pokud se na výrobek vztahuje záruční lhůta, musí prodejce reklamaci přijmout; –prodejce musí vyhotovit potvrzení o reklamaci výrobku a dát jej zákazníkovi;

5 Záruční doba každý výrobek má záruční dobu je to lhůta, po kterou je možné vadný výrobek reklamovat např. spotřební zboží dva roky, lahůdky do jednoho dne ap. po uplynutí záruční doby není již na reklamaci nárok není možné reklamovat výrobek, se kterým zákazník špatně zacházel nebo jej používal v rozporu s doporučením výrobce

6 reklamaci musí prodejce vyřídit do 30 dnů od jejího podání pokud nedodrží lhůtu, má zákazník nárok na vrácení kupní ceny není možné reklamovat výrobek se slevou (sleva kvůli vadě) po třetí reklamaci stejné vady má zákazník nárok na vrácení kupní ceny

7 Odmítnutí oprávněné reklamace v tomto případě požadujte striktně od prodejce písemné vyjádření s důvodem, proč vaši reklamaci odmítá obraťte se na organizace, které v těchto případech spotřebiteli pomáhají: –Česká obchodní inspekce –Sdružení obrany spotřebitelů

8 Nevyžádané nabídky prostřednictvím podomního prodeje (např. nabídka dodavatelů elektrické energie, vysavačů, úvěrů ap.) na předváděcích akcích úskalí těchto obchodních praktik: –časová tíseň – smlouvu je nutné podepsat ihned, obchodník nemá čas –text smlouvy psaný malým písmem –velký rozsah smlouvy –psychický nátlak prodejce ap.

9 Jak řešit tyto situace: je vhodné situacím předcházet: domů nemusíte nikoho pouštět požádejte obchodníka o podklady, abyste si je v klidu prostudovali porovnejte si nabídku s jinými nabídkami (na internetových stránkách, v bance, v obchodě, se známými) máte-li zájem, pak teprve si dohodněte s obchodníkem schůzku

10 Rada na závěr nikdy nic nepodepisujte, aniž byste se důkladně seznámili s obsahem smlouvy mnoho lidí se díky tomuto neuváženému kroku dostalo do dluhové pasti

11 Úkoly č. 1 – kdy má zákazník právo na výměnu zakoupeného výrobku nebo vrácení kupní ceny? č. 2 – o jaké vady se jedná? a)nelegální kopírování CD b)utržený knoflík na košili c)z mobilního telefonu je možné telefonovat, ale není možné si přehrát písničky d)zapůjčení počítačových programů kamarádovi e)prodej oblečení s falešným označením známé značky č. 3 – Petr si koupil 3. března sportovní boty a po týdnu se mu začala odlepovat podrážka. Obuv reklamoval u prodejce 11. března a za 25 dnů byla reklamace vyřízena. Proběhlo vše v pořádku? Ve kterém případě by Petr dostal vrácenou kupní cenu?

12 Řešení č. 1 pokud je vada neodstranitelná pokud je vada odstranitelná, ale opětovně se vyskytuje č. 2 a)právní vada b)vada zjevná, odstranitelná c)vada odstranitelná, skrytá d)vada právní e)vada právní č. 3 – ano, byly splněny všechny podmínky: Petr dodržel reklamační lhůtu (24 měsíců), prodejce vyřešil reklamaci do 30 dnů. Na vrácení peněz by měl Petr nárok, pokud by se vada ještě dvakrát opakovala nebo by se jednalo o neodstranitelnou vadu.

13 Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN


Stáhnout ppt "Základní práva spotřebitelů www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských."

Podobné prezentace


Reklamy Google