Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základy počítačové grafiky III. Digitální fotoaparát.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základy počítačové grafiky III. Digitální fotoaparát."— Transkript prezentace:

1 Základy počítačové grafiky III

2 Digitální fotoaparát

3 Kvalita digitálních fotoaparátů Snímač Snímač Optika Optika Rychlost Rychlost Ostření Ostření Zoom Zoom

4 Základní typy snímačů CCD – Charge Coupled Devices CCD – Charge Coupled Devices světlocitlivý senzor světlocitlivý senzor použití od roku 1981 použití od roku 1981 CMOS – Complementary Metal Oxide Semiconductor CMOS – Complementary Metal Oxide Semiconductor použití od roku 1996 použití od roku 1996 nižší kvalita obrazu nižší kvalita obrazu menší citlivost menší citlivost menší rozlišení menší rozlišení

5 Základní typy snímačů Super CCD Super CCD používají se od roku 2000 používají se od roku 2000 buňky senzoru jsou osmihranné buňky senzoru jsou osmihranné větší ostrost obrazu větší ostrost obrazu kvalitnější barvy kvalitnější barvy Foveon X3 Foveon X3 používají se od roku 2002 používají se od roku 2002 pracují podobně jako film (3 polopropustné vrstvy) pracují podobně jako film (3 polopropustné vrstvy) lepší ostrost lepší ostrost

6 Používané paměťové karty CompactFlash (4-10 MB/s) CompactFlash (4-10 MB/s) SmartMedia (5 MB/s) SmartMedia (5 MB/s)

7 Používané paměťové karty Memory Stick PRO (2,5 MB/s) Memory Stick PRO (2,5 MB/s) SD card (10 MB/s) SD card (10 MB/s)

8 Používané paměťové karty Memory Stick Duo (2,5 MB/s) Memory Stick Duo (2,5 MB/s) xD card (5 MB/s) xD card (5 MB/s)

9 Velikost souboru dle rozlišení Rozlišení Velikost souboru 2 Mpx 900 kB 3 Mpx 1,2 MB 4 Mpx 2 MB 5 Mpx 2,5 MB 6 Mpx 3,2 MB

10 Základy fotografování Stát se výborným fotografem vyžaduje nesporně talent a praxi, stát se dobrým fotografem může každý, kdo se seznámí se základními pravidly a dokáže je aplikovat v praxi. Stát se výborným fotografem vyžaduje nesporně talent a praxi, stát se dobrým fotografem může každý, kdo se seznámí se základními pravidly a dokáže je aplikovat v praxi.

11 Průběh fotografování Expozice Expozice Víme, že při stisknutí spouště fotoaparát vyfotí scénu před objektivem přístroje. Takzvaná uzávěrka na okamžik odkryje snímač, který zaznamená scénu před objektivem. Tomuto záznamu se říká expozice snímku. Přístroj pak sejmutý obraz uloží ve formě počítačového souboru na paměťovou kartu. Snímač musí dostat přesné množství světla Snímač musí dostat přesné množství světla Všechny, i ty nejmodernější snímače (podobně jako dříve filmy) jsou velmi citlivé na přesné množství světla, které jsou schopny správně zachytit. Neboli: jakmile je světla příliš mnoho, bude snímek světlý, bude obsahovat „vypálená“ místa (tj. plochy bílé barvy bez kresby), prostě nebude pěkný. Pokud je naopak světla příliš málo, bude obrázek tmavý, nezřetelný a zašuměný, bude obsahovat černé plochy. Opět: nebude pěkný. Neboli: jakmile je světla příliš mnoho, bude snímek světlý, bude obsahovat „vypálená“ místa (tj. plochy bílé barvy bez kresby), prostě nebude pěkný. Pokud je naopak světla příliš málo, bude obrázek tmavý, nezřetelný a zašuměný, bude obsahovat černé plochy. Opět: nebude pěkný.

12 Clona a čas Čas je doba, na kterou uzávěrka odkryje snímací prvek Čas je doba, na kterou uzávěrka odkryje snímací prvek Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo „přiměřené“ množství světla, ale tak krátká, aby snímek nebyl rozmazaný. Z těchto dvou jednoduchých zásad plyne vše ostatní. Čím je delší čas, tím více světla může při expozici dopadnout na snímač ve fotoaparátu a naopak. Dlouhý čas však může způsobit rozmazání snímku, protože při expozici s aparátem vždy trochu pohneme. Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo „přiměřené“ množství světla, ale tak krátká, aby snímek nebyl rozmazaný. Z těchto dvou jednoduchých zásad plyne vše ostatní. Čím je delší čas, tím více světla může při expozici dopadnout na snímač ve fotoaparátu a naopak. Dlouhý čas však může způsobit rozmazání snímku, protože při expozici s aparátem vždy trochu pohneme. Pamatujte: běžný rozumný čas je 1/100 vteřiny Pamatujte: běžný rozumný čas je 1/100 vteřiny většina lidí udrží v ruce bez rozmazání čas 1/60 vteřiny, profesionálové i 1/30 většina lidí udrží v ruce bez rozmazání čas 1/60 vteřiny, profesionálové i 1/30 pod 1/10 vteřiny již nikdo nerozmazaný obrázek z ruky nevyfotí – je třeba použít stativ pod 1/10 vteřiny již nikdo nerozmazaný obrázek z ruky nevyfotí – je třeba použít stativ sportovní záběry a např. zvířata v pohybu potřebují čas kratší než 1/250 vteřiny sportovní záběry a např. zvířata v pohybu potřebují čas kratší než 1/250 vteřiny

13 Clona a čas Clona [f] udává (převráceně) velikost otvoru, kterým objektiv propouští světlo na snímač Clona [f] udává (převráceně) velikost otvoru, kterým objektiv propouští světlo na snímač Clona udává poměr zachyceného světla k propuštěnému světlu ke snímači. Tedy clona 8 (přesněji 1:8) znamená, že ke snímači projde pouze 1/8 světla, které objektiv zachytí. Clona se často označuje písmenem f. Clona udává poměr zachyceného světla k propuštěnému světlu ke snímači. Tedy clona 8 (přesněji 1:8) znamená, že ke snímači projde pouze 1/8 světla, které objektiv zachytí. Clona se často označuje písmenem f. Pamatujte, že čím větší clona, tím více uzavřený objektiv a tím méně světla propouští. (To není zdaleka vždy špatně – viz dále.) Pamatujte, že čím větší clona, tím více uzavřený objektiv a tím méně světla propouští. (To není zdaleka vždy špatně – viz dále.) Clona a čas společně určují množství světla při expozici Clona a čas společně určují množství světla při expozici Nastavení expozice vlastně znamená určení správné clony a správného času. Obojí určí automatika fotoaparátu v závislosti na osvětlení scény. Pokud se jí nepodaří určit použitelné hodnoty, zapne většinou sama blesk. Nastavení expozice vlastně znamená určení správné clony a správného času. Obojí určí automatika fotoaparátu v závislosti na osvětlení scény. Pokud se jí nepodaří určit použitelné hodnoty, zapne většinou sama blesk.

14 Špatná expozice Obrázek vlevo je přeexponovaný, obsahuje zcela bílá (tzv. vypálená) místa.Obrázek vlevo je přeexponovaný, obsahuje zcela bílá (tzv. vypálená) místa. Na tomto ukázkovém snímku je zřejmé, že světla bylo příliš málo a ani dlouhý čas a malá clona (f2) nezabránily jeho podexpozici, navíc dlouhý čas způsobil rozostření snímku. Bylo třeba zapnout blesk, ten však může způsobit červené oči a vykreslit za postavou nehezký stínNa tomto ukázkovém snímku je zřejmé, že světla bylo příliš málo a ani dlouhý čas a malá clona (f2) nezabránily jeho podexpozici, navíc dlouhý čas způsobil rozostření snímku. Bylo třeba zapnout blesk, ten však může způsobit červené oči a vykreslit za postavou nehezký stín

15 Hloubka ostrosti S větší clonou roste i hloubka ostrosti S větší clonou roste i hloubka ostrosti Vezměte jako fakt, že čím větší clona, tím je větší hloubka ostrosti snímku. Co to znamená? Vezměte jako fakt, že čím větší clona, tím je větší hloubka ostrosti snímku. Co to znamená? Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré, ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. Čím je hloubka ostrosti menší, tím více jsou vzdálenější předměty rozmazané. Tedy pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané. Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré, ale předměty za ním jsou více či méně rozmazané. Čím je hloubka ostrosti menší, tím více jsou vzdálenější předměty rozmazané. Tedy pokud použijeme clonu f2, bude pouze jeden objekt ostrý, vše okolo bude mírně rozmazané. Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. Velká hloubka ostrosti naopak znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné, celý snímek je rovnoměrně ostrý. Z toho plyne: za dobrých světelných podmínek (venku za dne) můžeme použít velkou clonu a tedy vše bude ostré, za zhoršených světelných podmínek (večer, v místnosti) je třeba použít malou clonu (a dlouhý čas) a proto hloubka ostrosti bude menší. Z toho plyne: za dobrých světelných podmínek (venku za dne) můžeme použít velkou clonu a tedy vše bude ostré, za zhoršených světelných podmínek (večer, v místnosti) je třeba použít malou clonu (a dlouhý čas) a proto hloubka ostrosti bude menší.

16 Hloubka ostrosti Malá hloubka ostrosti Malá hloubka ostrosti Velká hloubka ostrosti Velká hloubka ostrosti

17 Citlivost ISO Jednotka vyjadřující citlivost obrazového snímače na dopadající světlo Jednotka vyjadřující citlivost obrazového snímače na dopadající světlo Běžná citlivost je 100 nebo 200 ISO Běžná citlivost je 100 nebo 200 ISO Vyšší citlivost požíváme za zhoršených světelných podmínek Vyšší citlivost požíváme za zhoršených světelných podmínek bohužel narůstá šum v obrazu bohužel narůstá šum v obrazu

18 Měření expozice Měření expozice Měření expozice Již víme, že pro kvalitní snímek musí být správně nastavena kombinace clony a času. Dnešní digitální fotoaparáty si dokáží správné hodnoty změřit a nastavit samy, a to velmi kvalitně. Pozor si musíme dávat pouze v některých situacích. Již víme, že pro kvalitní snímek musí být správně nastavena kombinace clony a času. Dnešní digitální fotoaparáty si dokáží správné hodnoty změřit a nastavit samy, a to velmi kvalitně. Pozor si musíme dávat pouze v některých situacích. – Focení v místnosti s oknem v pozadí. Okno bude přesvětlené a fotografovaná osoba před ním skoro černá. – Focení na sněhové pokrývce. Fotoaparát dostane mnoho světla, uzavře clonu a případné objekty v popředí vyjdou opět nepřiměřeně tmavé. Dobrá rada: světlo má jít na objekt zepředu, nemělo by být za ním. Ideální je šikmé světlo, tj. ranní nebo večerní slunce (ale lepší je ranní).

19 Zaostření Automatické zaostření Automatické zaostření Podobně jako o expozici se většinou nemusíme starat ani o zaostření snímku. Po namáčknutí spouště přístroj sám správně zaostří a můžeme fotit. Fotoaparát porovnává kontrast částí snímku a podle určitého algoritmu provede zaostření, případně použije měření vzdálenosti infračerveným paprskem. Podobně jako o expozici se většinou nemusíme starat ani o zaostření snímku. Po namáčknutí spouště přístroj sám správně zaostří a můžeme fotit. Fotoaparát porovnává kontrast částí snímku a podle určitého algoritmu provede zaostření, případně použije měření vzdálenosti infračerveným paprskem.

20 Motivové programy Focení s využitím motivových (kreativních) programů přináší často mnohem lepší snímky, než spoléhání se na automatický režim. K dispozici bývají minimálně tyto režimy focení: Focení s využitím motivových (kreativních) programů přináší často mnohem lepší snímky, než spoléhání se na automatický režim. K dispozici bývají minimálně tyto režimy focení: auto auto portrét portrét krajina krajina sport sport noc noc makro makro

21 Režim AUTO Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty. Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat. Fotoaparát nastaví vše sám na střední hodnoty. Univerzální režim, který využijeme, pokud se focením nechceme více zabývat. Za běžných světelných podmínek dává dobré výsledky. Za běžných světelných podmínek dává dobré výsledky.

22 Režim PORTRÉT Jeho využití je zřejmé z názvu. Jaká nastavení obsahuje? Jeho využití je zřejmé z názvu. Jaká nastavení obsahuje? Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (např. f2.8) a krátký čas. Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (např. f2.8) a krátký čas. Důsledkem je malá hloubka ostrosti a tedy mírně rozmazané pozadí. Důsledkem je malá hloubka ostrosti a tedy mírně rozmazané pozadí. Postava na snímku je od pozadí opticky oddělena, což je dobře. Postava na snímku je od pozadí opticky oddělena, což je dobře.

23 Režim KRAJINA Jaká nastavení obsahuje tento režim? Jaká nastavení obsahuje tento režim? Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60). Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti a tedy kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí. Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60). Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti a tedy kompletně ostrý snímek, od popředí až po pozadí.

24 Režim MAKRO Nastavení: Nastavení: Blízké objekty odrážejí málo světla, proto fotoaparát musí nastavit nízkou clonu. Důsledkem je velmi nízká hloubka ostrosti. Blízké objekty odrážejí málo světla, proto fotoaparát musí nastavit nízkou clonu. Důsledkem je velmi nízká hloubka ostrosti.

25 Celková kompozice obrazu Základem je naučit se vidět svět hledáčkem fotoaparátu, tím malým výřezem, který nám ze scény přístroj dovolí udělat. Naše oči nás totiž vlastně matou: automaticky vyberou předmět našeho zájmu a vše ostatní potlačí. Foťák ne: na snímku bude vše, co naše oči jakoby „nevidí“, tj. nejen krásný strom, ale také např. popelnice v jeho blízkosti. Základem je naučit se vidět svět hledáčkem fotoaparátu, tím malým výřezem, který nám ze scény přístroj dovolí udělat. Naše oči nás totiž vlastně matou: automaticky vyberou předmět našeho zájmu a vše ostatní potlačí. Foťák ne: na snímku bude vše, co naše oči jakoby „nevidí“, tj. nejen krásný strom, ale také např. popelnice v jeho blízkosti.

26 Celková kompozice obrazu Tři základní zásady: Tři základní zásady: 1. Snímek by měl mít ústřední motiv, který zdůrazníme jeho umístěním na snímku (viz dále). Důležitý je proto výběr stanoviště, často i malé poodstoupení může kompozici prospět. 1. Snímek by měl mít ústřední motiv, který zdůrazníme jeho umístěním na snímku (viz dále). Důležitý je proto výběr stanoviště, často i malé poodstoupení může kompozici prospět. 2. Snímek by neměl obsahovat rušivé prvky (které naše oči dokáží potlačit). Je tedy potřeba učit se vidět, že naše dítě sice vypadá nádherně, ale za ním stojí dopravní značka, jejíž tyč mu bude na snímku jakoby vystupovat z hlavy. 2. Snímek by neměl obsahovat rušivé prvky (které naše oči dokáží potlačit). Je tedy potřeba učit se vidět, že naše dítě sice vypadá nádherně, ale za ním stojí dopravní značka, jejíž tyč mu bude na snímku jakoby vystupovat z hlavy. 3. Kromě portrétů je velmi důležité popředí, které posílí vyznění ústředního motivu (viz dále). 3. Kromě portrétů je velmi důležité popředí, které posílí vyznění ústředního motivu (viz dále).

27 Umístění objektů, zlatý řez Pro umístění objektů platí několik základních pravidel: Pro umístění objektů platí několik základních pravidel: 1. Dominantní prvek by měl být jasně zřetelný, většinou hodně velký. Častou chybou je focení na dálku, kdy hlavní objekt (postava…) je na výsledném snímku sotva vidět. Je třeba jít blíže k objektu nebo použít ZOOM. 1. Dominantní prvek by měl být jasně zřetelný, většinou hodně velký. Častou chybou je focení na dálku, kdy hlavní objekt (postava…) je na výsledném snímku sotva vidět. Je třeba jít blíže k objektu nebo použít ZOOM. 2. Dominantní prvek by neměl až na výjimky být uprostřed snímku, ale daleko lépe vyzní jeho umístění 2. Dominantní prvek by neměl až na výjimky být uprostřed snímku, ale daleko lépe vyzní jeho umístění do 1/3 od kraje. Podobně při focení krajiny by rozhraní mezi krajinou a oblohou nemělo být uprostřed snímku. Buď zdůrazníme oblohu, nebo krajinu. (Středová kompozice je statická až nudná, někdy však má své opodstatnění.) 3. Pokud je na snímku vyjádřen pohyb, 3. Pokud je na snímku vyjádřen pohyb, pohled nebo směřování, neměl by objekt „utíkat“ ven ze snímku, ale naopak směřovat do jeho středu.

28 Popředí snímku Při fotografování krajiny, architektury apod. je velmi důležité vkomponovat do záběru nějaký prvek, který dodá snímku hloubku, zlepší jeho prostorové vyznění a celý snímek oživí. Samostatná krajina většinou působí fádně a ploše. Při fotografování krajiny, architektury apod. je velmi důležité vkomponovat do záběru nějaký prvek, který dodá snímku hloubku, zlepší jeho prostorové vyznění a celý snímek oživí. Samostatná krajina většinou působí fádně a ploše. Velmi častou pomůckou jsou větvičky (nebo jiné objekty – oblouk mostu, okno, zajímavý strom apod.) v popředí, které obrázek zajímavě orámují a dodají mu plastičnost. Velmi častou pomůckou jsou větvičky (nebo jiné objekty – oblouk mostu, okno, zajímavý strom apod.) v popředí, které obrázek zajímavě orámují a dodají mu plastičnost.

29 Pozadí snímku Většinou se soustředíme na ústřední prvek záběru. Důležité je také vidět, jaké je jeho pozadí. Opět platí pár zásad: Většinou se soustředíme na ústřední prvek záběru. Důležité je také vidět, jaké je jeho pozadí. Opět platí pár zásad: 1. Není pozadí rušivé? Nepřevládá nad ústředním motivem? 1. Není pozadí rušivé? Nepřevládá nad ústředním motivem? 2. Vypovídá pozadí něco bližšího o fotografovaném objektu? 2. Vypovídá pozadí něco bližšího o fotografovaném objektu? 3. Ladí pozadí s hlavním objektem barevně nebo je alespoň neutrální? 3. Ladí pozadí s hlavním objektem barevně nebo je alespoň neutrální? 4. Je na pozadí obloha? Není šedá, fádní bez kresby? Pěkné obláčky výrazně vylepší hlavně snímky krajiny. 4. Je na pozadí obloha? Není šedá, fádní bez kresby? Pěkné obláčky výrazně vylepší hlavně snímky krajiny.

30 Pracujeme se světlem Již víme, že světlo by mělo dominantní objekt osvětlovat zepředu, nikdy nemá být slunce za ním. Osvětlení scény je velmi důležité, může snímek hodně zlepšit nebo také zcela zmařit. Pár zásad: Již víme, že světlo by mělo dominantní objekt osvětlovat zepředu, nikdy nemá být slunce za ním. Osvětlení scény je velmi důležité, může snímek hodně zlepšit nebo také zcela zmařit. Pár zásad: 1. Světlo je lepší ráno a večer než v poledne, a to hlavně v létě. Nízko stojící slunce vytváří krásné stíny a pěkně zepředu osvětluje objekty. 1. Světlo je lepší ráno a večer než v poledne, a to hlavně v létě. Nízko stojící slunce vytváří krásné stíny a pěkně zepředu osvětluje objekty. 2. Pozor na slunce nad hlavou, hlavně při fotografování osob. Lehce vzniknou nepěkné stíny pod nosem a bradou, navíc silné světlo přivírá oči. Je třeba raději přejít do stínu. 2. Pozor na slunce nad hlavou, hlavně při fotografování osob. Lehce vzniknou nepěkné stíny pod nosem a bradou, navíc silné světlo přivírá oči. Je třeba raději přejít do stínu. 3. Světlo má různou tzv. teplotu v závislosti na jeho zdroji. Důsledkem je barevný nádech bílé barvy, který naše oko automaticky koriguje. I fotoaparát dnes obsahuje tzv. automatické vyvážení bílé, které by mělo odstranit nádech do červena při žárovkovém světle a do modra při osvětlení zářivkami. 3. Světlo má různou tzv. teplotu v závislosti na jeho zdroji. Důsledkem je barevný nádech bílé barvy, který naše oko automaticky koriguje. I fotoaparát dnes obsahuje tzv. automatické vyvážení bílé, které by mělo odstranit nádech do červena při žárovkovém světle a do modra při osvětlení zářivkami. 25


Stáhnout ppt "Základy počítačové grafiky III. Digitální fotoaparát."

Podobné prezentace


Reklamy Google