Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vedlejší věta podmětná, přísudková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vedlejší věta podmětná, přísudková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno."— Transkript prezentace:

1 Vedlejší věta podmětná, přísudková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Vedlejší věta podmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Tato věta vyjadřuje podmět věty řídící. Obsah této vedlejší věty lze vyjádřit infinitivem nebo podstatným jménem. Na větu podmětnou můžeme odkazovat zájmeny, která nejsou větnými členy. Například: Ti, kdo žalují, půjdou před tabuli.

3 Jak se ptáme na vedlejší větu podmětnou? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ptáme se na ni otázkami kdo? co?

4 Kterými výrazy je uvozena vedlejší věta podmětná? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy:  kdo, co  kde, kam  kdy, jak  aby, že

5 Příklady vedlejších vět podmětných Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Kdo má rád děti, nemůže jim ublížit. Není mi známo, kdy se vrátí. Mým přáním je, aby vše dobře dopadlo.

6 1)Spojte šipkami věty hlavní a vedlejší podmětné: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Bylo příjemné, Není jisté, Říká se, že Je zdravé, když Nebylo čitelné, že uspěje. jíme ovoce a zeleninu. co včera napsal. oddávat se vodním radovánkám. to zavinil on.

7 2) Rozlište, kdy se jedná o vedlejší věty podmětné, barevně je označte: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Není mi známo, jak příběh pokračoval. Že mi přišel doporučený dopis, jsem se dověděla z informačního lístku ve schránce. V novinách psali, že se na náměstí budou konat výroční trhy. Dosud se nezjistilo, kdo rozbil okno u tělocvičny. Viděli jsme, kdo se díval přes plot k sousedům do zahrady. Bylo zajímavé, co se vyprávělo o hradních strašidlech. Slyšel, jak se z altánku ozývalo chichotání děvčat. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.

8 Vedlejší věta přísudková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Tato věta vyjadřuje jmennou část přísudku jmenného se sponou. Obsah této vedlejší věty lze vyjádřit infinitivem nebo podstatným jménem. Na větu přísudkovou můžeme odkazovat zájmeny, která nejsou větnými členy. Například: Nejsem takový, aby mě museli potrestat.

9 Jak se ptáme na vedlejší větu přísudkovou? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Ptáme se na ni otázkami jaký?/jaká?/jaké?

10 Kterými výrazy je uvozena vedlejší věta přísudková? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Nejčastěji je uvozena spojovacími výrazy:  jak, jaký, jaká, jaké

11 Příklady vedlejších vět přísudkových Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vlasy byly, jako by je pozlatil. Obloha byla, jako by ji namaloval. Nebyl, za koho jsem ho považoval.

12 3) Doplňte vedlejší věty přísudkové: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Člověk byl, Obloha byla, Byl, Petr byl, jako by ho vyměnili. jako by ji vymaloval malíř. jako by ho na nože brali. jako by ho někdo opařil.

13 Princezna byla jako začarovaná. Jirka byl jako vyměněný. Krajina byla jako pocukrovaná. Výsledky hokejového utkání byly předpokládané. Princezna byla, jako by ji někdo začaroval. 4) Nahraďte ve větách přísudky jmenné se sponou vedlejšími větami přísudkovými: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Výsledky byly, jako by je někdo předpokládal. Jirka byl, jako by ho někdo vyměnil. Krajina byla, jako by ji někdo pocukroval.

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Použité zdroje: ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 40. ISBN ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 85. ISBN ČESKÝ JAZYK 7. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, s. 92. ISBN


Stáhnout ppt "Vedlejší věta podmětná, přísudková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno."

Podobné prezentace


Reklamy Google