Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard."— Transkript prezentace:

1 15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard

2 Riziko a nejistota Riziko - znám všechny situace, které mohou nastat - znám pravděpodobnosti, s nimiž situace mohou nastat Nejistota - znám sice všechny situace, ale neznám pravděpodobnosti, s nimiž mohou nastat - neznám všechny situace, které mohou nastat

3 Měření rizika: očekávaný výsledek Vzorec: EX =  Vi p i /  p i kde  p i = 1 Příklad: Ex = 0,5 * ,5 * 1000 = 0 Ex = 0,5 * ,5 * 10 = 0

4 Měření rizika. míra rizika Nástroje měření: rozptyl směrodatná odchylka Příklad Obě uvedené spravedlivé hry se odlišují mírou rizika. Hra o 1000 Kč přináší jedinci větší míru rizika než hra o 10 Kč.

5 Linie stejného očekávaného výsledku a linie jistoty CL EX 0 =  1 M 1 +  2 M 2 MRS E = -  1 /  2 Zadání

6 Funkce očekávaného užitku Funkce očekávaného užitku: EU (M) = ∑  i U (M i ) / ∑  i pro ∑  i = 1 Funkce očekávaného užitku pro i = 2 EU (M) =  1 U (M 1 ) +  2 (M 2 ) Indiferenční křivka EU 0 (M) =  1 U (M 1 ) +  2 (M 2 ) Mezní míra substituce MRS C = -  1 MU (M 1 ) /  2 MU 2 Mezní míra substituce MRS C = -  1 MU (M 1 ) /  2 MU 2

7 Mezní míra substituce na linii jistoty Mezní míra substituce MRS C = -  1 MU (M 1 ) /  2 MU 2 MRS C = -  1 (∂EU / ∂M 1 ) /  2 (∂EU / ∂M 2 ) Na linii jistoty platí: M 1 = M 2 a z toho tudíž plyne, že: MRS C = -  1 /  2

8 Volba pojištění (zadání)

9 Volba pojištění (grafické řešení pomocí indiferenční analýzy)

10 Asymetrická informace: vymezení a projevy Vymezení: Každá ze stran tržního vztahu má k dispozici odlišný objem informací Projevy: - nepříznivý výběr - morální hazard

11 Nepříznivý výběr - vymezení Strany tržního vztahu znají pravděpodobnost, s níž jev nastane Žádná ze stran tržního vztahu není schopna tyto pravděpodobnosti ovlivňovat Problém: zařadit konkrétní subjekt do skupiny subjektů, u níž nastane jev s určitou pravděpodobností

12 Morální hazard - vymezení Lépe informovaná strana tržního vztahu je schopna ovlivnit pravděpodobnost, s níž jev nastane

13 Řešení při úplné informaci

14 Nepříznivý výběr: jednotná pojistná smlouva

15 Nepříznivý výběr: diferencované pojistné smlouvy

16 Mechanismus signalizačního chování Existuje rozdělení zboží na trhu dle kvality Lépe informovaná strana volí různě nákladné signály Lépe informovaná strana přiřazuje cenu zboží dle nákladnosti signálu Méně informovaná strana trhu volí cenu zboží dle úrovně signálu Lépe informovaná strana se rozhodne, zda zboží za nabídnutou cenu prodá

17 Hodnocení signalizačního chování Signál musí mít přesný vztah ke kvalitě zboží Pro prodejce nekvalitního zboží musí být signál tak nákladný, aby jej nemohli použít Signály jsou spojeny s náklady, a tak snižují alokační efektivnost Signál = nástroj redistribuce od prodejců méně kvalitního k prodejcům kvalitnějšího zboží

18 Mechanismus filtrování Méně informovaná strana nabízí konečnou množinu smluv Lépe informovaná strana trhu si volí pro sebe nejvhodnější smlouvu

19 Hodnocení filtrování Nákladnost filtru Důvěryhodnost filtru Účinnost filtru

20 Úspěšného monitorování jednání jedince

21 Morální hazard: neúspěšné monitorování a plné krytí ztráty

22 Morální hazard: neúspěšné monitorování a částečně krytí ztráty

23 Reakce trhu a veřejných orgánů na problém asymetrické informace Nepříznivý výběr - regulace podmínek prodeje zboží - poskytování dodatečných informací slabší straně trhu - signalizační chování - filtrování Morální hazard - použití stimulů


Stáhnout ppt "15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard."

Podobné prezentace


Reklamy Google