Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa 11. 11. 2000  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa 11. 11. 2000  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného."— Transkript prezentace:

1  Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného mínění  Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Nástroje pro zkoumání veřejného mínění

2  Předmět měření: postoj  Způsob měření: dotazování  Nástroj měření: standardizovaný dotazník 1.Otázky (jednoduché, baterie) 2.Odpovědi (posuzovací škály, pořadí odpovědí) Zkoumání veřejného mínění

3  Postoje X fakta  Postoj: stabilita X proměnlivost  Model výběru názorů (Tourangeau, Rasinski, Rips 2000)  postoj = paměťová databáze  potenciál  výběrovost, (dostupnost)  různá mínění (proměnlivost) z téže postojové databáze (stabilita)  Efekty kontextu  Pojetí chyby měření Předmět měření: postoj

4  Klasické pojetí: standardizace, „řízený rozhovor“  Duální koncepce situace dotazování (Sudman, Schwarz a Bradburn 1996 ) 1. interakční aspekty - sociální setkání tazatele a respondenta  předpoklady běžné konverzace (Grice 1975)  spolupráce (pravdivost, relevance, informativnost, jasnost ) 2. individuální aspekty - série kognitivních úkolů respondentů  modely zpracování informace (Hippler, Schwarz a Sudman 1987) Způsob měření: dotazování

5 Nástroj měření: dotazník 1.Otázky 2.Odpovědi

6 Jednoduché otázky

7  cíl : 1. momentální stav ve sledované oblasti 2. sledování vývoje  citlivost k efektům kontextu  omezená spolehlivost

8 Baterie  více zdrojů informací (  latentní proměnná)  standardizace motivů vyvolaných z postojové databáze  snížení „chybovosti měření“ (citlivosti k efektům kontextu)  větší možnosti analýzy

9 Příklad: pracovní spokojenost Jednoduchá otázka  náchylnost k „chybám“  omezené možnosti analýzy

10 Baterie

11

12  index spokojenosti  lepší použitelnost pro další analýzy

13 Baterie  index spokojenosti  lepší použitelnost pro další analýzy

14 Baterie  detailní analýza

15 Baterie  detailní analýza

16 Příklad: levo-pravá politická orientace  „ani baterie neřeší automaticky všechno... „  baterie měří (více či méně dobře) interpretaci(!) cílového konceptu

17 Příklad: levo-pravá politická orientace

18

19  Posuzovací škály  Response contraction bias  Stimulus contraction bias  Positivity bias  The-range frequency model  Scale range effects  Scale label effects  Scale anchoring process Odpovědi

20 Posuzovací škály  Scale range effects Nízkofrekvenční škálaVysokofrekvenční škála a) Méně než půl hodiny.a) Méně než 2 a půl hodiny. b) Půl hodiny až 1 hodinu.b) 2 a půl hodiny až 3 hodiny. c) 1 hodinu až 1 a půl hodiny.c) 3 hodiny až 3 a půl hodiny. d) 1 a půl hodiny až 2 hodiny.d) 3 a půl hodiny až 4 hodiny. e) 2 hodiny až 2 a půl hodiny.e) 4 hodiny až 4 a půl hodiny. f) Více než 2 a půl hodiny.f) Více než 4 a půl hodiny.

21 Posuzovací škály  Scale label effects  „Cítíte se po setmění v místě bydliště bezpečně? Ne – Ano.“

22 Posuzovací škály  Scale anchoring process  Zlepšila se podle Vás situace ve zdravotnictví po zavedení poplatků ?  Unipolární škály  Situace se zlepšila – situace se nezlepšila  Ano – ne  Bipolární škály  Situace se zlepšila – situace se zhoršila

23 Pořadí odpovědí Efekt prvenství - efekt novosti  Omezení paměti  Model prvotního  Způsob prezentace  Přijatelnost variant  Vliv dalších atributů otázky a škály

24 Sociální desirabilita  Nadhodnocování – podhodnocování chování  Korekce postojů  Soukromí a důvěrnost  Poměřování zisků a ztrát  Vyhýbání se nepříjemným situacím  Ohleduplnost k osobě tazatele  Snaha o konzistenci odpovědí


Stáhnout ppt " Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa 11. 11. 2000  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného."

Podobné prezentace


Reklamy Google