Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Filozofie 20. století - Fenomenologie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Filozofie 20. století - Fenomenologie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj."— Transkript prezentace:

1 Filozofie 20. století - Fenomenologie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMFilozofie 20. století - Fenomenologie Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_16 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

2 Fenomenologie

3 Co se dozvíte? není naše poznávání tohoto světa něčím zkresleno, ovlivněno, není již pouhý fakt výrazem určitého zkreslení, co to je jev, co to je přirozený svět, co to je čisté nazírání podstat

4 Fakt je něco, co musíme sami konstituovat Část reality nás musí nějak zaujmout, musí pro nás mít význam, když nám stojí za to, konstituovat z ní fakt Řecky fainomenón - jev Učení o jevech Po vzoru starořeckých skeptiků – musíme provést epoché, odhlédnutí

5 Musíme provést fenomenologickou redukci To, co projde touto očistou je fenomén Nenahlížet svět skrze „brýle“

6 Edmund Husserl (1859 – 1938) Obrázek 1.

7 Narozen v Prostějově Po roce 1989 zde vzniká Nadace E. Husserla Židovský původ Pod vlivem svého učitele T. G. Masaryka přestoupil k protestantismu Matematik Dílo: „Logická zkoumání“ „Obecný úvod do fenomenologie“

8 Věda o podstatách – eidos Zbavit se tužeb, přání, předsudků Provést redukci, uzávorkovat „přirozený svět“ Odejít od reálného světa a dojít k „čistému vědomí“ Fenomén nesmí být zakrýt pojmem Vnímání vnější a vnitřní Vnější – prožitek není úplný, přesný Vnitřní – evidentní, adekvátní

9 Musíme uzávorkovat i naši psychiku Dojdeme k čistému transcendentálnímu vědomí Otevřel mnoho nových pohledů na staré filozofické problémy bytí, jevu, podstaty, lidské existence Studium je velmi obtížné K mnohým pojmům se teprve hledají české ekvivalenty

10 Husserlův žák Jan Patočka Fenomenologie dnes - např. Ivan Blecha Heslo fenomenologie „Zpět k věcem samým“

11 Otázky: 1.Zdá se vám dnešní svět příliš vědecký? 2.Proč lidé občas utíkají od přepychu k jednoduchosti? 3.Nemáme dnes informací příliš mnoho? 4.Kdo byl učitelem E. Husserla? 5.Který významný český filozof 20. století čerpal z myšlenek E. Husserla? 6.Je život v 21. století složitější než dříve?

12 Odpovědi 1.Pro některé lidi může být dnešní svět příliš vědecký, komplikovaný, řadě informací přestávají rozumět… 2.Pro některé lidi je dnešní svět příliš složitý, nečitelný…, chtějí žít v souladu s přírodou. 3.Sociologové hovoří o přeinformovanosti dnešního světa, nedokážeme oddělit informace důležité od zbytečných…

13 4.Učitelem E. Husserla byl T. G. Masaryk. 5.Z myšlenek E. Husserla čerpal J. Patočka 6.Život člověka v 21. století ovlivňuje vědecký pokrok, rozvoj IT, ekologie, globalizace, multikulturalita…

14 Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN

15 Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8f/Edmund_Husserl_1900.jpg


Stáhnout ppt "Filozofie 20. století - Fenomenologie www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj."

Podobné prezentace


Reklamy Google