Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trendy ve vývoji finančních služeb Přednáška 1 Vysoká škola finanční a správní Katedra financí telefon: 210 088 830 Bořivoj Pražák – UČO 5947

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trendy ve vývoji finančních služeb Přednáška 1 Vysoká škola finanční a správní Katedra financí telefon: 210 088 830 Bořivoj Pražák – UČO 5947"— Transkript prezentace:

1 Trendy ve vývoji finančních služeb Přednáška 1 Vysoká škola finanční a správní Katedra financí telefon: 210 088 830 Bořivoj Pražák – UČO 5947 borivoj.prazak@mymail.cz Ekonomika a management finančních institucí letní semestr 2014

2 2 Jednosemestrální předmět Ekonomika a management finančních institucí je zaměřen na výklad principů a metod, které jsou používány v praktickém řízení Organizace výuky: Předmět je rozdělen do dvou částí –Ekonomika a řízení bank – přednáší B. Pražák (6 přednášek) –Ekonomika a řízení vybraných finančních institucí – přednáší doc. A. Kubíček (6 přednášky) –přednáška 2 hodiny každý týden – úterý 8:45 – 9:30, místnost E 125 –cvičení 2 hodiny každý týden – středa 10:30 – 12:00, místnost E 126 –Ukončení předmětu: zápočet (účast na cvičeních a test na závěr semestru) + ústní zkouška Literatura: –MEJSTŘÍK,M., PEČENÁ, M., TEPLÝ, P. Základní principy bankovnictví / Basic principles of banking, Universita Karlova, Nakladatelství Karolinum, Praha 2008 –- KOPŘIVOVÁ, V. A kol. Řízení obchodních bank, C.H.Beck, Praha 2006 –Výroční zprávy bank –Opatření ČNB z oblasti bankovního dohledu a regulace bank –Sokolovský Z.Vitální banky.Bankovní institut, 1999 –ZIEGLER, K., ŽALMAN,L., a kol.: Finanční řízení bank, Bankovní institut, 1997 –Šenkýřová, Bohuslava a kol.: Bankovnictví, Praha, EUPRESS 2010, ISBN 978-80-7408-029-6 Organizace výuky

3 3 Finančně řídit finanční instituci (FI) znamená neustále nastavovat složení aktiv a pasiv tak, aby byly maximalizovány výnosy, minimalizovány náklady a optimalizována rizikovost Princip finančního řízení Na čem závisí nastavení aktiv a pasiv? –Strategie FI –Tržní prostředí –Požadavky a omezení regulátora Jak je tvořen zisk? –Výnosy z podnikatelské činnosti (úrokové a neúrokové) –Náklady (úrokové, neúrokové, provozní) –Náklady na regulaci a na kapitál Jak se měří a řídí riziko? –Basel II (kreditní, tržní a operační riziko) –Riziko likvidity –Systém řízení rizik Zisk Riziko Aktiva a pasiva

4 4 Podnikání v oblasti poskytování finančních služeb je ovlivňováno vývojovými trendy a tendencemi v celosvětovém, regionálním i lokálním měřítku Analýza megatrendů - světový vývoj do roku 2015 –regionálně nevyvážený, vedoucí k masivním přesunům obyvatelstva –s časově i regionálně proměnlivou dynamikou –s nebezpečím cyklických krizí provázených cenovými výkyvy –s nebezpečím lokálních konfliktů, které mohou přerůst v konflikty globální Rámcové podmínky vývojových tendencí –Politické a hospodářské změny – východní Evropa, EU, integrace ekonomik, zadluženost, nezaměstnanost, rozdíly sever – jih, hranice růstu, společenské změny –Mezinárodní finanční trhy – liberalizace a globalizace trhů, otřesy, finanční inovace, koncentrace x nedostatek kapitálu, volatilita kapitálu, Euro, finanční krize –Klienti – rostoucí požadavky, nespokojenost, profesionalizace, alternativní způsoby financování, výrazná diferenciace –FI – otázky rentability, růst konkurence, nebankovní subjekty, orientace na mezinárodní trhy, EU –Technologie / organizace – prudký rozvoj, zhroucení životních cyklů produktů, zrychlování rozvoje, „zeštíhlování Hlavní tendence –zaměření na tvorbu hodnoty –zaměření na klienta –zaměření na procesy Vývojové tendence

5 5 3 typy přístupu –Instituce poskytující finanční služby –Instituce zaměřená na zákazníka –Instituce vytvářející a poskytující produkty Rizika odvětví –nový typ konkurence –globalizace, liberalizace, regulace –vliv technologií - problémy se zvládnutím a s efektivním využitím –obtíže s volbou vhodné strategie –dopady finanční krize a negativního vývoje ekonomik –vnitřní kanibalismus produktů, služeb a distribučních kanálů –kvalifikace personálu –nastavení organizace a metod řízení Nové koncepce řízení –Štíhlé řízení –Re-engineering obchodu a procesů –Benchmarking Vývoj podnikatelského přístupu od prodeje produktů a služeb ke zákaznickému přístupu založeném na segmentaci trhu a klientů a poskytování selektivně definovaných služeb Podnikatelský přístup

6 6 Žijeme v období postupující globalizace … Globalizace jsou v podstatě různé změny společnosti v celosvětovém měřítku Hlavním impulsem pro globalizaci je technický rozvoj: Doprava Komunikace Oblasti, kde se hlavně projevuje globalizace: Politika Ekonomika Kultura Projevy a důsledky globalizace Pronikání na nové trhy Propojenost ekonomik Distribuce výroby do nových teritorií Prorůstání kultur Šíření informací, sdílení a výměna poznatků Šíření inovací a technický pokrok Migrace obyvatelstva, nestabilita multikulturních společností Růst x zaostávání rozvojových zemí Globalizace

7 7 Globalizace se projevuje také v oblasti managementu Z hlediska managementu je jedním s důsledků globalizace vznik nadnárodních firem Vznikají rozsáhlé podnikatelské subjekty působící v řadě teritorií s odlišnými společenskými, ekonomickými a kulturními rozdíly Úkoly managementu v globálních firmách Splnění požadavků exekutivy a regulátorů v příslušných zemích Zavedení efektivního systému řízení Sladění odlišných kultur Ošetření specifik v oblasti životního stylu Propojení technické a informační infrastruktury Zavedení komunikačních standardů (jazyk, nástroje) Distribuce a řízení kapacit Globalizace

8 8 Ve vývoji finančního sektoru ve středoevropském prostoru se projevují tendence obdobné celosvětovým vývojovým trendům Integrace finančních služeb v rámci finančních skupin M&A - nejdůležitější faktor vývoje ve FI, tendence od lokálního k regionálnímu působení Boj o klienty – podniková klientela, privátní klientela, SME - potřeba dobré segmentace a správných informací, Integrace informací o klientech – IT podpora marketingu - CRM Optimalizace tří hledisek - klient, produkt, kanál Nebankovní konkurence – pojišťovny, fondy, maloobchod, telekomunikační služby Dopady zpřísňující se regulace – Basel II, Basel III Pokles významu rychlosti vývoje nového produktu, rostoucí požadavky na variabilitu vlastností produktů Snižování zákaznické loajality Preference elektronických forem bankovnictví, ale i pobočky jsou nadále požadovány Optimalizace prodeje a poskytování služeb („továrny na produkty“) Požadavek na rychlost, spolehlivost, dostupnost a cenu (rozšiřování distribučních kanálů, prodejní sítě a provozní doby) IT – klíčový faktor inovací produktů a úrovně služeb Kritické faktory úspěchu – podíl na trhu, kapitál, velikost banky, technologická základna, personál, distribuční kanály, organizace a řízení, VBM, EIS Vývoj finančního sektoru ve Střední Evropě

9 9 Vedení FI reaguje ve své strategii i v její realizaci na hlavní vývojové tendence s cílem posílit nebo alespoň udržet pozice a dosahovat očekávaného zisku Využití rozvoje technologií a organizace –elektronické bankovnictví –CRM, centralizace vybraných procesů a činností Koncentrace na zákazníka - integrace finančních služeb –cross-selling –Bancassurance – Allfinanz, finanční skupiny, M & A Orientace na tvorbu hodnoty - VBM –maximalizace hodnoty společnosti pro zájmové skupiny, hodnota pro akcionáře - TSR –sledování ziskovosti podle segmentů a obchodů Procesní řízení –organizace a styl řízení –klienti, kvalita, náklady Řízení rizik –Basel –RAROC Corporate governance –kodexy, etické normy –audit Reakce na vývojové tendence

10 10 Value Based Management je manažerský přístup zajišťující systematické řízení společnosti zaměřené na vytváření hodnoty Tři součástí VBM –vytváření hodnoty – strategie pro zvyšování stávající i generování budoucí hodnoty –řízení orientované na hodnotu – správa společnosti, řízení změn, kultura organizace, komunikace, –měření hodnoty – hodnocení a oceňování VBM zajišťuje sladění účelu a hodnot společnosti se součástmi managementu: –poslání, vize a strategie společnosti, –správy a řízení společnosti –kultury a komunikace ve společnosti –organizace společnosti, rozhodovacích procesů a systémů –procesů a systémů pro řízení výkonnosti –procesů a systémů pro odměňování VBM je odvozen od účelu, pro který je společnost zřízena a od jejích sdílených hodnot, v případě finančních institucí je základním účelem podnikání tvorba zisku pro akcionáře Koncept Value Based Management

11 11 Value Based Management je manažerský přístup zajišťující systematické řízení společnosti zaměřené na vytváření hodnoty Společnost soupeří na čtyřech trzích –trh produktů a služeb –trh kontroly nad společnostmi –kapitálový trh –trh manažerů a zaměstnanců VBM zabezpečuje systematické řízení aktivit vedoucích k úspěchu na všech čtyřech trzích VBM vyvolal potřebu zavést nové metriky –EVA – Economic Value Added – čistý zisk po zdanění mínus náklady na kapitál (obecně i pro soukromé společnosti, použitelné i pro podnikatelské jednotky) –CFROI – Cash Flow Return On Investment – schopnost společnosti generovat cash flow, průměrné vnitřní výnosové procento z investovaných aktiv (obecně i pro soukromé společnosti, použitelné pro podnikatelské jednotky) –MVA – Market Value Added – rozdíl mezi tržní hodnotou a investovaným kapitálem (za společnost jako celek, akciová společnost) –TSR – Total Shareholder Return – celkový výnos pro akcionáře – koncová mínus počáteční cena akcie plus dividendy jako procento počáteční ceny akcií – pro akciové společnosti, vyjádření v % umožňuje srovnávání (benchmarking) Koncept Value Based Management

12 12 VBM je manažerský přístup propojující uspokojování zájmů tří hlavních zájmových skupin – vlastníků, zákazníků a zaměstnanců Koncept Value Based Management Hodnota FI Hodnota pro zákazníka Hodnota toho, za co platí Atributy hodnoty pro zákazníka Ekonomika zákazníků Celoživotní hodnota zákazníka Hodnota pro zákazníka Hodnota toho, za co platí Atributy hodnoty pro zákazníka Ekonomika zákazníků Celoživotní hodnota zákazníka Hodnota pro akcionáře Celková návratnost pro akcionáře (Total Shareholder Return) CFROI Hodnota pro akcionáře Celková návratnost pro akcionáře (Total Shareholder Return) CFROI Hodnota pro zaměstnance Odměňování dle hodnoty Spokojenost zaměstnanců Inovace, motivace, loajalita Profesionální růst Vyvážení profesionálního a soukromého života Hodnota pro zaměstnance Odměňování dle hodnoty Spokojenost zaměstnanců Inovace, motivace, loajalita Profesionální růst Vyvážení profesionálního a soukromého života Procesy, činnosti a aktiva FI Trh práce Trh výrobků a služeb Kapitálový trh Kapitál Výnosy Odměna a seberealizace

13 13 Koncov á hodnota Délka investice C a s h F l o w Investice Investice - celková hodnota vložená do provozních aktiv (PV) Cash Flow - současné provozní cash flow po zdanění (PMT) Délka investice - počet období kdy budou aktiva vytvářet cash flow (n) Koncová hodnota - hodnota neodepisovatelných aktiv na konci jejich životnosti (FV) Investice - celková hodnota vložená do provozních aktiv (PV) Cash Flow - současné provozní cash flow po zdanění (PMT) Délka investice - počet období kdy budou aktiva vytvářet cash flow (n) Koncová hodnota - hodnota neodepisovatelných aktiv na konci jejich životnosti (FV) Pro měření hodnoty pro akcionáře / investora se používá ukazatel CFROI – „Cash Flow Return On Investment Ukazatele pro měření hodnoty pro akcionáře

14 14 Pro měření hodnoty pro akcionáře u veřejně obchodovatelných společností často používá ukazatel TSR – celková návratnost pro akcionáře TSR = Total Shareholders Return = celkový výnos (návratnost pro akcionáře) je obecně používaný a oblíbený ukazatel TSR se vypočte jako kapitálový výnos ze změny ceny akcie za daný rok plus vyplacená dividenda s tím, že se u dividendy předpokládá její reinvestice do nákupu akcie Ukazatele pro měření hodnoty pro akcionáře Změna hodnoty akcií (rozdíl v počáteční a konečné ceny akcie za rok) Změna hodnoty akcií (rozdíl v počáteční a konečné ceny akcie za rok) TSR Total Shareholder Return TSR Total Shareholder Return Dividenda Vyplacená dividenda na akcii Dividenda Vyplacená dividenda na akcii =+

15 15 Pro zapamatování doporučuji níže uvedené pojmy VBM – Value Based Management TSR – Total Shareholders Return M&A - Mergers and Acquisitions CRM – Customer Relationship Management Benchmarking Bankassurance TQM Cross-selling Retail, corporate, wholesale Private banking Homebanking Direct banking SVA – Shareholder Value Added Vybrané pojmy

16 16 Řízení FI musí respektovat trendy ovlivňující podnikatelské příležitosti v celém odvětví zabývajícím se poskytováním finančních služeb Nejdůležitějším faktorem bude spojování a akvizice FI, zejména v souvislosti se vstupem do EU a prohlubujícími se globalizačními tendencemi Bariéry vstupu na trh jsou v současné době v rámci EU minimální Subjekty finančních služeb jsou předmětem zpřísňující se regulace Dominantním faktorem pro nastavení strategie je zákazník a orientace na jeho potřeby Trhu bude dominovat malý počet velkých hráčů nabízejících širokou škálu produktů a služeb, vedle kterých se mohou omezeně uplatnit malé specializované FI Konkurence se bude prudce zostřovat nejen pro snahu velkých hráčů dominovat na relevantních trzích, ale i kvůli nebankovní konkurenci FI se musí zaměřit na zvyšování hodnoty a na efektivnost, zavést CRM, vývoj nových produktů a služeb a optimalizovat procesy a distribuční kanály Neexistuje jediná optimální strategie – FI si musí hledat vlastní specifickou cestu využití svých silných stránek a konkurenčních výhod na trhu Shrnutí


Stáhnout ppt "Trendy ve vývoji finančních služeb Přednáška 1 Vysoká škola finanční a správní Katedra financí telefon: 210 088 830 Bořivoj Pražák – UČO 5947"

Podobné prezentace


Reklamy Google