Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2 JAK FUNGUJE TRH. Základy ekonomie 2 Tržní síly Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2 JAK FUNGUJE TRH. Základy ekonomie 2 Tržní síly Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní."— Transkript prezentace:

1 2 JAK FUNGUJE TRH

2 Základy ekonomie 2 Tržní síly Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze Trh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby Nabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu

3 Základy ekonomie 3 Trhy a konkurence Nabídka = prodávající Poptávka = kupující Konkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu

4 Základy ekonomie 4 Konkurence Dokonalá konkurence: produkce je identická mnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu kupující a prodávající jsou cenoví příjemci Monopol: = jeden prodávající = cenový tvůrce Oligopol = několik prodávajících ne příliš agresivní konkurence Monopolistická konkurence = mnoho prodávajících odlišitelná produkce každý prodávající může stanovit cenu svého produktu

5 Základy ekonomie 5 Poptávka (demand, D) Poptávané množství = množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit Zákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu Poptávková křivka = vztah mezi množstvím a cenou

6 Základy ekonomie 6 Příklad Karel a rohlíky Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Poptávané množství (ks)

7 Základy ekonomie 7 Karlova (= individuální) poptávková křivka ,5 0,5 2, cena množství D

8 Základy ekonomie 8 Tržní X individuální poptávka Tržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě Graficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek

9 Základy ekonomie 9 Posun poptávkové křivky cena množství D2D2 D0D0 růst poptávky pokles poptávky D1D1

10 Základy ekonomie 10 Co ovlivňuje kupujícího? Důchod spotřebitele normální X podřadná produkce Ceny příbuzné produkce substituty X komplementy Chutě Očekávání Počet spotřebitelů

11 Základy ekonomie 11 Změna ceny dané produkce? Vyvolá změna poptávaného množství = posun po křivce D množství cena

12 Základy ekonomie 12 Nabídka (supply, S) Nabízené množství = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat Zákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu Nabídková křivka = vztah mezi množstvím a cenou

13 Základy ekonomie 13 Příklad: Nabídka pekaře Housky Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Nabízené množství (ks)

14 Základy ekonomie 14 Houskova (= individuální) nabídková křivka ,5 0,5 2, cena množství S

15 Základy ekonomie 15 Tržní X individuální nabídková křivka Tržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb Graficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek

16 Základy ekonomie 16 Posun nabídkové křivky cena množství S0S0 S2S2 S1S1 pokles nabídkyrůst nabídky

17 Základy ekonomie 17 Co ovlivňuje prodávající? Cena vstupů Technologie Očekávání Počet prodávajících

18 Základy ekonomie 18 Změna nabízeného množství Posun po nabídkové křivce Vyvoláno vším, co mění nabízené množství S cena

19 Základy ekonomie 19 Trh Rovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná Rovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D Rovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D

20 Základy ekonomie 20 Nabídka a poptávka Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Nabízené množství (ks) Poptávané množství (ks) za cenu 2 Kč se poptávané a nabízené množství rovná

21 Základy ekonomie 21 Trh v rovnováze cena množství S E D rovnovážná cena rovnovážné množství 2 7

22 Základy ekonomie 22 Nerovnováha trhu Přebytek: Cena je vyšší než rovnovážná Nabízené množství je vyšší než poptávané Prodávají sníží cenu, aby víc prodali Nedostatek: Cena je nižší než rovnovážná Poptávané množství je vyšší než nabízené Prodávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit

23 Základy ekonomie 23 Trh v nerovnováze cena množství S E D poptávané množství nabízené množství ,5 přebytek

24 Základy ekonomie 24 Zákon nabídky a poptávky Cena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství Nutná podmínka: neregulovaný trh

25 Základy ekonomie 25 Vliv státu „nespravedlivé ceny“ Cenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno Min. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno Důsledek: přebytek X nedostatek

26 Základy ekonomie 26 Cenový strop cena množství S E D ,5 nedostatek STROP


Stáhnout ppt "2 JAK FUNGUJE TRH. Základy ekonomie 2 Tržní síly Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní."

Podobné prezentace


Reklamy Google