Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ 5. ročník

2 Národní obrození ZZa vlády Marie Terezie a Josefa II. nastalo v českých zemích období poněmčování. Čeština se začala vytrácet ze života v Čechách. ČČesky mluvili mezi sebou je prostí lidé ve městech a na venkově. NNa obranu českého jazyka před sílícím vlivem němčiny vystoupily čeští vlastenci = toto období nazýváme NÁRODNÍ OBROZENÍ

3 Česká expedice VV Praze vzniklo první vydavatelství a knihkupectví českých knih = Česká expedice NNapomáhalo tisku a prodeji českých knih, kalendářů a novin KKrameriovy c.k. vlastenecké noviny Václav Matěj Kramerius

4 K šíření českého jazyka přispělo také divadlo a čeští herci. NNa Václavském náměstí byla postavena dřevěná budova – BOUDA. Zde se hrály divadelní hry v češtině. PPozději Stavovské divadlo – hrály české i německé divadelní hry

5 Josef Kajetán Tyl nnarodil se 4. února 1808 v Kutné Hoře DDramatik a herec NNapsal mnoho divadelních her, které se hrají dodnes (Strakonický dudák) HHrál a řídil divadlo v Praze, založil vlastní kočovnou společnost vv roce 1846 působí jako dramatik ve Stavovském divadle ZZpěvohra „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“

6 Kde domov můj  píseň pochází z divadelní hry Josefa Kajetána Tyla - Fidlovačka, aneb žádný hněv a žádná rvačka.  poprvé byla uvedena v roce 1834  hudbu složil František Škroup  hymnu tvoří pouze první (lehce pozměněná) sloka, druhá sloka je téměř neznámá  V roce 1918 po vzniku republiky se stala Československou státní hymnou.  Od roku 1993 je státní hymnou České republiky.

7 První sloka Kde domov můj,kde domov můj? Voda hučí po lučinách, bory šumí po skalinách, v sadě skví se jara květ, zemský ráj to na pohled! A to je ta krásná země, země česká, domov můj, země česká, domov můj! Druhá sloka Kde domov můj,kde domov můj? V kraji znáš-li Bohu milém, duše útlé v těle čilém, mysl jasnou, vznik a zdar, a tu sílu vzdoru zmar? To je Čechů slavné plémě, mezi Čechy domov můj, mezi Čechy domov můj!

8

9 František Škroup bbyl českým hudebním dirigentem a skladatelem sstal se prvním kapelníkem Stavovského divadla ppůsobil také jako kapelník v Rottedamu SSložil hudbu k písni „Kde domov můj“

10 Menší města a vesnice navštěvovaly české kočovné společnosti.  l loutkař Matěj Kopecký – vymyslel postavičku kašpárka

11 František Palacký HHistorik, politik SStudoval českou historii, chtěl přiblížit českou minulost obyčejným lidem NNapsal dílo s názvem Dějiny národa českého v Čechách a v Moravě (podrobně vylíčil dějiny až do roku 1526) ZZaložil časopis společnosti vlasteneckého muzea „„Otec národa“

12 Josef Jungmann RRektor pražské univerzity SSestavil několikadílný česko – německý slovník ( českých slov) SSnažil se oživit zapomenutá slova JJiná slova přebíral z příbuzných slovanských jazyků

13 Josef Dobrovský KKněz, jazykovědec UUzákonil pravidla spisovné češtiny „„Dějiny české řeči a literatury“ ZZakladatel českého spisovného jazyka

14 Některá slova, kterými se čeští vlastenci pokoušeli odstranit slova cizího původu. sspěšnoved – listonoš ppopisnice – papír cchřípoprach – tabák kknihovtipník – student rránokladka – náplast bbručka – basa zzelenochrupka – salát pprostranov – náměstí (A. Jirásek: F.L. Věk)

15 K rozvoji českého vlastenectví také přispělo:  Vznikaly muzea (Národní muzeum v Praze)  Byly zakládány čtenářské spolky a vlastenecké kroužky  Pořádaly se bály a taneční zábavy(polka), kde se zpívaly lidové písně a recitovaly české básně

16 Národní obrození – vlastivěda 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Vlastivěda – M. Bloudková a kol. – SPN Vlastivěda – I. Stříbrná – Nová škola Vlastivěda – M. Hronek – Prodos Obrazy ze starších českých dějin – J.Harna a kol. – Alter Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google