Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MSSP, p ř ednáška č. 6 Totální instituce. Agenda Eugenika Charakteristika totální instituce Deinstitucionalizace Ukázky z filmu Abandoned Children a Přelet.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MSSP, p ř ednáška č. 6 Totální instituce. Agenda Eugenika Charakteristika totální instituce Deinstitucionalizace Ukázky z filmu Abandoned Children a Přelet."— Transkript prezentace:

1 MSSP, p ř ednáška č. 6 Totální instituce

2 Agenda Eugenika Charakteristika totální instituce Deinstitucionalizace Ukázky z filmu Abandoned Children a Přelet nad kukaččím hnízdem

3 Eugenika Hnutí či přesvědčení, že selektivní plození potomků zlepší druh jako celek. Vznikla v 19.stol. u zvířat, později aplikováno na lidskou rasu Ve 20.stol. Zenužito rasismem a nacismem, vedlo to ke genetickému zabíjení nechtěných plodů, sterilizaci „defektních“ žen a mužů, pokusy na lidech, atd. Nazistická eugenika: Nazisté zabili kolem jednoho milionu lidi s postižením, nazývajíc je defektní, nenormální, pokřivený, atd., to vše za účelem vyčištění lidské rasy

4 Eugenika: Tam, kam přirozeně směřuje lidská evoluce

5 Institutionalizace Způsob života ve velkých budovách s dozorem perzonálu a omezenými právy (vězení, ústavy sociální péče, psychiatrické léčebny) Popisuje jak péči tak poškození, která na člověku spáchá opresivní a zkorumpovaná složka lidí, kteří mají sociální, zdravotní, a právní kontrolu Až do 60.let žili v USA lidé v ústavech nad 5000 osob, v roce 1963 soudní případ Willowbrook rozhodl o zrušení všech ústavů pro lidi s postižením, pak lidé na ulici, bezdomovci Doporučená kniha: Erving Goffman: Asylums (1963)

6 Totální instituce Na rozdíl od institucí oddělené bariérou: samota, zeď, mříže Denní aktivity rozdělené mezi: spánek, hra, práce Všechny aktivity ve velké skupině, na stejném místě, slouží instituci

7 E. Goffman: Totální instituce 5 typů: 1. za účelem péče o ty, o nichž se soudí, že se sami o sebe postarat nedokáží 2. kteří o sebe opravdu pečovat nedokáží a navíc mohou být nebezpeční (nakažl.choroby, šílenci) 3. kvůli ochraně společnosti před nebezpečnými osobami (převýchova, vězení) 4. pro realizaci urč. technických záležitostí souvisejících s provozem společnosti (kasárna, internáty) 5. zařízní, jež mají umožnit obyvatelům stáhnout se ze světa (kláštery, azyly) a

8 Totální instituce Příchod do instituce – svléknutí z identity (oblečení, osobní věci, jídlo, fyzická kontaminace, psychická kontaminace…) Práce – neplacená, beze smyslu Hierarchie vztahů personál- klient Návštěvy

9 Totální instituce Pravidla – neformální, psaná Systém odměn a privilegií (propuštění a práce jsou někdy privilegiem) Tresty Instiucionální lingo Adaptace (popření, rebelie, usilovnější snaha změnit, hra na perfektního chovance, hra na drsňáka, adaptace)

10 Institutuce a klecová lůžka Instituce v ČR stále existují a jsou v nich lidé s různými nálepkami, někteří celý život nikdy řádně nediagnostikovaní, např. Dospělí nemluvící autisté. Autorka Harryho Pottera Joann Rowling vzbudila mezinárodní kritiku klecových lůžek v ČR před několika lety. Jaké jsou varianty klecového l ů žka?

11 Deinstitucionalizace Grunewald v publikaci: Zavřete ústavy pro mentálně postižené – Každý může žít v otevřené společnosti, napsal: „Nikdo by nechtěl žít v ústavu, tak, jak jsou k takovému životu nuceni lidé s postižením. Nikdo by si nezvolil život v odloučení od svých milovaných a mimo přízeň otevřené společnosti. Nikdo by nechtěl trávit svůj život v závislosti na lidech, které si sám nezvolil“ [Grunewald 2003: 3]

12 Deinstitucionalizace „Jestliže vytvoříme ústav kadeřnických služeb a budeme stříhat pořád dohola toho svěřence a budeme dostatečně nahlas říkat, jak dobře ho stříháme, nepustíme ho ven a pořád budeme zdůrazňovat, že to je vlastně to nejlepší, co můžeme dělat, tak to je přesně ta institucionalizovaná služba, která se stává tím ústavem kadeřnických služeb. A ústav sociálních služeb je v podstatě totéž, i když má mnohem širší záběr než na ty kadeře“ (Cháb, 2004: 28).

13 Deinstitucionalizace Podle Chába není nutné násilím zavírat ústavy. Musíme brát v potaz, že jsou lidé, kteří v ústavech prožili značnou část života a těmto lidem by bylo ublíženo. [Cháb 2004: 30]. - tj. ale individuální, i člověk po 30 letech může úspěšně bydlet v chráněném bydlení, mít podporované zaměstnání a zvládat dobře obsluhu domácnosti

14 Deinstitucionalizace Bylo zjištěno, že lidé žijící v podporovaných bydleních mají širší škálu společenských aktivit a dělají preferovanější činnosti než lidé žijící v domovech v širších skupinách [Mansell 2002: ]. Ale i zde dochází k nicnedělání nebo mál smysluplným činnostem.

15 Film: Bulgaria´s Abandoned Children Ukázky filmu z bulharského ústavu pro lidi s postižením 10min – 12min (děti v postelích, krmení) 17 – 25 (koupání dívek, denní pokoj, činnosti)

16 Film P ř elet nad kuka čč ím hnízdem Čas braní léků – 2min až 4min Příchod do instituce – sebrání identity – 4min až 7min Kolektivní aktivity 13min-15min

17 Ve filmech se zam ěř te se na rysy totálních institucí Krásný podzimní víkend!


Stáhnout ppt "MSSP, p ř ednáška č. 6 Totální instituce. Agenda Eugenika Charakteristika totální instituce Deinstitucionalizace Ukázky z filmu Abandoned Children a Přelet."

Podobné prezentace


Reklamy Google