Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rodinný dům jako téma dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dva aspekty: vnitřek a vnějšek.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rodinný dům jako téma dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dva aspekty: vnitřek a vnějšek."— Transkript prezentace:

1 Rodinný dům jako téma dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dva aspekty: vnitřek a vnějšek dva aspekty: vnitřek a vnějšek od teplého a útulného místa ( vnitřku) k zdůrazňování vnějšku od teplého a útulného místa ( vnitřku) k zdůrazňování vnějšku rodinné domy a vily - typologický druh bydlení té nejvyšší kvality rodinné domy a vily - typologický druh bydlení té nejvyšší kvality pro většinu významných architektů “horkým ” tématem jejich tvorby pro většinu významných architektů “horkým ” tématem jejich tvorby reagovaly na nové filosofické, psychologické a sociologické koncepty reagovaly na nové filosofické, psychologické a sociologické koncepty manifestovaly architektonické teorie manifestovaly architektonické teorie mnohdy nesou jména svých majitelů, jsou z nich dokonce i muzea mnohdy nesou jména svých majitelů, jsou z nich dokonce i muzea byly a jsou prubířským kamenem nových konstrukcí a materiálů byly a jsou prubířským kamenem nových konstrukcí a materiálů prostřednictvím domů vyjadřovali svoje názory či názory svých klientů na bydlení prostřednictvím domů vyjadřovali svoje názory či názory svých klientů na bydlení realizací zpětně ovlivňovaly názory a životní styl jiných realizací zpětně ovlivňovaly názory a životní styl jiných domy zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti domy zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti zobrazují vize a touhy po neobvyklém zobrazují vize a touhy po neobvyklém vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele

2 Architektonické koncepce Vitruvius vymezuje vznik architektury do souvislosti vědomého utváření prostoru pro ochranu rodiny kolem ohniště Vitruvius vymezuje vznik architektury do souvislosti vědomého utváření prostoru pro ochranu rodiny kolem ohniště Palladius posouvá renezanční vilu s původně hospodářskou funkcí k objektu reprezentace Palladius posouvá renezanční vilu s původně hospodářskou funkcí k objektu reprezentace Ch.Rennie.Mackintosh i Henry van de Velde se snažili u domu docílit konečné syntézy všech umění (Gesamtkunstwerk)- nábytek, nádobí, oblečení – totální dům Ch.Rennie.Mackintosh i Henry van de Velde se snažili u domu docílit konečné syntézy všech umění (Gesamtkunstwerk)- nábytek, nádobí, oblečení – totální dům J.M.Olbrich - Gesamtkunstwerk je prostředkem k výchově, kultivaci člověka, cílem je lepší, humánější svět J.M.Olbrich - Gesamtkunstwerk je prostředkem k výchově, kultivaci člověka, cílem je lepší, humánější svět Le Corbusier považuje dům za “stroj na bydlení” ve smyslu dokonalého výrobku, který je zdravý a krásný jako kterýkoliv výrobek produkovaný prací. Le Corbusier považuje dům za “stroj na bydlení” ve smyslu dokonalého výrobku, který je zdravý a krásný jako kterýkoliv výrobek produkovaný prací.

3 Aldo Rossi mluví ve své knize “ A Scientific Autobiography” o domově jako o těle, elementu, který lze oblékat i svlékat dle prostředí, počasí či vůle a přání jeho uživatelů. Aldo Rossi mluví ve své knize “ A Scientific Autobiography” o domově jako o těle, elementu, který lze oblékat i svlékat dle prostředí, počasí či vůle a přání jeho uživatelů. Lze aplikovat rčení: “Obličej je zrcadlem duše…” na rodinný dům, který je zrcadlem jeho obyvatel Bruno Taut myslel, že dosáhne na základě nového stavebního umění kulturní jednoty s ostatními uměleckými projevy, podobně jako to bylo v minulosti v případě gotických katedrál. Stavba sjednocovala malíře, sochaře, řezbáře, hudebníky… Bruno Taut myslel, že dosáhne na základě nového stavebního umění kulturní jednoty s ostatními uměleckými projevy, podobně jako to bylo v minulosti v případě gotických katedrál. Stavba sjednocovala malíře, sochaře, řezbáře, hudebníky… pro Waltra Gropia byla konečným cílem veškeré tvůrčí činnosti stavba. Rozpor mezi vnitřkem a vnějškem domu, paradoxní dualitu – přístřeší a objekt reprezentace, prapůvodní souvztažnost:rub a líc pro Waltra Gropia byla konečným cílem veškeré tvůrčí činnosti stavba. Rozpor mezi vnitřkem a vnějškem domu, paradoxní dualitu – přístřeší a objekt reprezentace, prapůvodní souvztažnost:rub a líc jednota uměleckého řemesla později se přiklání k racionálnímu pojetí ( funkci přístřeší) se silnou sociální motivací přesvědčení o nutnosti společenské reformy zajištěním přiměřeného bydlení pro všechny

4 Formy utváření prostoru pro bydlení zhodnocují přírodní rámec zhodnocují přírodní rámec organická reakce na místo organická reakce na místo abstraktní emocionální výraz abstraktní emocionální výraz prověřují nové konstrukce prověřují nové konstrukce vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majiteleF.L.Wright: Kaufmannova vila,Bear Run, Pensylvanie, 1936

5 Formy utváření prostoru pro bydlení prověřují nové konstrukce a prověřují nové konstrukce amateriály experimentují s variabilitou dispozice experimentují s variabilitou dispozice jsou otevřené a vstřícné jsou otevřené a vstřícné Jorda, Perraudin, vila v Lionu

6 Formy utváření prostoru pro bydlení zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti zrcadlí vzpomínky a zážitky minulosti drží se osvědčených drží se osvědčených dispozičních schémat volně nakládá s tradičním tvaroslovím volně nakládá s tradičním tvaroslovím R.Venturi, Chestnutt,Pensylvanie,

7 Formy utváření prostoru pro bydlení respektují tradici a řád respektují tradici a řád vychází z osvědčeného vychází z osvědčeného vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele jsou důstojné a reprezentativní jsou důstojné a reprezentativní Oscar Tusquets: Vila Andrea, Barcelona, 1992

8 Formy utváření prostoru pro bydlení zhodnocují přírodní rámec zhodnocují přírodní rámec využívají přírodních materiálů využívají přírodních materiálů Jaromír Frágner: Vila v Nespekách nad Sázavou,

9 Formy utváření prostoru pro bydlení prověřují nové materiály prověřují nové materiály vyjadřují individualitu a společenské postavení majitele vyjadřují individualitu a společenské postavení majitele jsou důstojné jsou důstojné jsou přísné a nepřístupné jsou přísné a nepřístupné Aurelio Galfetti: vila Bianco, Bellinzona,1987

10 Formy utváření prostoru pro bydlení vyjadřují individualitu majitele a jeho společenské postavení vyjadřují individualitu majitele a jeho společenské postavení jsou důstojné jsou důstojné Jsou transparentní a přesto nepřístupné Jsou transparentní a přesto nepřístupné Richard Meier: Vila ve Werschestru,

11 Formy utváření prostoru pro bydlení demonstrují revoltu vůči urbanistickému kontextu demonstrují revoltu vůči urbanistickému kontextu vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele jsou uzavřené a přísné, ale se smyslem pro humor jsou uzavřené a přísné, ale se smyslem pro humor Střítecký, Krupauer,Huťka: Vila v Šestajovicích, 2001

12 Formy utváření prostoru pro bydlení jsou uzavřené a nepřístupné jsou uzavřené a nepřístupné ignorují kontext ignorují kontext záměrně demonstrují lacinost záměrně demonstrují lacinost vzbuzují zvědavost na vnitřek vzbuzují zvědavost na vnitřek vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele prověřují nové konstrukce a materiály prověřují nové konstrukce a materiály Richard Rogers: vlastní dům ve Vimbledonu, 1965 vlastní dům ve Vimbledonu, 1965

13 Formy utváření prostoru pro bydlení vynořují se z konfigurace terénu vynořují se z konfigurace terénu zhodnocují přírodní rámec zhodnocují přírodní rámec vyjadřují touhu po svobodě vyjadřují touhu po svobodě jsou otevřené a vstřícné jsou otevřené a vstřícné Luigi Snozzi: dům Heschl, Ticcino

14 Formy utváření prostoru pro bydlení zobrazují vize a touhy po neobvyklém zobrazují vize a touhy po neobvyklém yyjadřují analogii s obličejem yyjadřují analogii s obličejem vyjadřují individualitu majitele vyjadřují individualitu majitele jsou bizardní a nepřístupné jsou bizardní a nepřístupné Kazumasa Yamashita: Dům – obličej jako metafora, 1974 Dům – obličej jako metafora, 1974

15 Formy utváření prostoru pro bydlení dům jako velké gesto dům jako velké gesto prověřují nové konstrukce a materiály prověřují nové konstrukce a materiály uplatňují nové technologie provozu uplatňují nové technologie provozu vyjadřují touhu po výjimečném vyjadřují touhu po výjimečném R. Koolhaas: Vila v Bordeu, 2001

16 Formy utváření prostoru pro bydlení programově těží z mála programově těží z mála redukuje architekturu na prostorovou strukturu – mřížku redukuje architekturu na prostorovou strukturu – mřížku koncept strohé prostorové šachovnice koncept strohé prostorové šachovnice výrazová tvrdost je výzvou pro útulný vnitřek výrazová tvrdost je výzvou pro útulný vnitřek vyjadřují touhu po výjimečném vyjadřují touhu po výjimečném prověřují nové konstrukce a materiály prověřují nové konstrukce a materiály uplatňují nové technologie uplatňují nové technologie Hájek, Hradecký, Šépka: Vila v Berouně, Vila v Berouně,

17 Formy utváření prostoru pro bydlení dům jako velké gesto dům jako velké gesto drostorové i formální experimentální výboje drostorové i formální experimentální výboje touha po extravaganci touha po extravaganci Eric Owen Moss: Lawson - Westenův dům Lawson - Westenův dům


Stáhnout ppt "Rodinný dům jako téma dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dům - vývoj od přístřešku k objektu reprezentace dva aspekty: vnitřek a vnějšek."

Podobné prezentace


Reklamy Google