Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Motivace. Motivace  Komplexní proces řídící směr a intenzitu úsilí jednice  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme přitahováni určitou aktivitou  Intenzita.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Motivace. Motivace  Komplexní proces řídící směr a intenzitu úsilí jednice  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme přitahováni určitou aktivitou  Intenzita."— Transkript prezentace:

1 Motivace

2 Motivace  Komplexní proces řídící směr a intenzitu úsilí jednice  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme přitahováni určitou aktivitou  Intenzita úsilí: jak mnoho úsilí do určité aktivity vkládáme  To, co pomáhá hráčům vynakládat úsilí na dosažení výkonu.

3 Motivace není „nabuzení“  motivační řeči a „scény“ před zápasem  vysoká úroveň aktivace snižuje schopnost koncentrace!

4 …další mýty o motivaci  můžeme ji zlepšit pomocí pozitivního myšlení  motivace je vrozenou charakteristikou sportovce

5 Typy motivace:  Vnitřní motivace radost a uspokojení z vykonávání aktivity radost a uspokojení z vykonávání aktivity charakteristická pro vrcholové sportovce charakteristická pro vrcholové sportovce spojována s: spojována s: menším subjektivně vnímaným tlakemmenším subjektivně vnímaným tlakem zábavouzábavou identifikací s rolí sportovceidentifikací s rolí sportovce sníženou pravděpodobností ukončení kariérysníženou pravděpodobností ukončení kariéry

6 Typy motivace:  Vnější motivace dělám to kvůli vnějším podnětům… dělám to kvůli vnějším podnětům… spojována s: spojována s: zvýšenou úzkostízvýšenou úzkostí zvýšenou pravděpodobností ukončení kariéryzvýšenou pravděpodobností ukončení kariéry

7 Vnitřní motivace a vnější odměny  Vnější odměny mohou narušit vnitřní motivaci...  Kognitivně evaluační teorie (Deci a Ryan,1985) Kontrolní aspekt odměny Kontrolní aspekt odměny Informační aspekt odměny Informační aspekt odměny

8 Jak zvýšit vnitřní motivaci?  Pomozte zažít úspěch  Každý výkon má svou odměnu  Chvalte  Pestrý trénink, změny  Zapojte sportovce do rozhodování  Plánujte cíle...

9 Speciální případ vnitřní motivace: FLOW  Csikszentmihalyi (1975)  Stav absolutního pohlcení aktivitou (autopilot)  Schopnosti a dovednosti odpovídají nárokům úkolu  Podmínkou je sebedůvěra, relaxovanost, zábava, zaměření pozornosti na činnost

10 Jak vypadá FLOW  Absolutní splynutí s aktivitou  Splynutí akce a vědomí akce  Ztráta sebeuvědomění  Pocit kontroly  Nepřítomnost cíle nebo odměny  Pohyb bez námahy

11 Výkonová motivace – rys osobnosti?  Orientace jedince na dosažení výkonu, na překonávání překážek a vytrvání v činnosti i v případě neúspěchu  Tendence učit se novým dovednostem, podávat lepší výkon než ostatní a být hrdý na svůj talent  Srovnává se sám se sebou  X soutěživost (srovnání s ostatními)

12 Úspěšný sportovec  Vysoká motivace dosáhnout úspěchu  Nízká motivace vyhýbat se zklamání  Zaměření na uspokojení z vítězství  Připisuje výhru stabilním faktorům a vnitřním faktorům, které kontroluje  Prohru připisuje nestabilním faktorům a vnějším nekontrolovatelným faktorům  Zaměření na výkon (výkonové cíle)  Vyhledává rovné soupeře  Podává dobrý výkon v podmínkách hodnocení

13 Motivační orientace  Zaměření cílů na proces (na úkol) na proces (na úkol) učení se dovednostemučení se dovednostem zvládnutí výzvyzvládnutí výzvy zlepšování vlastních schopností a dovednostízlepšování vlastních schopností a dovedností úspěch je přisuzován úsilíúspěch je přisuzován úsilí problém: zaměření na jeho řešeníproblém: zaměření na jeho řešení na výsledek (na vlastní ego) na výsledek (na vlastní ego) porazit druhéporazit druhé úspěch je přisuzován talentu (schopnostem)úspěch je přisuzován talentu (schopnostem) problém: zaměření na zvládání emocíproblém: zaměření na zvládání emocí ! není statické (trénink, zápas) ! není statické (trénink, zápas)

14 Motivační klima  zaměřené na úkol  zaměřené na výsledek  KONTROLA!

15 Atribuce  příčina nebo důvod, kterým si lidé vysvětlují to, co se jim nebo druhým stalo  vnitřní „dispoziční“ atribuce  vnější „situační“ atribuce  stabilita  možnost kontroly

16 Atribuční styl  „pesimistické vysvětlení“  “optimistické vysvětlení“  příčiny a následky: vnější x vnitřní vnější x vnitřní stabilní x nestabilní stabilní x nestabilní globální x specifické globální x specifické  optimismu je třeba se učit, úspěch nestačí!

17 Aplikace…atribuční styl  nasazení hráčů do hry  výběr talentů  trénink: atribuční přerámování

18 Ovlivňování chování ve sportu

19 Základní principy posilování chování  Pozitivní výsledek - opakujeme (pozitivní posílení) (pozitivní posílení)  Negativní výsledek – vyhneme se (negativní posílení) (negativní posílení)

20 Je lepší odměňovat nebo trestat?  Trest Primární motivací je strach z trestu Primární motivací je strach z trestu Následuje strach ze selhání Následuje strach ze selhání Ztráta motivace vítězstvím a radosti z něj Ztráta motivace vítězstvím a radosti z něj Pokles výkonnosti Pokles výkonnosti Nechtěné chování může být naopak posíleno Nechtěné chování může být naopak posíleno Trest vytváří nepříjemné, averzivní prostředí pro učení Trest vytváří nepříjemné, averzivní prostředí pro učení

21 Pozitivní posilování  Výběr vhodné odměny? Vnější Vnější Vnitřní Vnitřní Sociální Sociální Materiální Materiální Aktivita Aktivita Něco navíc Něco navíc

22 Pozitivní posilování  Kdy a jak často? Počáteční fáze tréninku nebo nácviku dovedností: neustále, okamžitě po provedení, přesně Počáteční fáze tréninku nebo nácviku dovedností: neustále, okamžitě po provedení, přesně Poté: občas Poté: občas  Co odměňovat? Postupné zlepšování techniky Postupné zlepšování techniky Výkon, ne jen vítězství Výkon, ne jen vítězství Úsilí Úsilí Fair-play, sebekontrolu, pomoc ostatním... Fair-play, sebekontrolu, pomoc ostatním...  Nechválit, když není za co... Vždy je!

23 Jak trestat (10-20% posilování)  Stejný trest za stejný přečin  Trestejte čin, ne sportovce  Ať si trest vymyslí sami  Nepoužívejte fyzickou aktivitu jako trest  Pozor na odměnu trestem (pozornost)  Nenadávejte a nekřičte  Netrestejte za chyby při hře  Nezesměšňujte před ostatními  Jak se rozhodnete potrestat – buďte důslední

24 Chyby „z dobrého úmyslu“ trenéra NEDĚLAT NEDĚLAT  nadměrná chvála za úspěch  nedostatečná kritika po nezdaru ve snadném úkolu  nadměrná pomoc při řešení úkolu  výrazy soucitu při nezdaru DĚLAT DĚLAT  menší chvála za úspěch  ukázat zvládaný hněv při nezdaru  relativně omezit pomoc

25 Programy zaměřené na změnu chování  Vyberte  Definujte  Zaznamenávejte  Poskytněte smysluplný výstup  Proč to děláme?  Smysluplné odměny

26 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Motivace. Motivace  Komplexní proces řídící směr a intenzitu úsilí jednice  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme přitahováni určitou aktivitou  Intenzita."

Podobné prezentace


Reklamy Google