Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Filozofie 20. století – Německý existencialismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Filozofie 20. století – Německý existencialismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název."— Transkript prezentace:

1 Filozofie 20. století – Německý existencialismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMFilozofie 20.století – Německý existencialismus Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_19 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

2 Německý existencialismus

3 Co se dozvíte? filozofie existencialismu má blízko k filozofii dialogu, který filozof se zabýval problematikou viny, proč je náš život naplněn hledáním smyslu a řádu, o významu slov odcizení a odcizování člověka v dnešním konzumním a mediálním světě

4 Martin Buber (1878 – 1965) Obrázek 1.

5 Židovský existenciální myslitel Představitel filozofie „dialogu“, která má k existencialismu velmi blízko K existenci každého člověka patří vztah k druhému, k TY Nejpopulárnější dílo: „Já a Ty“ Pro člověka je svět vymezen 2 vztahy: – Já - ty – Já - ono

6 Ono zastupuje nějakou věc, něco s čím je možné nakládat Ty nelze naopak nikdy učinit věcí Ty předpokládá prožitek vzájemnosti Ono je důležité, nesmí však zaujmout místo Ty Člověk bez Ono nemůže existovat Ten, kdo žije pouze s Ono, není člověk Dosavadní historie je svědectvím vzrůstu Ono

7 Novorozenec je důkazem toho, že první starost je hledání vzájemnosti Hledání Ty je dříve, než touha něco mít Vztažnost k Ty je uložena ve věčném Ty, jímž je Bůh Bůh není bytost dlící mimo svět

8 Buber uvádí 3 sféry, v nichž je budován náš vztah ke světu: – Život s přírodou – Život s lidmi – Život s duchovními jsoucny

9 Karl Jaspers (1883 – 1969) Obrázek 2.

10 Křesťansky orientovaný existencialista Psychopatolog Setkával se s duševními poruchami, vzniklými z mezních existenciálních situací Géniové a psychicky nemocní se upínají k jednomu problému, mají k sobě tak blízko… Situace, do kterých se psychicky nemocní dostávají a pocity, které je doprovázejí je dostávají do blízkosti něčeho, co může být původnější než svět, ve které civilizovaně a spokojeně žijeme…

11 Zdrojem nemoci je tak konflikt mezi skutečností podle rozumu a skutečností tak, jak jest ona sama Existence je podle něj neustálý přesah k nesamozřejmému a nevysvětlitelnému, k dotyku se samotným „bytím“, jež vše objímá Pro bytí užíval zvláštní termín „obemykající“ Člověk je uprostřed obemykajícího místem, v němž se odehrává velké ontologické dějství

12 Stejně jako M. Heidegger užívá termínu dasein Dasein má své fyzické a duchovní aktivity Naráží na meze každé situace Dasein pociťuje svou ne-dostatečnost, ne- hotovost, po-míjivost, ne-celost Tak se rodí údiv – tak se rodí filozofie Svoboda a transcendence

13 Dílo: „Filozofie“ „Všeobecná psychopatologie“ „Otázky viny“ Rozlišuje 4 kategorie viny: – Kriminální – porušení zákona – Politická – odpovědnost občanů za to, jakou mají vládu

14 – Morální – měřítkem je svědomí – Metafyzická – činí člověka odpovědným i za zločiny, které nespáchal, ale děly se za jeho života „Jestliže jsem neučinil všechno, co jsem mohl, abych jim zabránil, jsem spoluvinen“ Měřítkem takové viny je Bůh

15 Absurdita existence se projevuje v tom, že počíná a končí v nicotě, tedy žijeme, abychom zemřeli Hledáme smysl a řád v životě, který žádný smysl a řád nemá Produkujeme věci, vztahy, instituce, které se vymykají naší kontrole, a naopak nás ovládají

16 Žijeme obklopeni lidmi a davem, ale přitom jsme osamoceni, tím osamocenější, čím větší je dav Mluvíme, ale neposloucháme a nejsme posloucháni, místo dialogů vedeme nesouvisející monology

17 Otázky: 1.Řekněte, proč člověk žije? 2.Je život člověka absurdní? 3.Přečtěte si knihu Bernharda Schlinka Předčítač, nebo se podívejte na stejnojmenný film a popovídejte si o něm. 4.Jaké jsou podle vás mezní situace v životě člověka a proč?

18 Odpovědi 1.Proč člověk žije je jednou z filozofických otázek, odpovězte… (pomáhat druhým, založit rodinu, budovat pracovní kariéru) 2.Ve své podstatě je lidský život absurdní. (Toužíme, chceme, narodíme se, abychom zemřeli…) 3.Diskuze o filmu, knize „Předčítač“ – o vině jednotlivých postav, je zde někdo bez viny…

19 4.Mezními situacemi jsou smrt dítěte, partnera, blízké osoby, vážné onemocnění, rozvod, zrada někoho, komu jsme důvěřovali, živelná pohroma, ale také obrovská radost a euforie – výhra, úspěch atd.

20 Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN

21 Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ons/c/c0/Martin_Buber_5.jpg Obrázek 2.: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ons/c/cf/Karl_Jaspers-BA.jpg


Stáhnout ppt "Filozofie 20. století – Německý existencialismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google