Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ

2 Anotace Materiál seznamuje žáky se dvěma známými psychologickými experimenty. Musí být doplněn výkladem. AutorMgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slova Watsonův experiment -navození podmíněné reakce, Milgramův výzkum poslušnosti Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiályDalší materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

3 Experiment Johna B.Watsona NAVOZENÍ PODMÍNĚNÉ REAKCE (STRACH Z BÍLÝCH OBJEKTŮ)

4 Autorem je John Watson ( ) Jeho spolupracovnicí byla Rosalie Raynerová Pokus byl proveden v zimě 1919/1920 Záměrem bylo experimentálně vyvolat podmíněnou reakci strachu Pokusnou osobou byl jedenáctiměsíční zdravý chlapec, označovaný jako Albert B.

5  Když bylo Albertovi 9 měsíců, umístili v jeho blízkosti bílou krysu  Albert nejevil žádné známky strachu  Strachem reagoval, když za jeho hlavou uhodili kladivem do ocelové tyče  Experimentátoři nechali uplynout 2 měsíce, aby zážitky vymizely  Poté zahájili experiment

6  Jakmile se dítě dotklo krysy, uhodili za ním do ocelové tyče  Chlapec spadl a naříkal  V řadě dalších pokusů byla krysa umísťována blíže Albertovi a tlouklo se do tyče za jeho hlavou  U chlapce se naplno rozvinula podmíněná bázlivá reakce  Ihned po objevení krysy dítě začalo plakat, prudce se otočilo a rychle začalo lézt směrem od zvířete

7  Další experimenty prokázaly, že Albert zobecnil svůj strach na další chlupaté objekty :  Králíka, psa, kožešinový kabát, vatu a masku Santa Clause  Po měsíční přestávce byl Albert testován opět  Plakal a bál se krysy i mnoha dalších chlupatých objektů  K pláči stačila pouhá ukázka objektů, bez úderů do ocelové tyče

8  Matka si Alberta odnesla několik dní po posledním testování  Raynerová a Watson ve výzkumné zprávě nastínili několik metod na odstranění podmíněné reakce  Ani jednu z nich však nepoužili, aby dítě podmíněné reakce strachu z bílých objektů zbavili  O dalším osudu Alberta B. nejsou žádné zprávy

9 „Dejte mi tucet zdravých, dobře vyvinutých dětí a můj vymezený svět, abych je v něm vychoval, a já zaručuji, že každé z nich namátkou vyberu a vyškolím je, aby se stalo specialistou v jakémkoli zvoleném oboru – lékařem, právníkem, umělcem, vedoucím obchodu, a taky ovšem žebrákem a zlodějem, bez ohledu na jeho talent, záliby, sklony, schopnosti, dispozice a rasový původ.“

10 Experiment Stanleyho Milgrama STUDIE POSLUŠNOSTI

11 Autorem je Stanley Milgram ( ) Experimentem se pokoušel psychologicky vysvětlit příčiny holocaustu, kdy se stovky slušných obyvatel Německa podílely na vyvražďování osob v koncentračních táborech

12  Zkoumané osoby byly vybrány na základě inzerátu  Bylo jim oznámeno, že se budou účastnit výzkumu paměti a učení na Yaleově universitě

13  Zkoumané osoby byly v roli učitele  Učitel měl za úkol trestat „žáka“ elektrickými šoky za chyby, kterých se dopouštěl v jednoduché poznávací úloze  Intenzita šoků se postupně zvyšovala  Roli žáka hrál spolupracovník experimentátora  Žák seděl za přepážkou, takže na něj účastníci neviděli, ale slyšeli jej  Při rostoucí intenzitě „trestu“ si stěžoval, naříkal a prosil o to, aby byl z pokusu vyřazen, protože má potíže se srdcem  Později žák bušil do zdi, křičel, pak následovalo ticho

14

15  Vedle zkoumané osoby („učitele“) stál experimentátor a dával mu pokyny k pokračování v udílení elektrických ran („Prosím, pokračujte.“ „Experiment vyžaduje, abyste pokračoval.“ „Nemáte na vybranou, musíte pokračovat.“)  Většina zkoumaných osob tuto situaci prožívala velmi nepříjemně (osoby se potily, třásly, koktaly, naříkaly,..)  Přesto většina (63%)příkazy experimentátora uposlechla a elektrické šoky stupňovala až do konce  I když elektrické šoky ve skutečnosti nebyly použity, účastníci výzkumu prožívali intenzivní psychický stres a po odhalení experimentální manipulace značné zahanbení a rozpaky

16  Podle Milgrama situace spolu s kulturním očekáváním vede lidi k poslušnosti vůči autoritě  Děti se učí poslouchat autoritu a neposuzovat, co jim autorita přikazuje udělat  V experimentu dokázaly zkoumané osoby působit bolest nevinnému člověku, protože měly pocit, že je za to odpovědný výzkumník

17  Podle Milgrama jeho experiment vysvětlil, proč se řada Němců, Rakušanů a Poláků mohla podílet na masovém vyhlazování Židů, Romů a dalších lidí

18 Úkoly: 1. Pokuste se zhodnotit Watsonův a Milgramův experiment z etického hlediska 2. S pomocí odborné literatury a internetu najděte informace o dalších psychologických experimentech a seznamte s nimi spolužáky.

19  ZDROJE - literatura :  PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, ISBN  HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, s.r.o., ISBN

20  ZDROJE - obrázky:  Tinneke. Rat siamese.JPG [online] [cit ]. Dostupné z:  UNKNOWN. Rat albino.JPG [online] [cit ]. Dostupné z:  TOGNOPOP. Baby-global.jpg [online] [cit ]. Dostupné z:  JEFFREY C. DEGE. Broken Coat Jack Russell Terrier [online] [cit ]. Dostupné z: _%282006%29.jpg

21  SHADOW Blue-Eyed White Netherland Dwarf [online] [cit ]. Dostupné z: Eyed_White_Netherland_Dwarf.jpg  SHAWN LEA. Santa Claus [online] [cit ]. Dostupné z:  PAULR. Expérience de Milgram.png [online] [cit ]. Dostupné z: g


Stáhnout ppt "Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google