Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komplexní jazykový rozbor Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r01017 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komplexní jazykový rozbor Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r01017 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Komplexní jazykový rozbor Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r01017 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Komplexní jazykový rozbor Jméno autora:Kateřina Turzová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Systematizuje základní vědomosti a vztahy v komplexním jazykovém rozboru, prakticky cvičí určování větných členů, poměrů a vztahů

2 SKLADBA (SYNTAX) Komplexní jazykový rozbor

3 Proveď větně - členský rozbor zadané věty

4 1.věta: Petra hlídá malého syna své starší sestry velmi ráda.

5 Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď tázací: otázka zjišťovací

6 Urči základní skladební dvojici, významový a formální vztah mezi nimi: Podmět/Po Přísudek slovesný/Přs Petra – hlídá - přisuzování/predikace - shoda přísudku/kongruence (v pádě, čísle, rodě)

7 Urči členy nutně doplňující přísudek, významové a formální vztahy mezi nimi: Předmět 4.p./Pt hlídá – syna - determinace/určování - rekce/řízenost (silná závislost)

8 Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Přívlastek shodný/Pks malého – syna - determinace/určování - shoda/kongruence (v pádě, čísle a rodě)

9 Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Přívlastek neshodný/Pkn syna – sestry - determinace/určování - rekce/řízenost

10 Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Přívlastek shodný/Pks, postupně rozvíjející své starší – sestry - determinace/určování - shoda/kongruence (v pádě, čísle a rodě)

11 Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Doplněk/Do hlídá – ráda Petra – ráda - determinace/určování - kongruence/shoda - rekce/řízenost

12 Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Příslovečné určení způsobu/Puzp velmi – ráda - determinace/určování - adjunkce/přimykání (slabá závislost)

13 Po Přs Petra hlídá Pt 4.p. Do syna ráda Pks Pkn malého sestry Pks (postupně rozvíjející) své starší

14 Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008


Stáhnout ppt "Komplexní jazykový rozbor Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r01017 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google