Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups 1. Pojmy - historie - definice 2. Vzorkování a role moderátora 3. Typy podle orientace výzkumu 4.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups 1. Pojmy - historie - definice 2. Vzorkování a role moderátora 3. Typy podle orientace výzkumu 4."— Transkript prezentace:

1 Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups 1. Pojmy - historie - definice 2. Vzorkování a role moderátora 3. Typy podle orientace výzkumu 4. Využití metody Focus Groups 5. Kombinace FG s jinými metodami výzkumu

2 Skupinové interview Focus Groups pojmy - historie - definice (viz David L. Morgan „Ohniskové skupiny“ ) Původní pojmy: Osbornův a Mertonův Brainstorming (skupinové generování idejí, nápadů) Focus(ed) groups (komunikace ve skupině, skupinová dynamika, synergie) Definice: David Morgan: Explicitní využití skupinové inter-akce - vyvíjení významu (vědění) v mnohonásobné interakci mezi účastníky. Vyvíjíme data, která jsou jinak těžko dostupná

3 Typy okruhů-otázek v polostandardizovaném interview Vzorkování: výběr variuje kolem 6-8 osob Typ skupin: smíšené x homogenní Moderátorova role: stimuluje a reguluje interakci "direktivní„-„semidirektivni“-“nedirektivní“ (škála)

4 Typy dle orientace výzkumu, paradigma a předmět Volba metody závisí na předmětu a cíli výzkumu: (PRO Č - CO - JAK zkoumám) A - Jak je orientován výzkum ( analytický x interpretativní )? B - Na poznání čeho je výzkum především orientován?

5 Ad. B. Na poznání čeho je výzkum především orientován? Co je „ohniskem“ zájmu? 1 tvorba dat-informací "o něčem“ 2 generace nápadů "jak na to“ jít 3 sběr poznatků o skupině (v/skrz) diskusi 4 sběr dat o povaze samotné skupinové diskuse

6 Jakobsons Constitutive Factors Model

7 Jak je orientován výzkum I. analytický = positivistický II. interpretativní liší se : 1 tvorba dat (jak vedu fokus, etika) 2 způsob zacházení s daty, analýza interpretace (respekt k povaze dat)

8 I. Pozitivismus, analytický přístup: ad. 1 Praxe interview: standardizace (téma je dané dále jen testuje relevanci) kontrola lidé = objekty výzkumu se subjektivním názorem ad. 2 Analýza bez vazby na povahu interakce aneb „CO bez JAK“ redukce subjektivních dimenzí (perspektiv, diskursivních posic) redukce kontextů

9 Brainstorming: Osborn, A.: Applied Imagination: ukázka pravidel metod Brainstorming – cílem je stimulovat tvůrčí myšlení Skupina obvykle 6-10 lidí Podmínkou je udržení symetrické interakce Nedoporučují se jen odborníci, posuzují věc příliš strnule. Kritika druhých je zakázána – nebo až později. Neformálnost vítána, čím bláznivější nápad, tím líp. Je „snazší“ krotit myšlení, než ho povzbuzovat Množství je povzbuzující. Čím víc, tím líp. Kombinování a vylepšování nápadů je podnětné. Spojovat, rozvíjet nápady ostatních.


Stáhnout ppt "Metody kvalitativního výzkumu 5. Metoda Focus Groups 1. Pojmy - historie - definice 2. Vzorkování a role moderátora 3. Typy podle orientace výzkumu 4."

Podobné prezentace


Reklamy Google