Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhFilozofie TémaFilozofie Tematická oblastFilozofie NázevŘecký atomismus AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník AnotacePočátky, vznik a formování řeckého atomismu Přínos/cílové kompetenceZískání základních informací o vzniku řeckého atomismu a mater. filozofie VY_32_INOVACE_52_15

2 Počátky řeckého atomismu Na počátku představ o struktuře hmoty byly představy o živlech, jež jsou základem materiálního bytí. Mezi prvními byl : Empedoklés: (asi př.n.l.)  narodil se v Akragantu na Sicílii  o jeho životě se vytvořily četné legendy - filozof, státník, mág, básník šarlatán atd.  tvořivě spojil prvky svých předchůdců a místo Parmenidova jednotného BYTÍ zavedl čtyři živly: (OHEŇ, VZDUCH, ZEMĚ, VODA )  tyto prameny tvoří neměnný základ všech proměn ! hybný princip = láska - vše spojuje = svár - vše rozděluje

3 Empedoklés (asi př.n.l.)

4 Anaxagorás z Klazomen / př.n.l./  kolem roku 460 př.n.l. přenáší tuto filozofii do Athén  na rozdíl od Empedokla ovšem NEUZNÁVAL čtyři druhy pralátky, ale tvrdí: je jich nekonečné množství  části těchto prvků nazývá "SEMENY"  podle převahy druhu semen v předmětu (např: dřeva) poznáváme: "O co jde – CO VĚC JE„  podobně jako Empedoklés hledá HYBNÝ princip a vidí jej v trojici // Duch - Rozum - Nús // Nús: připisoval schopnost vládnout věcem, řídit je a uspořádávat i poznávat.

5 Antický atomismus O jeho zakladateli Leukippovi mnoho toho nevíme, žil nejspíše v době / př.n.l. / a jsou známé pouze jeho hlavní myšlenky.

6 Démokritos z Abdér ( př.n.l. ) Je vrstevníkem Sokrata a starším současníkem Platóna. zabýval se nejrůznějšími vědami (mat.,fyz.,astro.,lékařství ) jeho filozofie je výrazně MONISTICKÁ (material.) // Vše se skládá z hmoty, nejmenších částeček hmotných, jež se nazývají ATOMY a PRÁZDNA. // Atomy: nevznikají a nezanikají, jsou věčné, neprostupné = nedělitelné !!! mezi nimi existují rozdíly ve tvaru, pořádku a poloze tyto rozdíly způsobují : různorodost věcí ve světě vznikání, změna a zánik všeho je jen projevem : // mechanického přeskupování atomů v prázdném prostoru //

7 Abdéra - slavné antické centrum vědění Abdéra

8 Atomy jsou rozdílné Demokritos hovoří o atomech : 1. hladkých 2. drsných 3. kulatých 4. hranatých a dalších  Kulatost pokládal Demokritos za základní vlastnost látky.  Oheň se má skládat z kulatých a malých atomů a je to jediný pravý a skutečný princip.  Oheň má také mít nejmenší tíhu ze všech elementů, neboť při hoření je vytlačován těmi atomy, které jej předcházejí.  Ostatní elementy jsou pak složeny z atomů nejrůznějšího druhu.  Země je tedy utvářena z atomů různě utvářených a velkých.  Atomy vody a vzduchu se postupně zjemňují.

9 Demokritus

10 Principy  POHYB: Je základní vlastnost atomů.  HMOTA: shluky atomů zavěšených - NA HÁČCÍCH.  NÁBOŽENSTVÍ: Duše je hmotná - jako vše ostatní složená z atomů.  VĚDOMÍ: jsou nejmenší kulaté a velmi lehké částice: SPECIFICKÉ ATOMY.  MYŠLENÍ: vysvětluje jako přirozený projev hmoty.  POZNÁNÍ: upřednostňuje rozumové poznání světa: "jenom rozumem můžeme postihnout podstatu věcí."

11 Pokus se odpovědět: Objasni pojem NÚS. Vyjmenuj živly Empedokla. Vysvětli chápání soudržnosti hmoty podle Demokrita. Který filozof v roce 460 př.n.l. přenáší moderní poznatky z filozofie do Atén? Vysvětli pojem - specifické atomy.

12 Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google