Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu: Mgr. Jiří Černohorský Datum vytvoření: říjen 2012 Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Vyučovací předmět: Informatika a výpočetní technika Ročník: kvarta, 1, 2 Téma: Výřez, kompozice fotografie (optimalizováno pro ZPS 14 a vyšší) Druh materiálu: prezentace Klíčová slova: digitální fotografie, základy úprav, výřez, ořez, kompozice tonální, barevná a geometrická Anotace: prezentace s výkladem doplněná aktivitou pro procvičení

2 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Výřez Výřez představuje tu část fotografie, která je zbavena všech rušivých a náhodných prvků. Akcentuje tak pohled autora na fotografovanou realitu a je spojen s autorovou previzualizací fotografie.

3 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Kompozice fotografie Kompozice fotografie se dá pojmout různým způsobem. Rozeznáte na vašich fotografiích zcela určitě kompozici geometrickou, tonální a na barevných fotografiích i barevnou. Kompozice geometrická nebo též lineární Níže na fotografii vidíte uplatnění principu diagonální a centrální kompozice

4 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Kompozice „na třetiny“, Zlatý řez Kompoziční pravidlo používáno ve výtvarném umění od renesance. Vychází z matematického základu a ve své aplikaci říká, že objekt zájmu má být ve výtvarném díle umístěn přibližně v některé z linií, které dělí plochu na třetiny. [1.]

5 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Kompozice barevná Barevná kompozice je tvořena harmonií barev, barevným kontrastem, vzájemným poměrem velikosti barevných ploch, vzájemným účinkem více barev a samozřejmě subjektivním barevným vnímáním autora. [2.] Mé horší já tvrdí, že je dána také kvalitou a ochotou obsluhy minilabu.

6 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Jak na výřez fotografie K vytvoření výřezu slouží nástroj Oříznout. V nabídce je nastaven Volný poměr, můžete však volit také přednastavený Pevný poměr nebo Pevnou velikost výřezu. Je možné přidat další poměry a velikosti pomocí Nastavení – Přidat.

7 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Výřez Kolik autorů, tolik výřezů. Kromě toho, že výřez se řídí kompozičními pravidly, je zde také záměr autora jeho vnímání reality. Provedený výřez se tedy nemusí líbit všem, kteří fotografii uvidí. Na výšku Na šířku

8 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Dynamika portrétu pomocí výřezu Umístění portrétované osoby vlevo na třetinu, doprostřed, vpravo na třetinu. Na fotografiích sami vidíte, že umístění portrétu mimo centrální kompozici je pro lidské oko dynamičtější.

9 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Rozbor kompozice obrazu Na závěr uvádím příklad rozboru kompozice obrazu Zvěstování Leonarda da Vinci. [3.]

10 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Cvičení Vzorovou fotografii ořežte tak, aby vyhovovala kompozičním principům.

11 VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Černohorský © 2012 CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje 1.HAMSIK, J.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 2.KNOWLES, Ch.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 3.HAMSIK, J.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Modelka: Karolína


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je."

Podobné prezentace


Reklamy Google